Annons:
Etikettalkohol-och-droger
Läst 2082 ggr
elviraj
2015-11-14 10:40

Drogtest

Hur går ett drogtest till?
Jag går i ettan på gymnasiet och ska göra ett i skolan, kan man vägra??
Vad händer om det är positivt?

Annons:
smellcaramell
2015-11-14 10:48
#1

Har gjort drogtest på jobb ett par gånger, då har man fått kissa i en mugg som ger resultat direkt. Kan inte tänka mig att man måste göra det på skolan, om det inte är typ polis som samordnat det. Vad som händer om testet är positivt skulle jag tro beror på vem det är som håller i testet, är det polisen lär det bli förhör, är det arbetsplatsen/skolan kan det ju bli en tur till polisen även där, men man vet aldrig, vissa skolor kan nöja sig med samtal med kurator..

Aleya
2015-11-14 10:52
#2

Antar att dina föräldrar kommer få veta om det är positivt eftersom du är minderårig. Har dock aldrig tagit ett drogtest i mitt liv. Vet dock inte om du har rätten att vägra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kadoor
2015-11-14 21:08
#3

Vägrar du göra det blir de förmodligen misstänksamma, har jag fått lära mig. Sjuksköterskan på vår skola hade en föreläsning(en del av HLR kursen t.om.) där vi fick veta att om någon ska göra ett drogtest och vägrar så kommer de misstänka en för att ha tagit droger. Men har ingen aning om det är skillnad på om det är polis eller skola/arbetsplats som anordnar det när det gäller att vägra tex.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Scorpio97
2015-11-14 22:29
#4

http://www.skolinspektionen.se/sv/Rad-och-vagledning/Stallningstaganden/Drogtester/

"Det innebär att inga drogtester kan genomföras i skolan utan att det finns ett fullt och reellt samtycke från eleven, och som huvudregel även från elevens vårdnadshavare om eleven inte är myndig."


//Jessie

Whippet
2015-11-15 00:32
#5

Har du tagit droger då?

I'm out Vilar huvudet i handen

Lotoz
2015-11-15 01:08
#6

#5 Varför tror du det haha

Peace

Annons:
Katniss
2015-11-15 10:00
#7

#6 För att du undrade om du kunde vägra.

R.I.P. Anton 💔

Whippet
2015-11-15 11:24
#8

Ts undrade om hon kunde vägra att göra drogtestet, så antagligen tar hon droger?#6

I'm out Vilar huvudet i handen

[Älskamig]
2015-11-15 11:27
#9

På min lillebrors skola måste man göra drogtest för att få "licens" på att övningsköra andra fordon än bil, exv. lastbil etc. Vad jag uppfattade det som fick han kissa i en mugg, och sen kollade hon bara av om man var drogfri. Skulle man inte vara det, fick man troligtvis inte 'licensen' för att få övningsköra lastbil och liknande. (Han går fordonsgymnasie!)

Upp till toppen
Annons: