Annons:
Etikettsport-och-aktiviteter
Läst 1630 ggr
Idakarrlsson
11/1/15, 9:50 PM

Bättre hållning - Ont i rygg - Hjälp

Hejsan alla! Skulle verkligen uppskatta ifall någon av alla er där ute skulle kunna ge mig lite tips. Det är nämligen så att ja har en väldigt dålig hållning vilket har i sin tur satt sina spår. Blir väldigt lätt trött i rygg och får ont.  Plus ser inte bra ut ALLS.

Jag är 15, smal och ej så tränad, och lång (179cm). Går både som en ostbåge men axlarna har också dålig sitts och har "änglarvingar". Känner att jag måste ta tag i detta nu så jag inte får en allt för dålig rygg vid vuxen ålder.

 Vad ska jag fokusera på i min träning? Har ni några tips på övningar (helst hemmaövningar) ?

 Har hört inre magmusklerna och rodd. Men hur?

// Vilsen och okunnig tonåring med ont i ryggen. 

Delade på träning iFokus men tänkte att jag lägger upp hår också ifall någon har liknande problem eller har dealat med detta problem och har en lösning. Tacksam för svar!

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Annons:
Elinmatsdotter
11/2/15, 11:28 AM
#1

När jag hade problem med hållningen såg jag bara till att hela tiden vara medveten om min kropp. Stod jag upp var det att sträcka på sig och satt jag ner så satt jag med rak rygg och böjde på nacken. På det viset blev jag av med problemet. Ett pluss med att jobba på det viset är att du ser väldigt självsäker ut :-P

Majaa12
11/2/15, 3:03 PM
#2

Vart i ryggen har du ont?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Idakarrlsson
11/2/15, 4:57 PM
#3

#1 Försöker tänka att stå rakt och skjuta bak axlarna där dem ska vara. Dock blir jag lika trött när jag står så pga att jag inte är van och otränad i mage/rygg. #2 Får ofta ont i nedre delen och känner trötthet i den.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Idakarrlsson
11/2/15, 4:57 PM
#4

#1 Försöker tänka att stå rakt och skjuta bak axlarna där dem ska vara. Dock blir jag lika trött när jag står så pga att jag inte är van och otränad i mage/rygg. #2 Får ofta ont i nedre delen och känner trötthet i den.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Majaa12
11/2/15, 6:54 PM
#5

#3 Har precis samma problem som du har… Jag var hos en sjukgymnast för några veckor sen och han trodde att det beror på för starka magmuskler i förhållande till ryggmusklerna. Jag ska göra rygglyft på en sån träningsboll i en månad för att se om det blir bättre. Sök på internet om du inte vet vad rygglyft är. Det kan vara värt att prova :) Det bästa vore självklart om du gick till en sjukgymnast själv så får du säkert bättre hjälp ;)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Idakarrlsson
11/2/15, 7:15 PM
#6

#5 Tack så mycket! Har funderat att gå till sjukgymnast och det får det nog bli :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Annons:
Rheen
11/2/15, 7:59 PM
#7

Vill bara sticka in med en kommentar; Jag gick förut med en otroligt dålig hållning, orkade inte hålla upp axlarna så de sjönk framåt. Då mina föräldrar påpekade det blev jag bara irriterad, men slutligen förstod jag att det låg något i det de sa. Så jag gav mig själv en liten käftsmäll och började fixa min hållning, la en lapp på pannan när jag var hemma där det stod 'räta på dig människa', så jag skulle komma ihåg det när jag gick förbi en spegel, haha. Det var otroligt jobbigt då kroppen hade vant sig med säckpotatishållningen, men då småningom började det ge med sig. Nu har jag en betydligt bättre hållning än om man ser tillbaka några år, så jag vill bara säga att du säkert kommer få en bra hållning småningom, bara man får fixat till eventuella 'fel' och orkar kämpa på. Onödigt långt skrivet, haha, förlåt! Lycka till! c:

~ Rheen.

[134643]
11/3/15, 9:34 AM
#8

För mig funkar det inte alls med att bara "räta" på mig, då får jag jätteont. Musklerna finns ju inte där helt enkelt, så det du antagligen behöver göra är träna upp dem. Rygglyft och liknande är bra, men ännu bättre är det om du går till en sjukgymnast och får övningar av hen som är anpassade just för dig. Jag själv rider vilket både hjälpt och stjälpt då det blir för mycket för min rygg och jag får ont, men samtidigt så bygger det ju muskler. Så det är lite både och. Men ja, sjukgymnast! 😃☝️

Upp till toppen
Annons: