Annons:
Etikettreligion-och-samhälle
Läst 1501 ggr
Dvärgis1234
2015-11-12 20:03

Heliga birgitta

Jag vet att hon var ett helgon bla bla… men vad är hon egentligen känd för står bara 5000 andra onödiga saker… vill ha en kort mening om varför hon är känd.


Annons:
[Tuulikki]
2015-11-12 21:37
#1

Bland annat är hon ju den enda från Norden som blivit utnämnd till helgon. Det är ju ganska speciellt :) Vet inte riktigt om det är svaret på frågan, men det kan va. Haha😎

Kanske är lättare att googla "helgon" och läsa om vad det egentligen är så får man ju en bättre bild av vad som utmärker ett helgon och vad Birgitta då gjort.

[134643]
2015-11-12 22:10
#2

Att bli erkänd som helgon görs när personen har levt i en särskild gudsgemenskap, alltså att man på något sätt varit närmare gud än andra. För Birgitta var det väl så ett hon fick uppenbarelser där bland annat Jesus pratade till henne, om jag inte minns helt knas så fick hon typ 600 uppenbarelser i sitt liv och skrev ner dem. Så det är helt enkelt anledningen till att hon helgonförklarades, hon hade uppenbarelser. Sen grundade hon väl en ny klosterorder också, men det har jag inte så bra koll på, men det har nog google ;)

Upp till toppen
Annons: