Annons:
Etikettövrigt
Läst 1393 ggr
hamsterper
2015-11-23 23:20

Buss till skolan

Halloj. Jag ska flytta om 8 dagar (den 1 december) . Det är ju inte så jättelångt jag ska flytta men de är typ en mil, just nu bor jag nära skolan vilket är väldigt najs;) men snart så måste jag börja ta bussen.. det finns två bussar att välja på, en som tar ca en halvtimme och en som tar ca 45 min. Om jag tar den bussen som tar en halvtimme så måste jag byta buss en gång.har aldrig åkt buss till skolan förut satt de är något nytt för mig. Har du några tips eller erfarenheter att dela med er av så blir jag glad ;) jag borde egentligen sova nu så de är nog därför de här inlägget är väldigt plöddrigt. Bor i Umeå. Ska flytta till ersboda. Går skola på grubbe/grisbacka. Är en litn fjös på 12 år. Jag kommer åka nå lokalbussar alltså inte nån special skolbuss. Har flyttat många gånger så jag är ganska lugn å sansad inför den delen;). Vi ska bo i ett radhus, faktiskt första gången för mig ;) (Lite snabbinfo)

Annons:
hamsterper
2015-11-23 23:24
#1

Haha de jag egentligen menar me det här inlägget är att ni gärna får dela me er av typ tips å sånt, busskort, om bussen är försenad, om de brukar va peddojävlar på bussen, vad man kan göra, om man har en del packning bla bla bla bla haha ja jag tror att ni förstår ;)

Hoseok
2015-11-24 04:26
#2

Först och främst så måste du ju ansöka om busskort (Det vet jag inte om man längre behöver, men det behövde jag) så du slipper betala resan själv. Antar att det gäller i Umeå också.

Vet inte vad det är för kollektivtrafik där uppe, men om bussen är försenad så brukar man ha rätt till ersättning. Det är om bussen är så försenad att du missar en förbindelse eller bara kommer superförsent.

Jag tror inte du behöver oroa dig för "Peddojävlar"… Det är klart man ska vara försiktig, men man kan ju inte sitta och oroa sig för det, liksom.

Packning tar du ju med precis som att du skulle åka buss som vanligt. Vissa bussar låter dig slänga in packning på sidan av bussen. Andra låter dig släpa med allt in. 

Ärligt talat så hade jag nog tagit bussen som tar 45 minuter. För då kan man sova i någon halvtimme. Men det är ju jag som är lat. :)

hamsterper
2015-11-24 06:42
#3

Tack för tipsen ;) jag tror att mamma skulle ordna ett busskort av något slag, haha jag är också ganska lat så jag tar nog 45 minuters bussen, men de går ju å variera ;)

[Hästhoven]
2015-11-24 07:03
#4

Busskort borde du få av skolan. Skulle också tagit 45 bussen, då slipper du byta & du kan sova en stund. Det är ganska bra bussförbindelser i Umeå också så det ska nog gå bra :-)

lollynonna
2015-11-24 08:03
#5

Du får busskort av skolan,så att du kan åka bussarna. Sen så packning behöver du egentligen inte,mer än det du ska ha i skolan. Åker buss varje dag hem och till skolan. Råder dig att ta med mobil och hörlurar :)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Hästhoven]
2015-11-24 11:00
#6

Ja, mobil & hörlurar är ett måste! :-) Iallafall för mig :-) Musik är det bästa att fördriva tiden med.

Annons:
hamsterper
2015-11-24 16:08
#7

Ja eller hur! Musik är de bästa tidsfördrivet ;) jag vet inte om jag ids få nå busskort av skolan, mamma skulle köpa något månads busskort satt de bara är till å blippa på ;) får höra lite med morsan, hade faktiskt ingen aning om att man kunde få det av skolan ;)

[134643]
2015-11-25 18:34
#8

#7 Det är säkert olika i olika delar av landet, här i Västmanland i alla fall så får man ett gratis busskort på gymnasiet om skolan ligger mer än 6 kilometer ifrån hemmet. Så kolla absolut upp det, är ju väldigt dumt att betala om man inte måste :p

[Zachapacka]
2015-11-25 21:24
#9

45 min är ju inte så jätte lång tid, för mig kan det snarare bli mot 1 och en halv timme (beroende på om jag har flyt vid bussbyten eller inte). Mitt tips är att skaffa en app. Jag använder Resrobot för att där kan jag se både tåg, bussar och "extra bussar". Men de kanske finns någon bättre lokal app för dig :). Men du behöver ju isåfall en smartphone.

[Zachapacka]
2015-11-25 21:26
#10

Det där med busskort beror ju på om du går gymnasie eller grundskola. När det gäller grundskola så har du ju bara rätt till busskort om du väljer den närmaste kommunala skolan, inte om du går på en friskola.

Stortroll
2015-11-25 21:48
#11

Jag åker inte kommunal buss men däremot åker jag skolbuss till och från skolan. Packning behöver du inte mer än vad du måste ha med dig till skolan vilket oftast inte är så mycket när man är 12 år (är också 12 så).  Jag hade nog valt 45 min bussen då du inte behöver byta och om då nästa buss skulle va försenad stå och vänta på den i kylan.

Busskort borde du få av skolan så länge det inte är en friskola. Jag vet att högstadiet - det är en byskola, 1-6 och högstadiet i en annan lite större by - får busskort av skolan då det inte finns plats i den vanliga skolbussen.

Titta gärna in här ---> Min blogg

hamsterper
2015-11-25 22:06
#12

Jo har läst lite, vi ska ju bo ca 1 mil ifrån skolan så de är ju inte den närmaste skolan. Jag har inte så bra koll på kommunalskola eller friskola haha men är ganska säker på att det är en kommunal skola ;) går ju o grundskolan. Sen med "packning" så menade jag typ hur ni gör om man ska ha med sig skidor eller skridskor å sånt, men jag tror att jag får be mamma att köra upp de till skolan nån dag innan, eller låna på skolan. ;)

Aleya
2015-11-25 22:18
#13

Är det östra ersborda? Då skulle jag ta ettan direkt. Då kommer du ju fram raka spåret.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
hamsterper
2015-11-26 19:59
#14

#13 Njä, Västra,typ vid mjölkvägen ;)

hamsterper
2015-11-29 22:25
#15

Oj.. nu blev de fel, de är ju förstås östra ersboda ;) har kollat lite busstabeller nu å de är ju ettan som gäller ;)

Aleya
2015-11-29 22:26
#16

#15 se, det löste sig. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

hamsterper
2015-11-30 20:47
#17

Jajjemen ;)

Elsaharr
2015-11-30 23:35
#18

#2 Hur är det med det där med ersättning för förseningar? Har ju hänt några gånger att bussen från skolan har varit försenat så att jag har blivit sittande på stan i 2 timmar. Måste ju åka skolan-stan-hem :/

Zingo ;D

Upp till toppen
Annons: