Annons:
Etikettkärlek-och-förälskelser
Läst 2512 ggr
[HopeTime]
2015-11-26 23:44

Åldersskillnad..

Jag vet inte vart jag ska vända mig längre, allt får mig att må mer och mer psykiskt dåligt..

Jag kan ta om det helt från början. Jag är 14år och är halvt tillsammans med en 22åring. Vi båda är på samma nivå, likadana när det gäller allting. När han och jag är med varandra så ser det ut som vi är lika gamla, helt enkelt som ett normalt par. Jag är mognare i sättet och ser betydligt mycket äldre ut. Han är raka motsatsen, förutom beteendet eftersom han även är mogen. Jag vet att det finns väldigt starka åsikter om sådant. Hört saker som att "det är någonting fel på honom" mm..

Vi träffades igenom gemensamma vänner (eftersom jag umgås med äldre), idag har vi "hållit på" i några månader och känslorna blir bara starkare och starkare med tiden. Vi har pratat ofta om detta, och båda dras till varandra på ett sätt som inte går att förklara. Och båda gör ett bra intryck på varandra, jag har fått mer självförtroende till att vara mig själv, skött skolan, betygen har gått uppåt och psykiskt mår jag bättre med honom. Han börja plugga på högskolan nu och sköter sig bättre sedan vi träffades.

Vi har pratat om åldersskillnaden, mina föräldrar vet, och nästan alla andra vet. Vi vet att det är olagligt att ha sex när den ena är under 15år, därför ska vi vänta med det. Han vill vänta, för att få det att funka, så vi två ska kunna vara med varandra. 

Mina frågor är.. Det är väl inte olagligt för oss att vara tillsammans? Att kyssas? Kramas? Allmänt umgås helt enkelt som ett par, med samlaget uteslutet.

 När vi åker till stan så kan vi kyssas och hålla handen utan att någon kollar snett. T.om personal på vissa affärer brukar säga att vi är gulliga tillsammans, mm. 

Och anledningen till att jag mår psykiskt dåligt är att jag är rädd att han ska åka illa ut ändå.. Orolig över det.

Annons:
[Udoon]
2015-11-26 23:57
#1

Att en kille hänger runt småtjejer är ju oftast för att dom inte kan umgås med tjejer i sin egen ålder, så något är ju inte som det ska med honom.

[HopeTime]
2015-11-27 00:13
#2

Jag är den enda yngre tjejen. Han umgås med andra tjejer i sin egna ålder, det som blev mellan oss var mer som en slump. Vi var bara vänner i början, sedan blev det som det blev.

annia1
2015-11-27 04:21
#3

HopeTime ni vet båda att ni inte får ha sex och ni är båda beredda att vänta vilket är toppen. Det du skriver om kramar och kyssar och bara umgås är inga problem. Och det är toppen att dina föräldrar vet.

Så det ska inte vara nå problem så länge ni fortsätter som du beskrivit. Om nån mot förmodan börjar bråka med er så kan du bara be dom prata med dina föräldrar.

.

Hoseok
2015-11-27 14:06
#4

Hade jag varit du så hade jag väntat i vilket fall som helst. Både för din skull och hans skull.

Även om det känns som att ni är på "samma nivå" så är ni inte det. Du är långt ifrån färdigutvecklad och han har ett oerhört starkt övertag om dig. Då menar jag inte bara att han skulle tvinga sig på dig, tvärt om så tror jag inte alls att han skulle göra det. Men det handlar om det psykiska övertaget. Han är med största sannolikhet mycket mer psykiskt utvecklad än dig och ni är på helt olika stadier i livet.

Jag kan inte koppla varför någon som är 22 skulle ens hänga med någon som inte ens börjat gymnasiet.

Det låter säkert som att jag demoniserar allt som har med åldersskillnader att göra, men innerst inne kanske jag gör det. Jag vet inte. Jag vet att många i tonåren har varit tillsammans med folk över 20 och mått bra över det. Men jag, personligen, kan ändå inte sluta tycka att det är oerhört obehagligt att en 22-åring raggar på ett barn. För det är vad du är, ett barn. Och han är vuxen. Det är något riktigt obekvämt med det.

Aleya
2015-11-27 14:29
#5

Om du hade varit 20 och han 28 hade jag inte funderat. Men du är så pass ung att det är inte rätt på något sätt alls. Och att du tycker att ni är på samma nivå har jag svårt att förstå. För det är en jäkla skillnad på 14 och 22. Ni får kramas och pussas. Det är inget olagligt. Men jag kan inte från hans sida se "nöjet" att vara med en tonåring.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

L1isa
2015-11-27 16:16
#6

Ingen normal 22 åring skulle vara tillsammans med en som är 14. 

Jag är 20 och ens tanken på att vara tillsammans med en som är 14 får mig att spy. Usch. 🤮

Annons:
Nelley
2015-11-28 02:43
#7

Hm, jag är vääldigt mycket mer mogen än för två år sedan. (är 16) Kärlek då, förälskelser. De slukade upp mig, jag vart besatt, beroende, och då var det inte bra om det var besvarat för jag blev så uppslukad. Jag kunde inta tänka på något annat. Och även om du inte har problemen jag hade så anser jag själv att jag har utvecklats något otroligt bara de senaste två åren. Så oavsett hur gärna jag vill säga att ålder bara är en siffra och kärlek övervinner allt så är åtta år en väldigt lång tid. Och jag tror inte detta är lugnt, inte pga sex eller något. Men din psykiska hälsa, du vet inte hur det här slutar…

claravincent
2015-11-28 13:35
#8

Jag är lika gammal som du och min storebror är som din "pojkvän". Jag skulle ALDRIG kunna tänka mig att va ihop med en vuxen man. Upp till dig men personligen tycker jag att d u ska vänta tills du var 15 iallafall :).


[Tilde]
2015-11-29 12:41
#9

Håller med de flesta andra i tråden. Är 24 och skulle inte ens kunna vara tillsammans med någon som är 19! Det är så sjukt stor skillnad på hur man är som 14, 18 och absolut 22 år! Ursäkta att jag säger så, men något står alltså inte rätt till med honom.

[postmortum91]
2015-11-29 15:51
#10

Denna killen är pedofil om han är 22 år och tillsammans med en 14 åring.
Det är inte friskt någonstans att bli attraherad av ett barn då man själv är vuxen. 
När jag var i din ålder kände jag killar som var 20-30 år, min bästa vän var tillsammans med en mycket äldre än henne och så här med facit i hand så var dessa killar knepiga. Man inser det inte som 14 år, men när man växer upp förstår man hur fel det måste vara på dem om man umgås med barn.

annia1
2015-11-29 16:56
#11

Killen är inte pedofil. Pedofiler dras till personer som inte kommit in i puberteten. Alltså nånstans runt 11 år och yngre. Jag skulle önska att det kunde sluta skrivas om pedofiler när det inte finns nån som helst grund för det. 

Även om ni i tråden tycker det är nåt konstigt med killen så är det faktiskt normalt att man umgås med äldre/yngre personer speciellt om man har syskon som är äldre. För man träffar deras kompisar bla i hemmet. Sen hur vanligt det är att man blir tillsammans vet jag inte, men är nog rätt vanligt. Men när det händer så brukar det börja som för HopeTime att man umgåtts som vänner och det sen övergått till känslor.

Nu är det längesen jag vara  tonåring, men det var ingen som ens höjde på ögonbrynen över åldersskillnaden på människor man umgicks med inte ens om det var nån som blev ihop med äldre. Så att det ses som nåt konstigt idag tycker jag är konstigt. Människor är olika och känslor rår man inte över utan de dyker upp oavsett vilken ålder dom är i.

Att ni inte skulle kunna tänka er vara ihop med en äldre är en sak. Men det finns faktiskt personer som blivit tillsammans på det sätt som HopeTime och sen hållit ihop i många år och till och med hela livet. Om det håller eller inte vet man inte förrän efteråt.

Sen det ni gör, ni dömer ut föräldrarnas omdöme för HopeTimes föräldrar vet om det och jag tror nog dom är kapabla att bedöma om hur killen är. 

Tyvärr är den här tråden typexempel på hur det blir när nån som är yngre skriver att den träffat nån som äldre. Att den äldre döms ut helt utan grund.

.

L1isa
2015-11-29 19:22
#12

#11  Han är fortfarande VUXEN och hon ett BARN. Det är det som är felet.

Aleya
2015-11-29 19:35
#13

#11 fortfarande är hon inte myndig eller ens byxmyndig. Så fattar fortfarande inte nöjet från hans sida att vara tillsammans med en som är 14.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Hoseok
2015-11-29 19:52
#14

#11 Nej, han är, antagligen, hebefil. Vilket inte är särskilt mycket bättre.

Om du ska dra jämförelser med "När du var tonåring" så kan man ju göra exakt samma sak om annat också. "Förr i tiden" var aga lagligt, många tyckte det var okej. "Förr i tiden" hade inte kvinnor rösträtt, många tyckte det var okej. 

Det går inte att jämföra hur det var förut när det gäller sådana här saker. För saker förändras. I detta fall, till det bättre. För vi har börjat inse, jämfört med "När du var tonåring", att någon som är vuxen kanske inte ska ragga på ett barn.

"Människor är olika och känslor rår man inte över utan de dyker upp oavsett vilken ålder dom är i."
Det betyder inte att man ska agera ut sina känslor. Vart ska man dra gränsen? Är det okej för en 50-åring att vara med en 5-åring också, bara för känslorna? Det har jag svårt att tro att du tycker, jag påstår inte att du gör det heller. Men med det argumentet så kan man ju dra fram sådant också. 

"Att ni inte skulle kunna tänka er att vara ihop med en äldre är en sak."
Jag är 21 och tillsammans med en man som är 10 år äldre än mig. Här är skillnaden: Jag är inget barn. Jag har haft funderingar på om det inte är lite konstigt med vårat förhållande. Jag har haft Många funderingar. Och även om jag är ung, så är jag vuxen. 

"Att den äldre döms ut helt utan grund."
Fast det är ju inte utan grund.

annia1
2015-11-29 21:22
#15

#12 så länge det inte är olagligt så är det enbart upp till föräldrarna.

#13 så enda nöjet för en kille i ett förhållande är sex. Med tanke på att dom bestämt sig för att vänta med sex tills hon är 15 så har dom ju tydligen nåt annat gemensamt. Även när sex finns i ett förhållande så är det inte nåt man håller på med hela tiden.

#14 Jag funderade också på hebefili, men jag hittar inte när den "diagnosen" upphör, det jag hittar så upphör den "diagnosen" när den yngre kommit över 16. Så om dom fortfarande är tillsammans när hon blivit så gammal så går det inte att klassa han som det.
Jo när det gäller min uppväxt så går det att ta upp. För när jag växte upp var det naturligt att människor i olika åldrar umgicks. Kanske tack vare att då var det oftast 3 eller 4 barn i en familj så det var naturligt med åldersskillnad, ibland rätt stor skillnad i umgänget. Idag är det oftast ett eller två barn så då finns ingen naturlig uppväxt med åldersskillnad.

Jo, han döms utan grund för det är ingen här som vet hur han är. Utan han döms enbart på fördomar.

.

Aleya
2015-11-29 21:45
#16

#15 var skrev jag sex? Jag menar att han är på en helt annan plats i livet än vad en som är 14 är. Så jag förstår inte vad han ser i någon som inte kan göra något han kan, då menar jag då man är myndig. Så sex var inte involverad i mina tankebanor, men uppenbarligen i dina.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Hoseok
2015-11-29 21:47
#17

#15 Det är fortfarande "naturligt" för folk i olika åldrar att umgås. Vi har bara uppmärksammat att unga flickor (och pojkar, för den delen)  far illa på senare tid, trots att våldsbrotten i den kategorin antagligen inte ökat (Jag har inte statistiken). Därför är det inte konstigt att vi reagerar på sådana här scenarion. 

Det kan mycket väl vara som du säger, generationsskillnader baserat på antalet barn i familjen.

Han är en 20+are som är tillsammans med ett barn. Det är, ärligt talat, det enda jag behöver veta om honom för att tycka att något är fel. Hur elakt det än låter. 

Ens handlingar ger ju grund till att andra kan döma en. Jag behöver, till exempel, inte lära känna någon som för en vecka sedan misshandlat sin partner, för att veta att det är något fel.

[postmortum91]
2015-11-29 21:47
#18

#15 Du får säga vad du vill, men när en vuxen person dras till barn så rynkar jag på ögonbrynen. Jag skulle aldrig ha tittat på en 14 åring på det sättet när jag själv var 22 år. Hon kanske upplever sig som mer mogen för sin ålder, men hon är ändå 14 och beter sig säkert även som just en 14 åring, fast som är mogen för sin ålder. Jag sa att jag var mogen för min ålder när jag var 14, men det är inte hon som är mogen, det är ju killen som är omogen eller direkt osund i sina kontakter. 

Det spelar väl ingen roll vad "folk från förr" tycker. Med den inställningen skulle vi isåfall sitta här och uppmuntra till incest, för det var ju helt normalt för 2000 år sedan. Jag är vuxen och jag känner ansvar för att avråda tjejen till att umgås med den här killen, sedan får du råda henne till vad du vill men låt oss andra vuxna göra vårt jobb och respektera våra synpunkter på det här.

Hoseok
2015-11-29 21:53
#19

#15 Förresten, angående "Det är upp till föräldrarna", jag påstår inget om TS föräldrar, men alla föräldrar skyddar faktiskt inte sina barn. Alla föräldrar vet inte vad som är bäst för deras barn.  Det funkar ju inte riktigt så, alltid. Alla familjer är inte perfekta. 

Jag, och flera andra, sitter inte och lutar oss tillbaka och kollar på när en vuxen inleder ett förhållande med ett barn. Många av oss agerar inte mer än att avråda barnet vissa saker.

annia1
2015-11-29 23:39
#20

#16 du skrev byxmyndig. Enda sammanhanget det är ordet är relevant är när man får ha sex.

#18 jag respekterar att andra tycker annat, men då gäller samma åt andra hållet.

#17 När det gäller misshandeln, det du säger är att du dömer just den personen utifrån det den gjort, Så varför döma en person (när det gäller ålder) utifrån vad andra gjort. Jag kan just nu inte komma på att jag dömer ut nån utifrån vad andra gjort.

#19 när det gäller föräldrar jo, jag vet att inte alla föräldrar bryr sig, men ska man utgå från att det då gäller alla föräldrar.

***

Vi har fått vad jag nu ska kalla det, åldersnoja i samhället. Vilket är synd, att så fort nån äldre umgås med yngre oavsett sammanhang så är det nåt fel på den äldre. Vilket är konstigt, man kan faktiskt ha gemensamma intressen. Och om man umgåtts som vänner och lärt känna varandra så kan det hända att det övergår till förhållande. Men idag så ska allt stöpas i samma form annars är det fel.

Tack vare den åldersnojan som blivit så törs inte äldre umgås med barn/ungdomar oavsett sätt för de anses vara nåt fel på den äldre. Den naturliga gemenskapen mellan åldrar har försvunnit vilket är synd, även för barn/ungdomar skull.

.

Annons:
Hoseok
2015-11-29 23:58
#21

#17 Vadå från vad andra gjort? Det är ju _han_ som är tillsammans med ett barn. Det är _hans_ agerande. Inte andras.

Jag är väldigt intresserad av statistik som skulle visa att vi "förr i tiden" umgicks mer och mer med folk i andra åldrar jämfört med nu. För jag vet inte riktigt vad jag ska tro om det, faktiskt. I ärlighetens namn så får jag uppfattningen om att det är helt tvärt om. Vi umgås mer och mer med folk som är äldre och yngre. Men det är vad jag tror, har som sagt ingen statistik och skulle vilja se.

Jag menar, vad har internet gjort för oss? Jag tror internet gjort så att fler och fler personer i olika åldrar dras till varandra. Hur träffades en 20-åring och en 14-åring förut, om inte i t.ex. vänskapskrester? Det sker ju inte alls i samma utsträckning som när en 20-åring kan börja prata med en 14-åring på internet. Men vi vet ju att båda fallen sker. 

Jag har faktiskt aldrig stött på att någon blivit dömd av att bara umgås med någon yngre än dem, så länge det inte handlar om intima förhållanden. Någon gång fick jag som 18-åring kommentar att det var konstigt att jag var vän med en 14-åring över internet, men det är väl det enda jag kommer på. Annars är det väl hur normalt som helst att 18+are snackar med 13-16åringar på internet? I alla fall i min vänskapskrets som består utav allt från 10-åringar till 30-åringar.

Aleya
2015-11-30 00:35
#22

#20 skrev detta för att visa på hur ung personen är. Hade inget att göra med sex. Men du verkar leva i din lilla bubbla. Du får tycka att det är okej. En tycker att killen som ska vara vuxen inte har något att göra med någon som inte ens är myndig. Jag tror ärligt att han leker. Men vill du tro att det är pluttig och sött så gör då det. Men håll det för dig själv. Tack!

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Nian97
2015-11-30 11:02
#23

8 års skillnad känns spontant lite väl mycket, faktiskt. Särskilt i den åldern. 
Hade skillnaden varit 3-4 år, att han typ gått på gymnasiet, hade jag absolut inte sagt något, men här känns det spontant som att det är något konstigt med killen. Tyvärr.

Therese
2015-11-30 11:51
#24

Om det är rätt så är det det. Bra att ni väntar med att ha sex! Det må kanske kännas konstigt för vissa och då får det väl göra det. Gör inte slut för vad andra tycker. Min bror är tillsammans med en yngre tjej och det fungerar. Mina föräldrar träffades när min mamma var 16 och pappa var 27 och de höll ihop tills jag var 12 typ.

Calcifer
2015-11-30 11:52
#25

Det är inte normalt för vuxna människor att vilja vara tillsammans med barn och det ska inte anses normalt heller. Varningsklockorna skriker högt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

claravincent
2015-12-02 17:28
#26

Du har inte börjat på gymnasiet, och han jobbar (?). Känns väldigt konstigt att en vuxen ens kollar åt ett barns håll på det sättet.


komigentammie
2015-12-02 19:57
#27

Jag är 20 år & hade aldrig kunnat vara tillsammans med någon yngre, speciellt inte under 15-sträcket för jag har syskon i den åldern & det känns fel. Hade någon i min ålder  försökt med mina syskon som är i den åldern så hade jag gått bananas för det är inte rätt. De är bara barn. .

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Annons:
[HopeTime]
2016-07-24 00:32
#28

Vet inte om ni allihopa kan se detta nu, med tanke på att jag inte "taggar" någon. 

Men jag, hennes storasyster (av HopeTime, fått ta över kontot för att ställa mina frågor eftersom hon lagt av helt med socialt media), kan informera alla att de än idag är tillsammans. Hon är idag myndig, ska börja gymnasiet och har ett fint liv med honom. De har redan idag planer på att flytta ihop i staden hon ska börja gymnasiet i, så hon har det närmare och han har t.om. börjat söka jobb där.

Jag förstår att många av er tycker det är "hemskt" som ni uttrycker det. Visst, jag kan erkänna att jag själv var chockad. Men ni måste vara där, se det. Det fina dom har. Hade jag bott hemma och varit med tidigare hade jag såklart försökt stoppa det, men idag är jag glad över att jag inte gjorde det. 

Det kommer hända mer och mer i framtiden, försök snälla folk, att inte trycka ner de människorna. Om det är en vän, släkting eller någon slags bekant, vad som, så kan du öppna dig  och säga att du tycker det är fel. Men inte på ett sådant grymt sätt. 

Tack så mycket för svaren!

Annia1, #11, det värmde faktiskt det du skrev. För jag förstår att det finns folk emot detta, men kan aldrig förstå mig på hur äldre kan ge så hårda åsikter till "ett barn" som de kallar henne.

oh-la
2016-07-24 13:13
#29

men hur har HopeTime kunnat gå från att vara 14 till att vara myndig på 8 månader?? hon var ju 14 när tråden skapades i november 2015?

Hoseok
2016-07-24 14:06
#30

#29 Antagligen menar hon byxmyndig, vilket inte är samma sak som myndig..

oh-la
2016-07-24 14:07
#31

#30, Ah! smart där :)

Corgitok
2016-07-24 19:21
#32

Hm, undra hur detta fortsätter/slutar. Hoppas att det fortsätter "bra", trots att jag aldrig skulle kunna göra samma sak om jag var i hennes ålder.  Men lycka till.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Linn Is The New
2016-07-25 18:04
#33

Jag tycker det är för hög åldersskillnad, men det är min åsikt. Tycker det mest är lite konstigt att en kille på 22 år vill ha en tjej på 14. Och ett tips, skynda inte med att ha sex! Det kommer, det kan jag lova dig. Har han sagt att han vill ha sex med dig och att han längtar tills du fyller år? Så att han inte bara är ute efter det menar jag :)! Detta är bara en fråga, ha en bra dag.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linn Is The New
2016-07-25 18:05
#34

Oj ursäkta! Såg inte hur gammal tråden var, vad roligt att dom fortfarande är tillsammans och allt är bra! Med vänliga hälsningar, Linn,

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
tarantass
2016-07-25 18:11
#35

Även om det är en gammal tråd kan den göra nytta för att visa att det alltid finns undantag från det man tror och det som kanske är vanligast.

Det tänker vi oftast inte på. Men om den tanklösheten får de drabbade att fara illa så är det inte bättre mot dem än vad det är att få någon annan att fara illa.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: