Annons:
Etikettinternet-datorer-tv-spel
Läst 4543 ggr
xina10
2015-11-23 19:40

Tv-spel och åldersgräns 😳

Hej på er, nu vill jag veta hur stränga ni är som föräldrar när det gäller era barn och åldersgräns på tv-spel. Nu har ni kanske tonåringar och jag har en pojke som snart är där men ni har kanske samma problem. Har även lagt inlägget i "barn i fokus" Jag är själv väldigt hård när det gäller att köpa spel som har åldersgräns. Men så klart så spelar alla andra barn dessa spel enligt 12 åringen och jag vet att det finns en del barn som får och jag tycker det är fel. Är jag nojjig? Varför är där en 18 årsgräns när 12 åringarna spelar spelen och även yngre. Har ni koll på detta? Jag vet en del som säger att min pojk klarar av att spela dessa spel,men hur vet dem det? Det värsta är ju att när pojken var hos en kompis så spelade de ett av dessa spel och då sa jag att om de ska "leka" så får de göra det hemma hos oss.Vad tycker ni, har ni någon erfarenhet av dett? Jag är ny har på "tonåringar i fokus" och ser fram emot att läsa era inlägg.

//Jonnix

Annons:
[postmortum91]
2015-11-23 19:50
#1

Jag har inga barn ännu, men ska ha barn i mars. Jag och sambon är båda spelnördar men jag håller helt med dig. Det finns en anledning till att det finns åldersgränser och jag anser det inte som lämpligt för en 11 åring att sitta och skjuta ihjäl folk i ett spel. Samma tycker jag gäller filmer. Min pappa lät mig som 6 åring sitta och titta på skräckfilmer, jag dog inte av det men det var ju högst olämpligt. Jag vet inte hur det påverkade mig, men åldersgränser borde man följa någorlunda.

Alla gör som de själva vill med sina barn, men jag blir upprörd när jag (som lärare) får höra hur mina 10-12 åriga elever berättar om deras spelvanor då de sitter och skjuter ihjäl folk, eller spelar spel som GTA där man även kan köpa prostituerade etc. 

Jag tror att jag som själv är spelnörd VET vad det är för spel, och därför blir jag även sträng. Jag tror många av de föräldrar som låter sina barn spela massa spel egentligen inte har någon koll på vad det är för spel. Vet verkligen föräldrarna som tillåter sin 11 åring att spela GTA att man kan köpa "horor" och sedan döda dem? Eller vet de verkligen att spelet uppmuntrar till att langa både människor och droger?

monstermash
2015-11-23 19:50
#2

Det är mest tonåringar här inne så räkna med en del svar från ungdomar och inte föräldrar. Men kikar säkert in någon förälder med… 

Vad är det för spel? Det är rätt viktigt i sammanhanget.

Scorpio97
2015-11-23 19:52
#3

Jag är ju tonåring själv, men aldrig varit så intresserad av att spela något våldsammare än sims. Däremot är båda mina äldre bröder "gamers" och spelade mycket även i ung ålder, dock datorspel och inte så mycket tv-spel. Och dom brukade få spela spel även för äldre. Mamma krävde då en beskrivning av spelet, vad man kunde göra osv och sen gjorde hon en bedömning om det var för våldsamt eller inte. Hon brukade även vara med när dom spelade första gångerna. Hon resonerade helt enkelt att hon känner sina barn och vad dom klarar av. Sa hon nej till ett spel förklarade hon varför och diskuterade, och jag tror det är väldigt viktigt när det gäller gränser. Att inte bara säga "nej", utan även förklara varför. Dom reglerna gällde även hos kompisar, var det inte okej att spela det hemma var det inte okej att spela det hos grannen heller. Vad jag vet så följde mina bröder även den regeln. 

Mina bröder tog då aldrig någon skada av spelen. Jag älskade att sitta och kolla på när mina bröder spelade, och även då bestämde mamma vilka spel som var okej för mig att kolla på och vilka som var för våldsamma (jag är åtta år yngre än min äldsta bror, så det är klart det är en mognadsskillnad). Sen hade vi även begränsat antal speltimmar, så vi fick inte spela hur mycket vi ville. 

Jag förstår absolut varför det är åldersbegränsningar på spel och jag respekterar om föräldrar vill följa dom totalt. Men jag tycker även det är okej att en förälder köper spel för äldre till sina barn om dom vet att barnet är tillräckligt moget för det.


//Jessie

xina10
2015-11-23 19:56
#4

#1 Håller med dig fullständigt och tycker det är hemskt med de där spelen och ja #2 förstod det efter jag hade läst något inlägg att det nog är mest tonåringar här men det kan vara nyttigt att höra vad de har att säga om saken även om jag tänkte att det var tonårsföräldrar som var här 😊 Men framför allt är det GTA och ett spel som heter Call Of Duty. GTA får de absolut inte spela men man har ju ingen koll på vad de spelar hos kompisarna men Call Of Duty vet jag i te så mycket om.

//Jonnix

xina10
2015-11-23 20:00
#5

#3 Låter som en klok mamma, håller med om att man ska förklara varför man inte tycker att de ska spela ett visst spel och inte bara säga nej, det kommer man långt med. Man ska kunna diskutera sig fram beslut oxå. För ibland kan man undra tex när det gäller filmer hur de har tänkt där för det finns 11 årsgränser på en del som jag tycker borde vara 15 år på och vice versa. 😊

//Jonnix

[postmortum91]
2015-11-23 20:12
#6

Det är inte så mycket att veta om Call of Duty då det är extremt enformigt. Man springer runt och skjuter ihjäl folk med olika vapen. Man kan prata med andra via spelet, och där kan det även förekomma hemskt språk och även trakasserier. När du dör i spelet återuppstår du och springer typ samma runda igen för att döda ännu mer. Det finns olika banor och olika typer av "spel" om jag förstått rätt. Typ att man ska hämta andra lagets flagga eller bara vara kvar längst genom att skjuta ihjäl de andra laget. Man ska kunna bomba med flygplan och åka pansarvagnar också.

Annons:
Scorpio97
2015-11-23 20:15
#7

Vill man veta hur ett spel är, kan man ju numera söka på det på youtube förresten. Det är många som filmar när dom spelar och då kanske man kan få ett hum om vad det är för spel.


//Jessie

Lexie82
2015-11-23 20:18
#8

Både jag och min sons pappa är lite spelnördar, så vi har hyfsad koll på spel. När vår son var yngre var vi väldigt noga med åldersgränserna. Vissa spel kunde han få spela ändå, men då var det spel vi kände till och kände var lämpliga. Dock aldrig mer än EN åldergrupp över hans egen ålder. Alltså när han var 8 fick han spela vissa spel som var från 12 år, men inte 16 eller 18.

Nu är han snart 16 och får spela vad han vill. Som tur är har han aldrig utecklat något intresse för GTA, Call of Duty och såna spel, men nu är han åtminstone så pass gammal att jag känner att han skulle få spela dem om han vill. Dock håller jag fortfarande koll på vad han spelar och hur han spelar, och det har väl lite med personlig mognad att göra också. Men ALDRIG att jag skulle låtit honom spela den typen av spel när han var 12.

Lexie82
2015-11-23 20:19
#9

Kan tillägga att min bonus son nyligen var hemma hos en kompis där de hade spelat GTA. Min bonus son är 7 år… Behöver väl kanske inte ens nämna att han inte får vara hos den kompisen mer.

xina10
2015-11-23 20:20
#10

#6 Förstår inte hur kul det kan vara att springa runt och skjuta ihjäl folk, varför tycker barn om det? Jag har så svårt att förstå detta men vet att barn lekt och leker krig men dessa tv-spel är ju så verklighetstrogna. #7 Tack för info får gå in och kolla där när det är något spel jag undrar över. 😊

//Jonnix

Kadoor
2015-11-23 20:21
#11

Som nämnt tidigare så finns en åldersgräns av en anledning. Det spelar enligt mig ingen roll hur "moget" barnet är, att sitta och skjuta folk i ett spel när man är 12 år känns väldigt olämpligt.. Själv är jag 17 och har själv spelat en del krigsspel och skjutspel genom åren. Satt och spelade Star Wars när jag var 10… Vet inte hur farligt det är egentligen, det finns kanske värre spel. Men vet inte hur lämpligt det var kanske. Anledningen till att jag fick spela dem var nog för att mina föräldrar inte hade så bra koll. Har spelat en del annat  olämpligt kanske, men det är först nu jag inser att det faktiskt inte är bra att låt barnen spela spel när åldern för åldersgränsen inte är inne. Det är ju samma sak med alkohol, gränsen finns där av en anledning: Man är inte mogen nog! Nu har alkoholen väl mer med kroppen att göra, men principen är den samma.

Hade inte spelen kunnat påverka barnen eller tonåringen som sitter framför dator- eller tv-skärmen hade inte åldersgränser blivit satta, så enkelt är det ju. Skaffar jag barn i framtiden kommer jag vara stenhård med det. Håller med ovan att det också är bra att förklara för barnet varför det inte är okej. Jag tror att de inte riktigt förstår vad de spelar, utan att de mest gör det för att sina kompisar gör det eller för att det är nytt eller liknande. 
Sen om tonåringen är lite äldre, typ upp mot 16 skulle jag kunna tänka mig att det är ok att låta hen spela sådana spel som t.ex. CoD eller GTA.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

xina10
2015-11-23 21:46
#12

#11 Ja så tänkte jag med angående alkohol, finns ju en åldersgräns av någon anledning och man kan ju undra om föräldrar ruckar på det med även om det är som du säger mer fysiskt så tror jag att den psykiska delen kan vara minst lika farlig. Man vet ju inte heller hur det påverkar en att spela dessa spel men en sak har ju jag märkt och det är att barn är väldigt grova i mun och kanske finns det risk att de blir våldsammare mot andra. Jag tänker stå på mig och hålla fast vid åldersgränsen. Tack för alla tankar från er alla 😊

//Jonnix

Zpookey
2015-11-23 22:09
#13

Problemet är att föräldrar har noll koll på spelbranchen idag (och ytterst få har någon koll på IT alls).
De tror att tv-spel är likadana som de var när de var yngre…..'vad kan ett spel göra för skada liksom?'
De inser inte att spelen idag är väldigt grafiska och verklighetstrogna och inte fullt så många föräldrar skulle tillåta en 12-åring att titta på en splatterfilm, men många spel är mycket värre än sådana filmer. Åldersgränser på spel finns ju bland annat till för att man bör uppnå en viss nivå av sunt förnuft om vad som är fantasi och vad som är verklighet.
Det borde vara ett minimikrav att föräldrarna spelar spelet ifråga spelar respektive spel själva i minst 10 timmar och sedan avgöra om de är lämpliga för barn som är yngre än åldersgränsen på spelet.
Får nog många bitska kommentarer på detta inlägget. 😃

Annons:
tötenöten
2015-11-23 22:12
#14

Tycker det är lite olika beroende på barnets förstående för vad som händer i spelet och barnets mognad. Jag själv är ju som sagt fortfarande bara barn (17 år) och jag spelade inga spel. Däremot kollade jag på alla filmer jag kände för oberoende på åldersgräns och det har inte påverkat mig något vidare. Jag är dock bara vän med gamers och alla dessa har spelat bland annat GTA och krigspel från att de var 10 år och de har inte påverkats av det. 

Jag vet inte hur jag personligen skulle göra med mina egna barn, men jag skulle basera det på mina barns förstående och mognad och försöka hålla de borta ifrån det. Men förbjuder man barn från att göra nåt de tycker är roligt så kommer de ändå att göra det i smyg.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

[postmortum91]
2015-11-23 22:17
#15

#14 Men det finns barnpsykologi för en anledning. Det finns dokumenterat hur barns hjärna utvecklas och när. Exempelvis utvecklas empatin på en djupare nivå vid 6 års ålder. Sedan om DU själv upplever annorlunda anser jag inte särskilt relevant då det är föräldrarnas ansvar och inte barnens sak att välja huruvida de kan tolka det på rätt sätt eller ej. Man kan inte veta om man påverkas av det eller ej då hjärnan och psyket är med komplext än så. Det står inte i pannan om jag blivit negativt påverkad av skräckfilmerna min pappa lät mig titta på. Det kan vara så att det kan störa barnets utveckling på många sätt som inte är så lätt att märka av. Lyssna på de som vet, alltså profesorer och de som tagit fram åldersgränserna.

Zpookey
2015-11-23 22:22
#16

#15
Stämmer nog rätt bra det där med empati.
Att spela spel och se filmer med en massa blod och våld från tidig ålder gör nog så att de blir ganska avtrubbade i verkligheten om vad som är rätt och fel innan de utvecklats färdigt.

tötenöten
2015-11-23 22:33
#17

Jag menade på inget sätt att man skulle låta sina barn spela GTA när de är 10, utan mer på äldersgränser i allmänhet.

#15 Och jag tycker jag skrev ganska tydligt att man ska basera sina beslut beroende på barns förstående inte på vad barnet själv tycker.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

[postmortum91]
2015-11-23 22:54
#18

#17 Vilket man också gör om man håller sig till åldersgränserna då folk som antagligen kan mycket om barnhjärnan och dess påverkan av spel och film  har satt de gränserna.

Hoseok
2015-11-24 04:32
#19

I ärlighetens namn, jag vet inte. Jag spelade GTA och många FPS-spel redan som 8-åring och hade hur kul som helst. Men det innebär ju inte att mina barn skulle må bra av det…. Meeen jag hade inte haft något emot om de ville testa.

Jag tror faktiskt inte riktigt på "Nolltolerans"-grejer, vad det än handlar om. (Ja, VAD det än handlar om.)

Detta handlar ju uteslutande om att jag själv faktiskt spelade GTA och liknande spel som barn och inte blev påverkad av det alls, förutom positivt.. Plus det faktum att jag faktiskt aldrig hört talas om en enda unge som skulle ha tagit "skada" av att spela FPS-spel. Notera: Jag menar INTE att det inte finns barn som tagit skada av det. Jag säger att jag, personligen, aldrig pratat med någon som säger "Usch min mamma lät mig spela CS som barn och jag hade mardrömmar i fem månader." Jag förstår folks argument till varför barn inte ska spela sådana här spel. Förstår dom till fullo. 

Eftersom krigsspel och spel där man skjuter ihjäl folk så det sprutar blod och invälvor överallt var praktiskt taget hela min barndom, så hade det var oerhört ironiskt av mig att sitta och säga åt mitt barn att "Nej, du får INTE köra något sådant spel."

Jag har faktiskt fått mer Positiva erfarenheter av att redan som så ung spela FPS-spel. Bättre reflexer, självlärd i engelska (Jag var 10 år när jag spöade fullvuxna män på Unreal tournament och Wolfenstein) och problemlösning som hjälpte mig senare i livet och skolan. Sen går det väl att argumentera att det finns andra spel som kan göra det också. Men det är mina upplevelser, som sagt.

Vikan
2015-11-24 16:45
#20

Jag har ju nästan på växt upp med spel som har höga åldersgränser. När jag var ungefär 7-8 år brukade jag mest kolla på när min storasyster spelade och tyckte det var kul, kunde dock inte hantera det och spelade mest sims. 

Nu är jag 15, men mina föräldrar är relativt okej med sådana spel, och har varit det i några år nu. Fick ju ärva många spel av min syster när hon flyttade hemifrån, och spelade istället själv de spelen jag inte tidigare klarat av, vilka då var GTA, några krigsspel och liknade. Önskar jag om spel brukar mina föräldrar fråga vad det är för spel, och oftast brukar de tycka det är okej och köpa det. 

Jag tycker ändå att det bero på just hur barnet är. Såklart är vissa känsligare än andra och tar illa upp, medan andra förblir opåverkade. Tycker inte spelen har påverkat mig negativt, tvärtom har jag t.ex. lärt mig mer engelska eftersom de flesta spel är på engelska.

Annons:
xina10
2015-11-26 23:02
#21

Tack alla för bra svar och argument, jag tror ändå att jag kör på vad det står för ålder på spelen och som sagt så är där ju en åldersgräns av någon anledning. Sen kan man ju hoppas att det finns bra spel med rätt ålder på. FIFA 15 är ju iallafall ett spel som killarna gillar och det är ju en åldersgräns på 3 år tror jag 😜

//Jonnix

[Tilde]
2015-11-29 13:07
#22

Jag hade inte brytt mig så länge om barnet är 12+ år gammalt. Såklart ska de kanske inte spela spel med massa droger och strippklubbar (mest då för att de inte så få en dålig syn på kvinnor) eller överdrivet våld. Jag spelade GTA med en kompis när jag var liten, jag spelade många liknande spel online, såg skräckfilmer från och med att jag var 9 och jag har inget problem med empati. 😉

Läste precis att ett oskyldigt spel som The sims 4 faktiskt är barnförbjudet i Ryssland… Så jag hade mer gått på VAD det är för spel snarare än vilken åldersgräns som är satt på spelet.

Jag tror absolut inte att TV-spel påverkar barn negativt såvida de inte får mardrömmar. Tror knappast att ett barn som spelar skjutspel börjar tro att våld är ok i verkligheten. Det har jag aldrig varit med om. Jag var väldigt mogen som 12-åring så andra barn kan ju reagera annorlunda men jag personligen skulle inte "skydda" mina barn från TV-spel då jag inte ser det som något farligt i den åldern. Och hellre att de spelar GTA hemma vid TV:n än att de är ute och röker eller snattar med sina kompisar. 🤐 - Menar såklart inte att alla barn är så men ett TV-spel är inte alls farligt i jämförelse tycker jag.

Hoseok
2015-11-29 14:13
#23

#22 Jag tror det är för att Sims uppmanar till homosexualitet , därför är det nog förbjudet i Ryssland. En teori bara. (Vi vet ju jur Ryssland är….)

cookies
2015-11-29 20:08
#24

Innan jag skriver, jag har inte läst igenom ovanstående svar (något kanske), jag skriver även utifrån min åsikt, mina erfarenheter samt vad jag vill minnas att jag har hört/läst! :)

Åldersgränser är inga regler/lagar, utan endast riktmärken satt av bland annat PEGI. Vissa åldersgränser (såsom 18 på GTA) är helt korrekta, andra kan vara mer missvisande (Halo: 1. Var 16, blev 18). T.ex. Halo 1 lanserades med 16, men efter att moddare (som kollade igenom filer som kom med spelet) hittade en fil med filtypen .ass (ruma) där det var en bild på en av utvecklarna som "moonade" mitt i ett rum, så fick dom ändra till 18 år, även fast bilden aldrig var med i spelet.

När jag var yngre så ville mamma inte att jag skulle spela spel så som GTA eller andra skjutarspel. Personligen tycker jag inte att barn under cirka 14 ska spela GTA, vanliga "skjutarspel" kan jag anse går bra med lite yngre, då det inte är samma brutalitet att skjuta någon i "Call of Duty" som att slå ner och misshandla folk i GTA med slagträ. När jag var 13/14 så började jag spela Halo (skjutarspel). Det var ganska lagom, hade någon halv-mardröm ibland, men inget som skadade mig.

Det jag tycker man ska se till är individens mognad. Är personen medveten och förstår att det är ett spel, så är det inte så farligt. Är man helt inne i spelets värld eller är man kontaktbar?

Olle 14 spelar GTA och tycker det är som verkligheten, har svårt att skilja på vad som är okej och inte. Olle kan heller inte sluta spela utan är "ej kontaktbar" när han spelar. Sedan har vi Pelle 10 som också spelar GTA. Han tar lättare på det, vet at man inte ska slå folk. Pelle tar sig även gärna ut och leker med sina kompisar. Pelle får inga mardrömmar utan sover gott medan Olle drömmer massa hemskheter.

Snabba exempel på det jag menade. Men om ens barn är relativt okej med att förstå vad som är spel och vad som är verklighet så brukar det mesta gå bra. Dock just spel som GTA där man verkligen kan slå ner, skjuta vanligt folk på gatan tycker jag är lite sådär för unga barn. Men spel som Call of Duty kan fungera, då dom fokuserar mer på ett snabbt speltänk och ta snabba beslut för att vinna, snarare än "open world" döda (om det är det man gör i GTA förstås).

Flummig text, ja. Hoppas ändå jag fick igenom mina tankegångar :) Undrar du någon om mig eller mina åsikter så PMa gärna.

[Tilde]
2015-11-30 18:53
#25

#23 Tänkte inte på det, men så kan det ju absolut vara. 🤔

elinkw
2015-12-01 01:42
#26

Mina föräldrar har alltid varit openminded när det kommer till spel. Fick mitt första ps1 när jag var väldigt liten och det spelade vi mycket på. På pcn spelade vi doom och sen köpte vi vårat första xbox xom vi spelade GTA på, kanske inget spel ett barn på 7-8 år ska spela egentligen, men jag har ärligt aldrig sett det på de sättet. Efter det någon gång köpte jag CS 1.6 efter jag sett min bror spela det.

Jag tror inte att spel gör oss våldsamma i grund och botten. Jag skulle säga att det måste finnas nån form av störning för att ett barn någonsin skulle utföra något de sett på ett spel IRL.

Jag tycker inte du behöver oroa dig så mycket över åldersrekommendationer, så länge ditt barn vet skillnaden på spel och verklighet. Det du dock behöver se upp för är pay2win spel (man köper saker i spelet för att kunna vinna enklare). Det är inte bara ekonomiskt farligt, dessa spel är dessutom oftast vääldigt beroendeframkallande.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

xina10
2015-12-07 18:48
#27

Tack än en gång för bra svar och exempel. 😊 Vill önska alla en GOD JUL och GOTT NYTT ÅR ☃

//Jonnix

Annons:
Upp till toppen
Annons: