Annons:
Etikettövrigt
Läst 1350 ggr
lollynonna
2015-11-21 15:31

Var kan man kolla synen?

Jag ser jättedåligt,då jag är här på iFokus ser jag knappt texten för att det är så suddigt. Ser dubbelt och dåligt på långt håll. I över 3 månader har jag stått på kö att få kolla hos skolsyster på min skola,men hon är bara där på onsdagar och är alltid upptagen. Var kan man kolla på andra ställen? Det blir bara jobbigare och jobbigare och jag vet att jag behöver glasögon…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
Scorpio97
2015-11-21 15:33
#1

Behöver du glasögon kan inte skolsystern hjälpa dig ändå, hon kan bara säga att du har dålig syn och hänvisa till en optiker. 

Så gå till en optiker och boka tid. Typ Synoptik, Specsavers eller Synsam.


//Jessie

Honestyisdead
2015-11-21 15:41
#2

Glasögonaffärer kan hjälpa dig. De brukar ha optiker.

Maria
2015-11-21 15:42
#3

Håller med övriga här. Hos en optiker kan du få svar snabbt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

lollynonna
2015-11-21 15:52
#4

Okej,misstänkte det! Så man behöver inte ha något "bevis" innan då? Jag ska prata med mamma och be henne boka en tid. Dock är jag lite rädd, min lillebror har glasögon och då han var och kollade synen så hällde dem helt oförberett någon vätska i hans ögon. Gör dom alltid det? Jag vill verkligen inte ha en svidande vätska i ögonen,särskilt inte eftersom de inte säger till innan…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Maria
2015-11-21 15:54
#5

#4 Första gången när jag var ung och kollade ögonen hos en optiker hade jag inga fel alls. Jag var orolig för att jag hade sådan huvudvärk men då kunde jag utesluta ögonfel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2015-11-21 15:58
#6

#4 Nej man behöver inget intyg. Man får kolla sin syn när man vill.

Svidande vätska får man aldrig.

Och vid en vanlig undersökning kollar man bara synen genom vanliga tester.

Jag har fått bedövningsvätska i ögonen vid vidare kontroll. Och dom sa absolut till innan.  Det brukar dom göra. Och det gjorde inte ont.

Sedan finns det en vätska som vidgar pupillerna. Gör inte heller ont.

Annons:
lollynonna
2015-11-21 16:18
#7

#6 okej vilken tur! Men då min bror skulle kolla (6 år) då hällde dem något i hans ögon,tror att det var för att man skulle kolla brytningsfel? Nä jag har ingen aning,men det var vad de sa iallafall. Då ska jag boka tid hos någon optiker då:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Outlawly]
2015-11-21 17:27
#8

Skolsystern kan ge remiss till att gå till optikern så man själv slipper betala för undersökningen.
Lika som om man skulle behöva gå till en ortoped m.m.

Men annars om man skippar det så kan man ju bara gå till en optiker ändå, för de tar emot alla.

Honestyisdead
2015-11-21 17:31
#9

Och det kostar inte så mycket.

annia1
2015-11-21 18:08
#10

lollynonna när du går till optikern så kommer du få titta in i en apparat mot en ljuspunkt och det skjuts en liten luftpuff mot ögat först, det gör inte ont. Osäker på varför. Sen får du sätta dig i en stol och du får glasögon på dig. Ena ögat sätts ett svart glas så du inte ser med det ögat sen med det andra ögat får du läsa bokstäver på en tavla. Förutom att kunna läsa bokstäverna så ska du ska även tala om om bokstäverna ser skarpa ut. Vartefter så byts det glas på det ögat du läser med tills du ser bra med det. Sen skiftar man så det svarta glaset sätts för det andra ögat och sen blir lika.

Om du däremot går till en ögonläkare på sjukhuset så får du droppar i ögonen. Och de dropparna innehåller både bedövningsmedel och pupillvidgande vätska.  De dropparna svider. Först kollar en sköterska dina ögon på ungefär samma sätt som optiker sen så undersöka en ögonläkare dina ögon. 

Jag har inte hört talas om att man får droppar för att kolla brytningsfel. Jag har varit till optiker rätt många gånger och aldrig fått droppar hos dom.

***

När det gäller betalning. Hos de flesta optiker ingår undersökningen i priset om man köper glasögon.

.

lollynonna
2015-11-21 18:11
#11

#10 tack så jättemycket för ett bra svar! Så om vi först gör en undersökning,och sen om jag ser dåligt så köper vi glasögon. Och då är undersökningen gratis?:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

annia1
2015-11-21 18:12
#12

Undersökningen brukar vara gratis om du köper glasögon så har det alltid varit för mig.

.

annia1
2015-11-21 18:26
#13

Kom på en sak. Eftersom det blir första gången du besöker en optiker så kan du få titta in i en annan apparat där optikern lyser med en rätt stark lampa på/mot ögat. Och det är för att se om det finns förändringar/skador på själva linsen. Men jag kommer inte ihåg att jag fått droppar då heller.

.

Annons:
Honestyisdead
2015-11-21 19:06
#14

#10 Jag har aldrig fått en puff av luft och aldrig känt det minsta av dropparna. Och jag har känsliga ögon.

annia1
2015-11-21 19:40
#15

Jag får alltid den luftpuffen vid varje besök hos optiker.

När det gäller droppar det är väl möjligt att det finns droppar som bara är pupillvidgande och att de inte känns, men de som även innehåller bedövning de svider. Jag var till ögonläkare bara för nån vecka sen och sköterskan varnade först att det blir att svida innan hon droppa i dropparna. Och nog fan sved det.

.

lollynonna
2015-11-21 19:45
#16

#15 då var det nog det som min bror fick,men enligt honom och personen som följde honom så sa de inte till innan. Och det var ju riktigt dåligt gjort…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Honestyisdead
2015-11-21 19:53
#17

#15 Jag har fått bedövningsvätska också.

Men det är ju som med allt. Man reagerar olika.

annia1
2015-11-21 22:04
#18

lollynonna jag håller med att det var dåligt gjort om din bror fick droppar och dom inte sa nåt. Dom gånger jag fått droppar så har de sagt till före.

***

hera, ja visst reagerar man olika, men sköterska varna att det skulle svida och det tog uppemot en minut innan jag kunde öppna ögonen igen så pass mycket sved det.

.

Sagolikt
2015-11-22 00:24
#19

"Luftpuffen" som nämns i inlägg 10 och framåt mäter trycket i ögat. Det gör man vanligen inte på unga personer (jag utgår ifrån att ts är ung eftersom sajten heter tonåringar).

Om du ser dåligt på datorn kan du (i vart fall om du har en pc) hålla inne Ctrl och trycka på + för att öka storleken på det som finns på skärmen (och för att ändra tillbaka trycka ctrl och - istället). Nackdelen kan vara att man kan behöva scrolla i sidled på en del sajter men oftast går det bra.

annia1
2015-11-22 03:33
#20

När det gäller texten just här på iFokus. Kika längst upp ovanför tråden till höger, där finns två AA. Klickar man på dom så ändrar man storleken här på iFokus. Finns två större storlekar. 

Den svartvita runda som finns där ändrar färgen från vit till lite lätt grå så man kan prova om det gör skillnad.

.

Annons:
lollynonna
2015-11-22 08:48
#21

#19 Jaha,jag ska prova det! Tackar :) #20 jag ska prova att ha på grå bakgrund,för om texten blir alldeles för stor så går det inte riktigt att läsa :P

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Devya]
2015-11-22 12:12
#22

Jag har fått den såkallade vätska i mina ögon varenda gång jag har gått för att kolla synen, men då har jag  gått till en ögonläkare (eftersom jag tidigare har genomgått en ögonoperation så måste jag alltid gå till ögonläkaren) och aldrig till en vanlig optiker.

Den där vätskan är inte farlig och inte minns jag att den skulle svida heller men efter ögondropparna så ser jag otroligt dåligt och ögonen värker litegrann efteråt för mig men bara i någon timme. Jag brukar dessutom ha svårt att gå eftersom jag ser så dåligt efteråt.

Du behöver dock inte oroa dig, du lär inte gå igenom det här om du endast går till en optiker.

Frosstis
2015-11-22 16:40
#23

Jag gick till synsam och gjorde synundersökning och fick varken någon luftpuff eller vätska i ögonen :P Nu har jag läsglasögon :) Ser också dåligt på iFokus bland annat och zoomar alltid men nu behöver jag inte det med glasögonen. Tror dock jag borde ha valt ännu större "zoom" i glasögonen.. Men aa :) Undersökningen kostade 350 kr tror jag.. Men har för mig att om man köper glasögon på samma ställe där man gjorde undersökningen får man undersökningen gratis. Jag köpte dock glasögonen på specssavers (billigare).

vendelay
2015-11-22 19:36
#24

Jag har alltid glasögon, har haft i flera år. De enda gångerna jag har fått en luftpust eller droppar i ögonen har varit när jag haft ögonsjukdomar och då har de alltid sagt till innan. Du behöver definitivt inte vara rädd om du gör en undersökning men vill du vara på säkra sidan kan du ju förklara att du är rädd/nervös och att du vill att de säger till innan de ger dina ögon en luftpust eller droppar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

lollynonna
2015-11-22 20:24
#25

Tack för alla svaren! Imorgon ska vi boka tid hos någon optiker, hoppas att jag får glasögonen då isåfall.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

annia1
2015-11-23 02:32
#26

lollynonna möjligen att jag missförstår det du skriver. Det är inte optikern som gör glasögonen utan uppgifter om vilken styrka du behöver på glasen skickas iväg till en fabrik som gör glasögonen,  så du får vänta runt 1 vecka kanske lite längre efter undersökningen innan du får dom.

.

lollynonna
2015-11-23 07:00
#27

#25 Ja, jag kan ju inte få dem direkt. Menade mer att då får jag det uppkollat och sen glasögonen! Skrev väldigt otydligt haha.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
lollynonna
2015-12-01 17:28
#28

Det blev glasögon. Dock så säger några att det blir gratis efter nyår,är det sant? För barn under 18 då.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Usagi_
2015-12-01 19:13
#29

#28 Ja det är sant! :)

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

lollynonna
2015-12-01 20:10
#30

#29 Okej, men jag som ville ha dem på en gång :(

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
2015-12-01 20:25
#31

Vet någon förresten om man kan få dem då de är klara men betala efter nyår? Så att de blir gratis?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Honestyisdead
2015-12-02 12:29
#32

#31 Det tror jag inte. Man brukar betala då man får dom.

lollynonna
2015-12-02 14:26
#33

#32 okej då vet jag!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

annia1
2015-12-02 20:01
#34

lollynonna eftersom det är nära nyår så enklast är att ta upp det med optikern som du varit hos. Men som hera sa så brukar man betala när man hämtar dom.

.

Annons:
lollynonna
2015-12-02 20:29
#35

#34 Ja vi har pratat med optikern nu och hon sa att om det blev gratis efter nyår skulle vi få tillbaka pengarna eller något liknande. Kommer inte ihåg exakt.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Honestyisdead
2015-12-02 20:45
#36

Vadå om det blir gratis?

lollynonna
2015-12-02 20:57
#37

#36 Hon sa att hon inte visste (…) och att hon skulle kolla upp det eller nåt. Det var ju jättekonstigt att hon inte visste?:0

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Honestyisdead
2015-12-02 21:09
#38

Men vad menar du? Att glasögon skulle bli gratis nästa år? 🤔

lollynonna
2015-12-02 21:36
#39

#38 Ja? Regeringen har ju bestämt att för barn under 18 år får gratis glasögon efter nyår.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Upp till toppen
Annons: