Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1835 ggr
setrin
2015-11-05 17:23

Tänk dig..

Tja

Vet inte riktigt vilken grupp eller hur jag ska säga det men det är nog lite mer en undersökning av något slag. Vill veta hur ni skulle skrivit ett brev under Franska Revolutionen. Ni får välja att antingen vara en adel eller tex en arbetare så här lyder texten. 

  • Tänk dig att du är en adelsman/adelskvinna i revolutionernas Frankrike år 1790. Skriv ett brev till din kusin i London och berätta vad som hänt. Vad har förändrats? Vad är du rädd för? Vad hoppas du av framtiden?

  • Tänk dig att du är en arbetare eller arbeterska i Paris som anslutit sig till revolutionärerna. Skriv ett brev till din vän som flyttat till landsbygden och berätta om vad som hänt och om dina förhoppningar inför framtiden.

Annons:
hahael
2015-11-05 18:18
#1

Är detta kanske din läxa som du inte orkar göra? ;)

Klart att laxen ska ha en jolle

[rumelle]
2015-11-05 18:31
#2

Haha näää läxor ska man göra själv! 😉

setrin
2015-11-05 21:03
#3

Det har jag redan gjort undrar bara vad er syn på detta är. :)

[MikeW]
2015-11-05 21:06
#4

suuuure

setrin
2015-11-05 21:47
#5

Ska jag behöva skicka texten för att visa? Tänkte bara att jag ville höra era tankar och se om jag glömt något.

Afturelding
2015-11-06 11:01
#6

#5 Du kanske kan korta ner dem och skriva vad du kommit på i alla fall?🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
[Hästhoven]
2015-11-07 21:58
#7

Hade jag inte varit så lat så hade jag svarat på frågorna, hihi :-)

setrin
2015-11-16 13:53
#8

Kära Anders!

Jag vet att det var länge sedan jag skrev till dig men bättre sent än aldrig.

Kungen är lat och bryr sig inte ett dugg om oss, han köper dyra kläder och lever helt enkelt ett lyxigt liv medans vi, arbetare och fattigt folk nästan svälter ihjäl. Vi betalar hög skatt som vi knappt har råd med, och det resulterar ju till att vi inte får i oss någon mat eller kan försörja oss själva.

Det är väldigt mycket argt folk här just nu i Paris. Jag har nu gått med dom och springer gatorna upp och ner och demonstrerar. Det här har jag längtat efter att äntligen få lite mer makt, men jag tycker ändå att det är rätt så hemskt. Igår var jag med i stormningen av Bastiljen, det var hemskt att se hur många människor som dog och sedan visade sig att det bara var 3 - 5 fångar som var fängslade där fast att jag hade hört att det var många fler och alla trodde att det var mycket mer. Men vi fick iallafall tag på det vi behövde.

Jag har till och med varit med om att döda en människa, det känns och var jätte hemskt. Jag kan inte sova om nätterna för folket är ute på gatorna och skriker, och så har jag dåligt samvete för vad jag har gjort. Men jag tänker inte vika av, såhär tänker jag fortsätta. För jag vill absolut inte bli behandlad som ett djur längre jag vill vara med och bestämma och inte bli av med all min mat bara för att jag betalar skatt. Det kan adeln göra dem har både råd med mat och skatt men vi har knappt råd med mat. Jag hoppas att du vill gå med oss revolutionärer och demonstrera till ett bättre land.

Hälsningar Pär

Så ni trodde inte jag hade gjort uppgiften? Jag ville bara ha er syn på det, det var liksom lite uppgiften också att få andras syn på det, eftersom att jag pluggar till SO lärare :) Så behöver jag andras syn på saker och ting, men det är lugnt frågade på ett annat forum :)

lollynonna
2015-11-16 18:29
#9

Texten är bra, dock så skulle jag själv ha valt att sätta punkter och kommatecken på lite andra platser än vad du har gjort. Och använda mig av andra ord. Skulle tex inte skriva "dom" och inte heller " för jag vill absolut inte bli behandlad som ett djur längre jag vill vara med och bestämma och inte bli av med all min mat bara för att vi betalar skatt" Det är en väldigt lång mening,och jag hade lätt kunnat sätta ut 3 punkter och ett kommatecken också. Och jag upplever det störande att hen tar upp 3-4 gånger i texten att de inte har råd med mat för att betala skatt. Jag förstod första gången. Sen så låter detta väldigt likt Sveriges historia,har du kollat så att det är såhär det är i Paris? För att det verkar som om du skriver om Paris. För jag skulle inte skriva Sveriges historia och låtsas att vi är i Frankrike,det är ju lite konstigt. Det är väldigt långa meningar på vissa ställen,de går att korta av eller sätta ut punkt. Detta var mina åsikter, jag var lite "hård" nu men jag själv är noga med sånt här ;)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
2015-11-16 18:31
#10

Samt att jag inte förstod vilken av alternativen som du har valt. Var står det om framtiden? För det står i #0 att du ska skriva om framtiden.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Katniss
2015-11-16 20:26
#11

#10 det stod i #0 att det var från franska revolutionen, och i början förstod man att det var en fattig arbetare. #8 jättehemskt skrivs ej med särskrivning, dessutom skulle jag skrivit 'otroligt hemskt' eller 'oerhört hemskt'.

R.I.P. Anton 💔

Halvdansken
2015-11-17 18:50
#12

"kan adeln göra dem har både råd med mat …"

kan adeln göra,  DE har både råd med mat …    och komma mellan göra och de. Och på lite andra ställen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

setrin
2015-11-17 20:19
#13

Okej! För det första jag var inte ute efter någon rättstavning. 

Jag ville bara veta vad NI skulle skriva.

#9 Då har du nog inte läst om Franska REVOLUTIONEN. 

#10 Jag skrev det som en arbeterska i Frankrike under Franska revolutionen. 

#11 Var inte ute efter någon rättstavning

#12 Som sagt ;)

Jag tror det är rätt olika hur man skriver texter, tex om man bor i Norrland skriver man på ett sätt, bor man längre ner skriver man på ett annat

Men nu var ju jag INTE ute efter någon rättstavning heller :¨)

Annons:
lollynonna
2015-11-17 21:26
#14

Men om du inte var ute efter något,varför gjorde du ens inlägget? Du frågade hur vi skulle tänka,tolkade det som om vi skulle ge kritik på vad man kan förbättra. Men okej,inte det.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Halvdansken
2015-11-17 21:26
#15

"Jag tror det är rätt olika hur man skriver texter, tex om man bor i Norrland skriver man på ett sätt, bor man längre ner skriver man på ett annat"

Nej, man skriver på samma sätt i hela landet. Hur man sen uttalar det kan bero på dialekten. Varför är det så svårt att ta emot kritik om det, vill du inte kunna skriva ordentligt? Det kan vara viktigt när du söker jobb tex, och definitivt om man ska bli lärare.

Men jag håller helt med dig i kommentaren till #9

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Flöffo
2015-11-17 21:40
#16

#13 "Tänkte bara att jag ville höra era tankar och se om jag glömt något." (från inlägg #5) är det inte samma sak som att vilja ha kritik? Att påpeka rättstavning ingår i att ge kritik. Är inte det bra att du får höra om du skrivit något fel? Då lär du dig,  kan använda din kunskap vid fler tillfällen och få bättre betyg.

//Flöffo

setrin
2015-11-18 20:23
#17

#14 Med det menade jag hur ni skulle tänka om ni var en arbetare eller arbeterska under franska revolutionen. Är jag tillräckligt tydlig nu? 

#15 😐

Nä nu orkar jag ärligt talat inte längre.

lollynonna
2015-11-18 20:28
#18

#17 jaha okej! Ja tror det,kommer dock inte på så mycket just nu.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Halvdansken
2015-11-18 21:46
#19

#17. Ok fint med mig, men ska du säga samma sak till din chef när du får ett arbete? Tror du att du slipper kritik när du börjar jobba? "Nu orkar jag inte…"

Hatar cancer och älskar vårlökar.

setrin
2015-12-27 23:32
#20

#19 självklart inte men nu är "ni" eller jag DU långt ifrån min chef ;)

Annons:
Halvdansken
2015-12-29 14:01
#21

#20. Handlar om att få erfarenheter med kritik. Som du kommer att få resten av livet. Hjälper inte att bli sur.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

jossan...
2015-12-30 16:01
#22

Men herregud vad du är irriterande #19 Varför kan du inte bara acceptera att TS inte ville ha kritik, det kan väl ändå inte vara så farligt för dig att inte ge kritik. Dessutom så har TS länge försökt framföra en enkel sak som du inte tycks förstå så jag förstår TS irritation. #21 vart vill du komma? Och säg inte att du vill hjälpa för din attityd talar emot det.

Gud vad bra jag stavar…

Halvdansken
2015-12-30 16:30
#23

Ja, jag kanske är irriterade, men jag tycker också det är irriterande att #0 skriver in och ber om råd, men inte någonstans kan säga "tack" när människor tar sig tid att engagera sig i vad han/hon skrivit. Däremot går det bra att bli sur när folk kommer med (i mina ögon) konstruktiv kritik angående språket mm, och det ska vi andra bara acceptera.

Men jag lägger ner nu.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: