Annons:
Etikettreligion-och-samhälle
Läst 2279 ggr
stinakrok
2015-11-16 18:13

argument barnarbete

Kan jag få hjälp med ett bra argument om man är

för

barnarbete? :)

Annons:
Aleya
2015-11-16 18:30
#1

Kan inte hitta något bra med barnarbete. Men du är ju påhittig så du kommer säkert på något.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[134643]
2015-11-16 18:48
#2

Ehh, det är billigt antar jag. Barn klagar inte på samma sätt som vuxna. Till vissa jobb är det smidigt med små händer/fingrar? Nej jag vet inte haha.

[rumelle]
2015-11-16 18:57
#3

Många barn i fattiga länder riskerar hamna på gatan om de inte har jobb och det är stor risk att de hamnar i drogberoenden eller blir utnyttjade på olika sätt.

Flöffo
2015-11-16 19:10
#4

Har du googlat något? :)

Barnen utnyttjas, de kräver inte lika hög lön som vuxna och företagen tjänar då på det. De är mer undergivna, klagar och säger inte emot på samma sätt som vuxna kan. Barnen kan också vara med och tjäna pengar för familjen. Går att hitta mer om det, men det får du själv läsa om du inte redan gjort det. Här hittade jag bl a info:

https://unicef.se/fakta/barnarbete

http://www.hamsterpaj.net/diskussionsforum/samhaelle_vetenskap/politik/argument-fr-barnarbete/sida_1.php (kanske inte den pålitligaste källan, men det får du själv undersöka)

//Flöffo

Quirinia
2015-11-16 21:13
#5

Om du är för barnarbete borde du redan ha en bra anledning själv varför du är det.

Katniss
2015-11-16 21:35
#6

#5 Det är med största sannolikhet en skoluppgift :)

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Lizelda
2015-11-17 01:22
#7

Tror samma som #6. Barn har ofta svårare att konfrontera folk som är högre uppsatta, typ en chef eller lärare eller vad som helst. Jag själv är sjutton och jobbade ute i ett stall där jag inte fick betalt och inte heller fick något annat för jobbet och efter några små försök att få lön eller gratis ridning eller något så lät jag min mamma ta över. Vuxna innehar samma maktposition till skillnad från barn/ungdomar.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Halvdansken
2015-11-17 18:46
#8

Frågan är ju håll man ska se det från;  om det (på nåt sätt) är bra för barnen att arbeta, eller om det är bra för arbetsgivaren med barnarbetare?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lizelda
2015-11-17 21:08
#9

#8 Barn ska inte arbeta men om man utgår från att det är okej så är det bra att komma ut i arbetslivet så tidigt som möjligt, samla erfarenhet och behöver inte lika mycket betalt som vuxna. Som arbetsgivare kan man köra över dem på ett helt annat sätt än vuxna också.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Katniss
2015-11-17 21:10
#10

#9 Men om barn jobbar har de inte tid att fö utbildning, och kommer därmed stt fastna i lågbetalda jobb..

R.I.P. Anton 💔

Lizelda
2015-11-17 21:12
#11

#10 Livet är långt, man kan utbilda sig när som helst. Att de fastnar är även bra för arbetsgivaren.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Halvdansken
2015-11-17 21:20
#12

#9. Ja jag vet att det inte är bra för barn att arbeta, men det kan ju vara så att TS ska ha en debatt i utbildningsssyfte, där man kan få tilldelat sig ett väldigt konstigt ämne. Enbart för att lära sig debattera alltså. Inte för att man accepterar åsikten.
Fantastiskt bra retorisk träning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Katniss
2015-11-17 21:28
#13

#12 Eller hur, det får en att tänka annorlunda, se det i andra vinklar..

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Lizelda
2015-11-17 22:08
#14

#12 Jadå, jag har inte protesterat! Jag skrev det så för att själv klara av att skriva det typ, har väldigt starka åsikter runt rätt mycket, bland annat barn och deras rättigheter ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: