Annons:
Etikettkärlek-och-förälskelser
Läst 1354 ggr
Aubergine
2015-11-21 12:29

15-åring är ihop med kriminell och tar droger

Jag skriver detta åt en god vän som snart inte vet vad hon ska göra, hon har en dotter som är 15, denna flicka var för några år sedan var en jättego och snäll tjej, hon höll på att måla och hade kaniner men sedan en tid tillbaka har hon träffat en kille som är 29(!) år gammal och hon har i princip bytt ut hela sitt tidigare umgänge mot denna kille och hans "vänner".

Inte nog med att killen är 29, han är även, vad vi misstänker kriminell av något slag. Tydligen enligt vännens dotter jobbar han på en pizzeria i en förort och även bor där, han har en bil som ingen kan ha råd med att köpa på en lön för en pizzabagare. Ju mer vi har tänkt på det, desto mer obehagligt känns det.

På  Facebook är hon vän med denna kille och hans "bröder" och de umgås rätt ofta, när jag kollar upp namnen på dessa killar så är det 3 stycken (!) som finns med på Lexbase. Min vän har talat med dottern men hon säger att mamman är "rasist" och vägrar prata, det är så otroligt svårt det här och vi är så oroliga för denna tjej.

Men droppen kom när hon kom hem inatt helt påverkad av något, hon svarade inte på tilltal och stirrade på sin mamma i nästan en hel minut innan hon började gapskratta åt ingenting. Efter det så däckade hon på golvet och mamman försökte att få kontakt med henne men det gick inte, då ringde hon mig. När jag kom dit vid 05:00 så sov hon men hon vaknade vid 10 och har ingen aning om vad som har hänt, hon minns ingenting och både jag och hennes mamma är rädda. Mamman säger att hon nu tänker förbjuda henne att träffa killen, hon har även tagit ifrån henne mobilen och Macbook.

Tjejen/dottern är på sitt rum och är ledsen för att mamman inte låter henne träffa killen & tagit ifrån henne mobilen + datorn och vi är helt handfallna.

Nu är det nog, finns det något vi kan göra? Vi är uppriktigt sagt livrädda å hennes vägnar, vad ska vi göra? Kontakta SOC på en lördag?

Ni andra tonårsföräldrar, vad skulle ni göra i den här situationen? Har ni varit med om liknande?

Annons:
Maria
2015-11-21 12:33
#1

Var för i herrans namn ringde ni inte ambulans???  Flickan var ju inte kontaktbar.

Hon behöver ju kanske till sjukhus eftersom ingen vet vad som hänt henne under natten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aubergine
2015-11-21 12:38
#2

#1 Mamman ringde mig vid 4 på morgonen i chocktillstånd och jag tog mig dit så fort jag kunde. Hon är vaken nu och hon verkar må bra men borde vi åka in till barnakuten med henne? Kan det finnas någon där som kan försöka prata med henne?

Maria
2015-11-21 12:40
#3

Jag blir helt förtvivlad över att två vuxna kvinnor (mammor) inte ringer ambulans när något sådant här sker.

Ring åtminstone sjukvårdsupplysningen så kanske ni kan få råd hur ni ska göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[postmortum91]
2015-11-21 12:45
#4

Åk till sjukhuset med henne nu ja, hon måste kollas upp tycker jag. Då kanske hon även förstår själv hur illa detta är. Om ni inte tar henne till sjukhuset kan hon också tolka det som "ingen big deal". Jag antar att tjejen inte har någon bra relation med sin pappa? Mitt tips är att försöka hitta en bra manlig förebild som hon kan börja umgås med istället. Det är uppenbart att hon sökt sig till denna mannen just för att kompensera med sin pappa. Har hon en morbror eller liknande som kan ge henne lite uppmärksamhet och så? Tror det hade varit perfekt. Om dottern har en manlig musikidol eller liknande (som är en bra förebild enligt dig och mamman) kanske ni istället ska uppmuntra henne till att ta efter den personen. Mamma och hon kan ju åka på någon konsert eller något om det finns någon sådan. 

Annars tror jag också det är fruktansvärt viktigt för mamman att hon nu visar dottern extra mycket kärlek och närhet, de borde hitta på roliga saker ihop nu då dottern behöver mer stöd än någonsin tidigare.

[postmortum91]
2015-11-21 12:46
#5

#3 Inte rätt tillfälle att vifta finger.

Maria
2015-11-21 12:48
#6

#5 Det är ju allvar i allra högsta grad och precis som jag skrivit så önskar jag att de kontaktar vården på något sätt stället för att skriva på forum.

Här kan man få hjälp med goda råd men inte när något är så akut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
2015-11-21 14:32
#7

För guds skull. Åk till läkare på direkten!  Vad väntar ni på??

Honestyisdead
2015-11-21 14:33
#8

#5 Nu om något är rätt tillfälle!

Honestyisdead
2015-11-21 15:51
#9

Det är viktigt att söka vård direkt så man ser vad det är hon fått i sig. Många droger försvinner snabbt ur kroppen.

Aleya
2015-11-21 15:52
#10

Kolla ungen pronto hos läkare! Saker man blir påverkad av är INTE att leka med. Sen kan ungen gott få utegångsförbud och inte ha tillgång till telefon och internet i typ tre månader. Hon är på en farlig väg låter det som.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Hoseok
2015-11-21 16:45
#11

#10 Jag tror inte att "bestraffning" utan att hon får hjälp med sina problem är en särskilt bra lösning. Det kan snarare ge motsatta effekt. Jag tror inte det var så du menade, men vill ändå poängtera ut det.

[Tuulikki]
2015-11-21 17:00
#12

Jag har överdoserat starka mediciner flera gånger och en gång när det sett ut som att jag "mått bra" och att allt "gått över" visade det sig att jag hade hjärnskakning för jag hade blivit yr och ramlat - inget jag kommer ihåg.

Tycker alltså ni ska söka vård, både fysisk och psykisk.

Maria
2015-11-22 18:10
#13

#0 Hur har det gått för tösen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aleya
2015-11-22 19:26
#14

#11 klart att hon ska ha hjälp. Men jag står fortfarande för att någon slags kontroll över kommunikation bör ske. Då får man välja om man vill se det som bestraffning eller ej.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: