Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1749 ggr
fenaahs
2015-11-01 16:30

Plugga hemifrån?

Just nu befinner jag mig i en jobbig sits i mitt liv då jag har förlorat min allra bästa vän, mår allmänt dåligt och är troligtvis påväg in i en depression.  Jag började mitt första år i gymnasiet nu i augusti och läser samhäll. Skolan jag har börjat på är bra, nöjd med lärare och med linjen jag valt, men grejen är att jag mår absolut inte bra av ''gymnasiemiljön''. Jag åker till skolan med en klump i magen varje dag, från första dan i skolan. Jag blir stressad av tanken på skola, och är bara helt enkelt en person som lätt blir stressad vilket leder till att jag går runt med konstant oro. Det känns i magen, som en extremt jobbig illamående känsla, allt pågrund av att jag ska till skolan. Det har i sin tur lett till magkatarr. Anledningen till att jag bara mår illa av tanken på att ta mig till skolan varje dag och att jag måste spendera 3 år där är bland annat pågrund av att jag inte är en speciellt social människa, vilket i stort sätt ALLA 36 elever i min klass är, därför passar jag liksom inte in. Och det sista jag vill är att låtsas vara någon jag inte är (vara över social) för att ''passa in'' och trivas. Även pågrund av att jag känner mig så extremt ensam i nuläget eftersom jag inte har nån speciell kompis i skolan eller utanför skolan, bortsett från min pojkvän men jag tror vi alla kan hålla med om att man behöver en vän/vänner också. Måste påpeka också att jag inte hade några som helst av dessa känslor i högstadiet eller tidigare, har haft mina vänner då och mådde bra då.  

Allt detta plus att jag mår väldigt dåligt i nuläget och har gjort det sen juli någon gång. Det gör det så extremt jobbigt för mig att ens ta mig till skolan på morgonen, känslan av ensamhet bland massor av folk.. Jag klarar inte av det. Tror däremot att det skulle bli lättare för mig att plugga hemma, då jag slipper påminnas hela tiden om hur ensam jag är vilket påverkar hur jag jobbar i skolan. Så min fråga är väl egentligen bara vad ni tycker. Ska jag ta kontakt med kuratorn/studievägledaren för att komma på en lösning på detta?  Vet att jag kanske kommer få mycket ''Försök bara vara stark och fortsätta vidare'' osv men det känns verkligen verkligen inte som det kommer ändras, och jag vill ha förändring så snabbt som möjligt, mår verkligen inte bra i nuläget.

Annons:
Nian97
2015-11-01 21:44
#1

Torsås Korrespondensgymnasium finns ju! :)
Där läser man gymnasiet på distans. Mycket självdisciplin, så det passar kanske inte alla, men samtidigt tycker jag att man får väldigt bra vägledning av lärarna där. Tar studenten där i vår, och började där i 2:an.

javetinte
2015-11-02 11:59
#2

Jag tycker inte att du ska läsa hemma, av egen erfarenhet. Man isolerar sig i princip och mår sämre. Det är svårare att arbeta eftersom uppgifterna är anpassade till dem som är på skolan. Och man tappar all kontakt med klassen. Även fast man inte tycker om klassen så mycket så är de inte så kul när man är helt utanför och en dag ska komma på skolan för att göra något.

Afturelding
2015-11-02 15:34
#3

#2 Har en bra poäng. Men, eftersom att du (antagligen) är deprimerad och behöver hjälp med att bearbeta din sorg, så borde du ta kontakt med vården. Får du möjlighet att träffa psykologer och kanske en stödgrupp, så kan det räcka för att du inte ska isolera dig. 

Prata med kurator, studievägledare och din mentor. Ganska ofta kan man få gå halvtid under en period så att du orkar med. Det är bättre att du går halvtid än att du inte går dit alls för att du inte orkar. Det kan bli så att du behöver ta igen det sen, men det kan det vara värt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: