Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 800 ggr
Corgitok
11/26/15, 7:13 PM

Argument till å va FÖR dödstraff

Jag har en debatt imorgon i skolan. En grupp är för dödsstraff och en grupp är emot dödsstraff i Sverige. Jag fick till uppgift av min lärare att vara för.

Kan ni ge tips/argument till varför man ska ha dödsstraff i Sverige? Skriv gärna de här även fast ni kanske är emot dödsstraff. Tack <3

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Scorpio97
11/26/15, 7:15 PM
#1

Har du provat att googla? Jag tycker det kommer upp ganska mycket (är du bekväm med engelska rekommenderar jag att du googlar på "death penalty arguments" eller dylikt också).


//Jessie

Tjohalia83
11/26/15, 7:16 PM
#2

Minskade kostnader för samhället kan ju vara ett.

Scorpio97
11/26/15, 7:20 PM
#3

I USA har jag för mig att dödsstraff faktiskt blir dyrare än fängelse på livstid, pga alla rättegångskostnader och liknande. Sen har ju inte vi samma rättegångssystem i Sverige riktigt, så jag vet inte om det skulle bli lika i Sverige.


//Jessie

[134643]
11/26/15, 11:19 PM
#4

Det är ju mycket etiskt, typ "är det rätt att någon som dödat någon annan får leva själv?", "är människor alltid värda en andra chans?", "kan människor förändras?" och liknande. Kolla upp statistik på hur många som utför ett grovt brott och gör det igen efter att suttit av sin tid i fängelse. Det kanske också kan vara enklare för familj och närstående till offret om förövaren får dödstraff. Google är super för just det här, finns hur mycket som helst! :)

[Tilde]
11/29/15, 12:49 PM
#5

Jag är för dödsstraff i extremfall. Känns inte som om en person som kallblodigt har mördat en oskyldig (eller flera) förtjänar att leva. Ser dem inte som mänskliga liksom och skulle aldrig lita på att t.ex. en barnmördare kan "rehabiliteras" och leva ett vanligt liv - lite som #4 tar upp också. Världen är redan överbefolkad och det känns inte som om man vill slösa bort de "platserna" vi har på monster. Vet att många inte håller med men det är så jag känner. 🤐

sasha_setter
12/4/15, 9:57 PM
#6

#5 Problemet jag ser är dock om man får tag i fel person…

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Annons:
Upp till toppen
Annons: