Annons:
Etikettinternet-datorer-tv-spel
Läst 1862 ggr
Kadoor
11/21/15, 11:16 PM

Vilket ska jag välja?

Hej!

Det är så att jag funderar på att köpa/önska mig ett ps4 eller xbox one. Men jag har ett dilemma. Jag vet inte vilket jag ska välja! Vi har ett ps3 hemma som är min syrras, och det kommer hon förmodligen ta med sig när hon flyttar. Därför vill jag ha ett eget. Jag tycker om ps3:et väldigt mycket men har ingen aning om ps4 eller xbox one är bäst.

Vad tycker ni? Vilket är det bästa att välja? Jag spelar väldigt olika spel, tycker om det mesta & vill att det jag väljer ska passa för ganska mycket också. Skulle uppskatta om ni delade med er utav era åsikter & erfarenheter. Självklart vet jag att det är individuellt vad man tycker bäst om, men vore bra att få höra vad ni tycker! :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Katniss
11/21/15, 11:50 PM
#1

Själv skulle jag valt Xbox 1, men sedan förstår jag ju mig inte på ps3 heller

R.I.P. Anton 💔

Haztparken
11/22/15, 12:07 AM
#2

Min bror hade xbox360 innan och när dessa två konsoler kom ut så gick han över till ps4 efter att ha varit xbox älskare länge (haft tidigare xbox också). Han tyckte den var mycket bättre och fler spel m.m

Men allt är ju individuellt.

felle-j
11/22/15, 1:22 AM
#3

Jag har PS4 och det är en konsol som jag gillar väldigt mycket. Skön kontroller och lätt att använda. Inga krångliga menyer eller något. Bra spelutbud också men det beror väl på vad man gillar för spel. Jag har aldrig ens rört en Xbox One så kan inte uttala mig om den, men om du har spelat mycket PS3 tidigare så kommer du säkert känna igen dig en del i PS4.

[rumelle]
11/22/15, 6:42 AM
#4

Ps4 sägs vara bättre.

Rheen
11/22/15, 8:17 AM
#5

Jag vet inte hur det är med One och Ps4, men 360 och Ps3 har jag lite erfarenhet av. För att spela multiplayer på Xbox 360 måste man köpa något som kallas Gold, medan jag har för mig att det bara är fritt fram att spela med andra online på Ps3. (Jag gissar då att det är likadant med de nya konsolerna) Jag skulle nog köra på Ps4, jag vet inte, den känns bara lite 'bättre', haha.

~ Rheen.

Kadoor
11/22/15, 10:28 AM
#6

Det lutar åt ps4. Jag tycker om kontrollerna till ps3, de är bekväma att hålla osv. Sen tror jag, som #3 skrev, att jag kommer känna igen mig och om det inte är så krångliga menyer så är det kanske enklast. Ps3 är ju väldigt enkelt att förstå och använda enligt mig. 
#5 Hm okej… Ja det verkar ju lite drygt att behöva köpa till det.. :/ vore ju kul att kunna spela online! & då utan att behöva köpa till det. 

Tack så mycket för hjälpen alla! :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Paxxie
11/22/15, 11:44 AM
#7

Ett tips är att kolla på kommande spel som är exklusiva till antingen Xbox One eller PS4 och se vilka du tycker verkar mest intressanta. :)

Kadoor
11/22/15, 11:45 AM
#8

#7 Det har jag inte tänkt på, tack för tipset! ^^

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[EllenAlicia]
11/22/15, 2:30 PM
#9

ps4 är bäst av dem men tex jag älskar halo så jag köpte xbox. men Ps har mer exklusiva spel och annat bra.

Katniss
11/22/15, 2:37 PM
#10

Jag röstar på Xbox :)

R.I.P. Anton 💔

felle-j
11/22/15, 4:41 PM
#11

Jag har både PS3 och Xbox 360 men var inte så förtjust i PS3 på grund av kontrollerna och menyerna, men PS4 älskar jag haha. Dock så kostar det att spela online på PS4 också nu, men det är inte en så farlig summa.

[Devya]
11/22/15, 4:54 PM
#12

Jag har ps3 och xbox one. Jag rekommenderar inte xbox one av den anledningen att den har "region lock on the languages". Med andra ord kan du t.ex. inte ändra språket till engelska om du väljer landet Sverige, utan då måste välja UK eller America isåfall. Jag tycker det här är ytterst irriterande.

I Finland måste jag välja Sverige om jag vill ha det på svenska…

Kadoor
11/22/15, 6:48 PM
#13

#10 Okej! Jag har ju spelat en del xbox innan eftersom att vi har ett hemma, men det är jättegammalt och har därför inte så många erfarenheter av just xbox. Har spelat på xbox one typ en gång.. Skulle du välja det av någon särskild anledning? Vad är det som gör att du tycker det är bättre än playstation(allmänt nyfiken, jag velar lite fortfarande mellan vilken jag ska ta)? ^^

#11 Åh vad synd att det kostar, men om det inte är en jättefarlig summa kan jag nog tänka mig att betala det om det är värt summan!

#12 Men vad dumt… :s blir det någon skillnad på om man väljer vilket land man bor, har det en betydelse? Jag måste i princip ha på engelska för att palla spela x''D

Ni som använder xbox: Tycker ni att själva kontrollerna är bekväma att hålla i? Hur fungerar dem när det gäller det trådlösa, laddar man de med sladd eller är det batteri/något annat? Ps3 är så smidigt för man laddar ju den med sladd, men sen är den så kort.. :P
En sak jag upptäckte är att det verkar finnas flera olika utrymmen på hårddisken på ps4(har inte kollat xbox one än). Spelar det någon roll vilket man väljer? Vill försöka välja det som blir billigast, men samtidigt det som fungerar bäst.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Katniss
11/22/15, 6:53 PM
#14

#13 Jag har väl helt enkelt växt upp med det :). Vid sex års ålder spelade jag redan halo med min bror xD Men spelen är bättre, tycker jag. Sedan tycker jag kontrollen är lättare att förstå sig på

R.I.P. Anton 💔

Kadoor
11/22/15, 6:59 PM
#15

#14 Okej! Jag har som sagt inte spelat så mycket på xbox, utan är mer van vid playstation. Men jag är uppväxt med det xbox:et vi har här hemma. Enligt mig är det enkelt att förstå ps3. Men vet inte hur det är i jämförelse med ps4 heller. :P 

Gällande spelen, finns det fler spel till xbox one jämfört med ps4? Funderar på att börja spela Assasin's Creed men har ingen aning om vart jag ska börja & vilka spel som finns till vilken konsoll, verkar bara finnas typ 3-4 st till ps4..? Måste man spela dem i "rätt ordning"?(vänder mig främst till er som spelar det)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[Devya]
11/22/15, 7:26 PM
#16

#13 Om du kollar på spel och sådant som du skulle vilja köpa så visas det ju i dollar eller pund om du väljer att ha engelska (brittisk eller amerikansk engelska). Så du kan ju nog välja antingen Amerika eller UK för att få det på engelska om det inte stör dig att valutan inte lär vara svenska kronor isåfall.

Jag personligen har aldrig funnit xbox kontrollerna särskilt bekväma men nog går det ju, inte stör det en medans man spelar men får jag välja så väljer jag hellre playstations kontroller eftersom jag är så pass van vid dem.

Den kontroll jag har kräver batterier och de tar slut jättesnabbt. Jag ska senare kolla upp om jag måste skaffa nya kontroller eller om det räcker med att köpa någon sladd eller något.

Angående minnet, ju större desto bättre om du ska ha många spel.

Zpookey
11/22/15, 7:26 PM
#17

Vad jag förstår så är PS4 bättre rent upplösningmässigt.
http://www.ign.com/wikis/xbox-one/PS4_vs._Xbox_One_Native_Resolutions_and_Framerates

felle-j
11/22/15, 7:27 PM
#18

#13 Har inte riktigt koll på vilka lagringsutrymmen på hårddiskar det finns men jag skulle välja en ganska stor. Inte största kanske men inte heller några ynka GB. Det är många spel nu som kräver att man laddar ner en massa uppdateringar och sånt för att kunna spela och det tar en del utrymme.

Kadoor
11/22/15, 7:57 PM
#19

#16 Okej, att det står i en annan valuta stör mig inte så mycket, så det är inga problem.
Förstår det om du är van vid ps kontrollerna. Men kan tänka mig att det inte stör när man spelar. Jag tycker personligen att ps4 kontrollerna ser mycket mer bekväma ut, om jag kollar på bilder på kontrollerna för xbox one och ps4. Med tanke på hur de är utformade och så vidare. 

#17 Oj, ja det var en ganska stor skillnad!

#18 Vad jag hittade så finns det 500 GB och 1 TB på ps4. Frågan är: Räcker 500 GB, jag tycker det låter väldigt mycket men det kanske inte är det om man spelar många spel och på grund av uppdateringarna som du skrev?

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

felle-j
11/22/15, 8:14 PM
#20

#18 500GB är väldigt mycket så det bör räcka gott och väl. Så mycket tror jag inte att man kommer ladda ner.

Annons:
Vikan
11/22/15, 8:14 PM
#21

Gällande  Assasin's Creed kan jag säga att 2:an är rekommenderat att spela först, eftersom ettan är en aningens sämre, och att det är lätt att spela tvåan direkt utan några större problem eftersom själva historian genom ettan och tvåan inte riktigt hör ihop (typ de första 10 minuterna var man lite "Va?" men det löste sig snabbt).

Sen med Xbox eller Ps, så är jag uppväxt med Xbox och föredrar då det, även om upplösningen och sådant kan vara lite sämre. Har spelar ps3 hos en kompis några gånger, och det enda som jag då verkligen har ogillat har varit kontrollerna, haha. Tycker bara det är så obehagligt att ha två joystick (är det ens rätt namn?) i princip bredvid varandra, jag har ju alltid haft Xbox kontroll så det var lite annorlunda

Kadoor
11/23/15, 8:06 PM
#22

#21 Okej, det jag funderar över är att inte alla finns till ps4.. Och det blir väl konstigt om jag hoppar rätt in i "historien"? För det som är det "första" av de som finns till ps4(som följer grund storyn, vissa spel kom ju efter till exempel tvåan men är fristående..) är ju Black Flag. Så frågan är om det skulle gå att börja där ändå. Skulle få testa de första spelen hos min kompis, så att jag får lite grundinfo i alla fall och så att jag kommer in i det. ^^

Enligt mig är ps3 kontrollerna mycket skönare än xbox, dock har jag ju inte testat de nyare kontrollerna till xbox & de kanske är skönare.. Men ja, jag föredrar nog ps kontrollerna. :P tycker att det är skönt att de sitter nära varandra, man har lätt att nå allt dessutom, enligt mig då. Sen är det ju olika vad man tycker om själv också!^^

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

felle-j
11/23/15, 9:11 PM
#23

#22 Det är inga problem att hoppa in mitt i Assassins Creed-serien. Jag har endast spelat 3:an och Black Flag och jag förstår ändå. Varje spel har en enskild berättelse eller handling, men sen tror jag att det finns en berättelse som sammanlänkar alla spelen i serier. Det är dock inget viktigt utan det går som sagt att spela vilket spel man vill och i vilken ordning man vill.

Kadoor
11/24/15, 6:27 PM
#24

#23 Så bra, då kör jag på Black Flag direkt! Tack för hjälpen 🙂

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Upp till toppen
Annons: