Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1565 ggr
Sweelin
12/2/15, 6:04 PM

Skoluniform

Hej! Tänkte höra med er ungdomar där de flesta fortfarande går i skolan.

Tycker ni att Sverige skall införa skoluniform för alla elever?

Varför? 🙂

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
LillyAmanda
12/2/15, 6:16 PM
#1

Jag skulle inte vilja ha skoluniform. Jag gillar att ha mina "egna" kläder så att säga. Dock tror jag att skoluniform skulle minska mobbningen. Men jag tycker personligen att folk ska kunna hålla sig i skinnet utan att man har skoluniform i skolan 🙂

**//Amanda

Scorpio97
12/2/15, 6:19 PM
#2

Jag röstar nej. Största argumentet för skoluniform brukar vara att det minskar mobbning, men jag är tveksam till det. Även om alla har samma kläder skiljer man sig på accessoarer, beteende och liknande. Man kommer fortfarande kunna dela upp sig beroende på klass, och mobbning kommer fortfarande förekomma. Dessutom tycker jag det är fel sätt att se problemet, för mig är det att försöka gömma problemet. Ska vi verkligen förhindra barn att få klä sig som dom vill, istället för att försöka lära barn att det är fel att mobbas och ta reda på varför en person mobbar? 

Personligen hade jag förmodligen varit väldigt obekväm i en skoluniform, i alla fall dom flesta modeller jag har sett. På dom flesta bilder jag har sett är det skjorta, slips, kavaj/liknande, samt kjol som gäller för tjejer. Jag har aldrig varit bekväm i skjorta eftersom jag väldigt lätt blir varm, och skulle jag dessutom behöva ha på mig kavaj över det skulle det vara otroligt jobbigt för mig, förmodligen även må dåligt av det. Jag skulle även vara väldigt obekväm i kjol. Jag klär mig aldrig i kjol eller klänning frivilligt. (Sen kanske man kan få möjlighet att välja byxor som tjej, då är såklart det problemet löst)
Jag inser därför att en stor anledning till att jag är negativ till skoluniform är för att jag själv är skulle vara väldigt obekväm i det. 

Sen tycker jag det är viktigt att just barn och tonåringar får visa vilka dom är. Det är en tid i livet där dom flesta "hittar" sig själv och känner ett behov av att få visa det för omvärlden. Naturligtvis går detta att visa på andra sätt också, men jag upplever att klädsel är ett väldigt viktigt verktyg. Jag tror det för många är en trygghet att få klä sig som dom vill, åtminstone har jag upplevt det så i vissa perioder.


//Jessie

Afturelding
12/2/15, 7:52 PM
#3

Nej. Jag tror det skulle osynliggöra mobbing ännu mer. Kan man inte retas för uppenbara saker som kläder så hittar de mer abstrakta saker som är svårare för oss lärare att se.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

komigentammie
12/2/15, 7:53 PM
#4

Det är fint, svårare att skiljas ur massan för man ex. har det dåligt ställt.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Honestyisdead
12/2/15, 8:14 PM
#5

När jag gick i skolan var det annat än kläder som gjorde att folk mobbades.

Jag är för förslaget. Man ser vilka som är elever, blir mer sammanhållning, fattiga slipper känna press mm.

LeeKnow
12/2/15, 8:23 PM
#6

Nej.

Annons:
lollynonna
12/2/15, 8:31 PM
#7

Nej verkligen inte. Om det blir så tänker jag inte ha på mig den.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Fridaaaa
12/2/15, 8:41 PM
#8

Ja om det ingår i utbildningen dvs att familjerna inte behöver köpa det utöver andra kläder.

Allt för många som bland annat mobbas för att de inte har råd med det senaste ect

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

smellcaramell
12/2/15, 11:06 PM
#9

Nej, den största anledningen till att folk verkar vilja ha skoluniform är att mobbning "kommer" minska, något jag starkt tvivlar på. Är man en mobbare kommer man mobba någon oberoende på vilka kläder denne har eller inte har helt enkelt, det sitter i uppfostran och inte i kläderna. Jag har aldrig haft märkeskläder och har inte blivit mobbad för det, däremot kollar jag själv snett på de som köper kläder för massa pengar p.g.a. märken när det finns lika dana kläder för en "normal" summa. Sedan är kläder ett enormt sätt att uttrycka sig, jag vägrar t.ex. ha skjorta då jag inte passar i det, skulle hellre skolka än att ha skjorta på sig i skolan, min lillebror vägrade att ha annat än mjukisbyxor på sig i flera år då det var det enda han tyckte var bekvämt o.s.v. varför tvinga på människor kläder de inte trivs i när många ungdomar redan idag vantrivs/vantrivts i sin kropp under någon period i livet? Bättre då att föräldrar uppfostrar sina barn så lärare och andra vuxna får springa efter andras barn och försöka lära dem hyfs. Angående ökad samanhållning funkar det inte så, på en arbetsplats där man har viss klädkod kommer alla ändå inte överens med alla och det är inte någon annan sammanhållning än om man jämför på en arbetsplats helt utan klädkod. (Har jobbat på arbetsplatser både med och utan klädkoder, både större och mindre).

Lorinta
12/3/15, 9:09 AM
#10

Mobbas man mycket för sina kläder..? Jag har ingen aning men jag tror inte att skoluniform är ett sätt att förhindra mobbing på. Idag tror jag det spelar större roll vilken mobil man har. 

Sen tycker gillar jag inte tanken på att andra ska bestämma vad någon ska ha på sig. Och om man kollar på andra länder som har skoluniform innebär detta ofta en dyr historia för föräldrarna, och hårda regler angående detaljer som vilka strumpor man har eller hur man har sitt hår. Nej, idéen med regler angående hur man ser ut tycker jag inte låter bra.

Elsaharr
12/3/15, 10:21 PM
#11

Jag tycker själv att det skulle vara så skönt, så slipper man känna : OMG har INGET att ha på mig varje morgon typ xD

Zingo ;D

Usagi_
12/4/15, 7:46 AM
#12

Skulle inte vilja ha skoluniform, aldrig! :P Vill ha på mig det jag vill ha på mig, vill inte bli tvingad till att ha på mig något jag inte vill.

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

[Charlotte Kittenheart]
12/4/15, 9:17 PM
#13

Jag röstade nej. Jag har en ganska speciell stil och skulle inte alls trivas i det.

Annons:
[EllenAlicia]
12/7/15, 2:10 PM
#14

kanske i låg-mellan stadiet?

man har ju basically samma sak om man är med i nåt lag, så har ju alla likadana tröjer. röstade dock nej. skulle va ok om den var fin xD men skulle ju såklart villja ha mina fina kläder oxå..

Duvethon
12/7/15, 4:49 PM
#15

Nej jag tycker inte att man borde införa skoluniform. Dels för att jag anser att alla har rätt att klä sig hur de vill och för att jag tycker att skoluniformer har väldigt konstiga regler. Hur fungerar det om en kille vill ha kjol på sig exempelvis? Som sagt tycker jag att reglerna är urdumma - det skiljer sig väldigt mycket åt beroende på om man är tjej, kille eller något däremellan. Dessutom tror jag inte att mobbningen kommer minska. Herregud, uppfostra era barn till att behandla alla lika istället, inte genom att införa skoluniform.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

taylor__lambert
12/7/15, 5:07 PM
#16

Ja.
Jag tycker om uniformer.
Jag skulle känna mig som mer en i mängden om det fanns uniform i skolan.
Självklart borde uniformen då ingå i skolans utbildning.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

hahael
12/7/15, 6:24 PM
#17

Jag skulle inte gilla att ha skoluniform. Som många redan nämnt är ett av dem mest använda argumenten för skoluniformer att det skulle (på något mystiskt sätt) minska mobbning.

Jag fyller 15 till vintern, går i åttan på en väldigt bra skola och är därför mitt uppe i "zonen" man pratar om, och om jag ska vara ärlig har jag aldrig hört, sett eller på något sätt fått veta att någon har gått på en annan person för dess kläder. Folk i min ålder har nog med vett (iaf i min komun)att låta folk klä sig som dem vill.

Jag tror också snarare att skoluniformer på ett sätt skulle göra så att mobbningen ökar istället. En person klär sig ju oftast efter vad hen mår bäst i och känner sig "snygg" i, vilket dels ger bättre självförtroende (folk med självförtroende är i min erfarenhet svårare att mobba för mobbare) sen det faktum att om alla skulle ha samma kläder skulle ens kroppar (vilket är något som mobbare hellre går på än kläder tror jag) stå ut på ett annat sätt. Den enas bröst fyller ut blusen mer, den andras lår är fetare än den andra och den tredjes axlar är bredare än hens kompis.

Jag gillar att känna mig fin då och då, att ta fram en planerad outfit och bara känna sig "sassy" hela dagen.  Sen kan jag personligen absolut gå med mjukisbyxor och hoodie till skolan ifall jag är trött, nere etc utan att få några blickar eller kommentarer. 

Jag har haft två "speciella" stilar under mitt liv och båda dessa var i starten och under tonåren. Då var kläderna ett verktyg jag använde för att hitta mig själv och på det sättet bli bekvämare med mig själv i slutänden. Jag tycker det skulle vara väldigt synd om man tog bort det verktyget att uttrycka sig för tonåringar/barn

Klart att laxen ska ha en jolle

Upp till toppen
Annons: