Annons:
Etikettövrigt
Läst 972 ggr
powerade
11/3/15, 10:26 PM

namn

Någon som vet nått bra ställe där man kan hitta vad man får heta/ inte får heta i sverige? och vad de konstigaste namnen som gått enom är? Vet ni någon bra sida där man kan hitta info om städers namn, t.ex varför de heter som de gör och hur länge dom hetat det och varför?:) Tacksam för hjälp:)

Annons:
Calcifer
11/4/15, 2:11 PM
#1

En av mina lärare i gymnasiet hette Scooby Fantomen i mellannamn av misstag för han och några polare hade tydligen på fyllan för x år sen kollat vilka löjliga namn som kunde gå igenom och så godkändes de. 😃


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

powerade
11/4/15, 5:00 PM
#2

HAHHAHA^^ kan ju tillägga vi satt å skrattade som tokar när vi började med denhär uppgiften^^

[ThisIsWheels]
11/4/15, 7:35 PM
#3

Jag tror att detta är ganska uppenbart, men man får inte heta Kylskåp i efternamn xD

Calcifer
11/4/15, 7:55 PM
#4

#3 Dock har t:ex "Koncept-Peter" blivit godkänt någon gång. Det minns jag tydligt från min lärobok i gymnasiet. Traktor var inte okej, men har för mig att Antenn blev godkänt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

powerade
11/4/15, 9:40 PM
#5

Man får ej heta Pilsnerflaska heller, haha asså^^garvar fortfarande åt det xD

Mysan_
11/5/15, 7:50 PM
#6

Vet inte om det är tillåtet i Sverige, men i New Zeeland bor lilla Busshållplats Nummer 16. Fish and Chips var otillåtet. Man får inte heta Brfxxccxxmnpcccclllmmnprxvclmnckssql-bb111163 heller.

"BUSSHÅLLPLATS NUMMER 16, MATEN ÄR KLAR!!!!" :-))))))

"Kan du skriva ditt namn på tavlan, Brfxxccxxmnpcccclllmmnprxvclmnckssql-bb111163?" "Ja, ge mig en halvtimme eller två".

http://www.aftonbladet.se/wendela/article12377090.ab

Annons:
[Túrwen]
11/5/15, 8:55 PM
#7

Förstår inte varför det är konstigt att Legolas skulle godkännas det är ett litterärt namn från Tolkiens litteratur och är inte offensive på något sätt.. 

Hitler eller Stalin  är ganska obvious att man inte får heta och snuskord lär ju inte heller godkännas. Det var någon på Malou efter tio som skulle döpa sin unge till Lucifer men vet inte om de fick genomslag (?)

Vad gäller efternamn så får man bara ändra till något som ligger i släkten.

Calcifer
11/5/15, 9:00 PM
#8

Inget namn från t:ex Sagan om Ringen har varit EXTREMT konstigt sedan böckerna först kom ut. Inte särskilt många heter dem i förnamn, men i mellannamn är det inte så ovanligt som många verkar tro. Jag är t:ex inte alls förvånad över att man fick döpa sitt barn till Legolas. Jag är rätt säker på att det vandrar omkring en Frodo och en Arwen i Sverige, men tror inte det var tilltalsnamn (om jag inte minns fel sen jag kollade). De är ju faktiskt namn nu, sedan böckerna, och inte bara random ord.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Túrwen]
11/5/15, 9:26 PM
#9

#8 Har både träffat på en Legolas, Gandalf och en Arwen så visst finns det :)

Upp till toppen
Annons: