Annons:
Etikettsex-och-samlevnad
Läst 2382 ggr
random321
12/1/15, 2:02 PM

Sex

Hej jag undrar jag är 15 och ska ha sex me min kille. Kommer ej ta p piller men vi kommer använda kondom från ungdomsmottagningen som är väl dem bästa? Om jag har sex me kondom nu och vi har bestämt att han ej ska komma in i mig kommer jag bli gravid då?

gheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej

Annons:
[kanskemenbarakanske]
12/1/15, 2:08 PM
#1

Du blir inte gravid även om han skulle komma då ni har kondom. Dock kan du det om kondomen spricker, vilket inte är så vanligt vad jag har hört. Använder själv inte kondom.

Kondomerna från ungdomsmottagningen fungerar alldeles utmärkt! Även kondomer ni köper. Men varför köpa om du kan få dom gratis ;)

Scorpio97
12/1/15, 2:13 PM
#2

Man kan bli gravid även med kondom och även om killen inte kommer i en, men det är väldigt liten risk. Men se till att använda kondomen rätt, be dom på UMO att visa eller googla så ni gör rätt. Om man använder kondom rätt är det runt 99% säkert om jag minns korrekt.

Men man kan såklart ha otur och vara den där lilla andelen som blir gravid trots kondom, och det måste man vara medveten om. Det kan hända, och om man ska ha sex måste man vara beredd på det.


//Jessie

Kerstinfalk
12/1/15, 2:19 PM
#3

I en del städer får man dagen efter piller gratis på ungdomsmottagningen. Det pillret kan man även köpa på apoteket. Så i fall kondomen spricker och ni har haft sex så borde du gå och införskaffa ett piller som du tar så snabbt som möjligt efter den potentiella olyckan.

Man kan även ta pillret efter helt vanilgt oskyddat sex. Då är har man gjort allt för att inte bli gravid.

Att använda kondom går ofta utmärkt och det är ett bra skydd mot könssjukdomar och graviditet.  Lycka till och se till att ha det så roligt ;)

Gaara
12/1/15, 6:36 PM
#4

#3 Nu får du det ju dock att låta som att det är bra att knapra dagen efter piller hit och dit.

För att förtydliga, om kondomen går sönder, skaffa ett dagen efter piller. Men välj inte oskyddat sex bara för att såna piller finns… De ska endast tas i nödfall.

Honestyisdead
12/2/15, 12:35 PM
#5

#3 Har man oskyddat sex har man definitivt INTE gjort allt för att inte bli gravid. Vilket dumt påstående!

Dagen efter piller påfrestar kroppen och ska endast tas i nödfall.  Det är inget preventivmedel! 

Har man sex finns alltid risken att man kan bli gravid. Det måste man tänka på. Men kondom som används och behandlas rätt är väldigt säkert mot graviditet. Men en del könssjukdomar kan smitta. Tex herpes och flatlöss.

[thildaaaa]
12/8/15, 6:38 PM
#6

tänk på att du även kan bli gravid av "för kommet" eller va de heter, dvs dropparna som kan komma när ni precis börjar med förspelet, sätt på kondomen ganska direkt när de går liks haha :)

Annons:
Fridaaaa
12/8/15, 7:05 PM
#7

#3 Att ta dagenefterpiller pga oskyddad sex har man inte gjort allt för att skydda sig.

TS Nej du blir inte gravid om kondomen inte spricker.
Men innan man har sex, anser jag i alla fall att detta är en grundkunskap man bör veta innan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vendelay
12/8/15, 11:42 PM
#8

Som de andra säger, chansen att bli gravid med kondom, förutsatt att den sitter rätt och inte har passerat bästföre, är otroligt liten, men jag tycker också att det är viktigt att tänka på könssjukdomar. Kondom är väldigt bra mot könssjukdomar och rekommenderas vid de flesta sorters sex - även oralsex. Läs på lite på ungdomsmottagningen  innan eftersom du verkar osäker. Det är viktigt att veta vad ni gör. Ta hand om er och ha kul!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snow white
12/21/15, 11:08 AM
#9

Du kan inte bli gravid om inte kondomen spricker! Vilket är väldigt ovanligt vad jag hört iaf.

IceTee
12/21/15, 12:51 PM
#10

#9 klart man kan! Det är inte helt ovanligt, det som är ovanligt är att kondomen spricker

Medarbetare på Skor iFokus

[Tuulikki]
12/21/15, 2:52 PM
#11

#9 Jo. Det har hänt mig.

Officielle
12/21/15, 8:44 PM
#12

Har för mig att man inte ska ta dagen efter piller mer än en gång i månaden som max så se till att skydda er!

Vet inte om man kan säga vilka kondomer som är de bästa men de från ungdomsmottagningen funkar.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Upp till toppen
Annons: