Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2254 ggr
smellcaramell
2015-12-03 00:41

Årets julkalender

Måste bara fråga, vad tycker ni om årets julkalender? Den är ju minst sagt omdiskuterad i sociala medier. :) Skriv gärna varför ni tycker som ni tycker nedan och hur gamla ni är/om ni har några yngre syskon som också tycker till.

Annons:
Majaa12
2015-12-03 00:45
#1

Handlar ju knappt om jul, det är mer som en historielektion typ 😕

Min syster har som läxa till so att kolla på den varje dag…

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

smellcaramell
2015-12-03 00:45
#2

Jag tycker personligen inte den hör hemma som julkalender alls, okej att ha den på historielektionerna i lågstadiet men njaa inte julkalender. Inte alls någon julstämning och alldeles för "studioaktigt" för min smak. Känns mer som ett UR program än ett program för barn som väntar på jul. Har inget emot att man försöker lära barn något under julkalenderns gång men man hade kunnat göra det på ett roligare sätt med lite mer handling. Hade varit mer spännande om det var ett gäng barn som hittade en tidsmaskin i en garderob och fick hoppa bak 1000 år i tiden och ha lite äventyr på vägen, klä ut sig för att passa in, akta sig för att inte bli trälar o.s.v. Barnen lär sig en hel del även om man inte gör det som ett program man visar på skolan. 

Edit: Jag är själv en 19 årig tjej som känner många yngre barn och har svårt att tänka mig att de gillar julkalendern i år men har inte haft tillfälle att fråga de än.

Hoseok
2015-12-03 02:40
#3

Jag valde "sådär". 

Jag tycker det är kul och intressant… För vuxna. Jag är 21 och tycker det är mer roande än min brorsdotter. Mycket vuxenhumor och konstigheter, vilket är lätt med dom programledarna. 

SVT gjorde något nytt för att testa. Jag tror inte de kommer spinna vidare på samma bana efter det här. 

Jag kan dock tycka att folk är oerhört hårda mot SVT. Många beter sig som att det är det värsta som hänt svensk tv. Det kan de mycket väl tycka, men jag, personligen, har svårt att se att det skulle vara så illa som alla verkar tycka.

[Outlawly]
2015-12-03 09:48
#4

Jag valde bra.

Jag är 23 år och tycket som #3 att den är nog roligare för vuxna.
Har inga syskon att jämföra med, men jag tror om jag var liten hade jag inte gillat den eller uppskattat deras ironi eller humor.

Och jag tycker att Cleo har varit så himla gullig!😍

Tuttifrutt
2015-12-03 10:44
#5

Jag ser inga fel alls med den, tycker den är jättebra, både rolig och lärorik på samma gång, vad mer kan en begära?

LyQa
2015-12-03 11:38
#6

Tycker själv den är intressant, 17, men mina syskon är däremot måttligt roade. Tur att 2011's kalender går på kvällen i alla fall. ;)

Annons:
Scorpio97
2015-12-03 12:30
#7

Jag tänkte inte kolla, men mamma ville se så jag har kollat den ändå. Jag tycker den är lite för "utbildande" och har för lite julkänsla. Jag tycker den är intressant men det känns inte riktigt som en julkalender för barn. Jag är arton år.
Det är inget fel med en julkalender man kan lära sig av, men jag tycker det känns som att det är för mycket fokus på det. Jag tycker en julkalender först och främst ska handla om julen och vara rolig att titta på, sen om det går att göra den lärorik också är det såklart ett plus. Här känns det som att dom vänt på ordningen. 

Mamma är städerska på dagis, och dom flesta barnen tyckte att den var jättetråkig.


//Jessie

Katniss
2015-12-03 12:32
#8

Den hade funkar som små historie filmer i skolan, men inte som julkalender.. :/ den vanliga historieätarna är mycket bättre :)

R.I.P. Anton 💔

Zpookey
2015-12-03 14:49
#9

Det är som vanligt varje år.
Det skriks och gormas om hur hemsk den är innan den ens sänts. Sen mot slutet är den helt plötsligt den bästa genom tiderna.

Jag är lite förvånad över hur många moraltanter och moralgubbar det föddes runt samma tid som jag. De var minsann inte så pryda när de var i samma ålder som ungarna är idag. Det är väl bättre att de lär sig saker och ting på ett roligt, pedagogiskt och korrekt sätt än på fel sätt på internet? Eller är jag ute och seglar?

Everlyn
2015-12-03 15:28
#10

Äääälskar den! Tycker den är både rolig och lärorik. Sen så är jag ju ett stort fan av Historieätarna också.
Fast vet inte om den är lika rolig för barn dock.. 🤔



Jamie+Engla
2015-12-03 15:47
#11

Jag i övrigt älskar barnfilmer, familjefilm, dokumentär och kollar mer än gärna på en animerad film. Men årets julkalender? What? Sitter och skrattar då dålig den är, ingen av mina små bröder (5, 3 och 3 år) ser på den. Inget för dem. Och då kan jag ju säga att de älskar frost, Big Hero 6, Emil i Lönneberga, avengers (den riktiga), Spider-Man (riktig) och allt där emellan. Vi sitter också och kollar på dokumentärer om tigrar, valar och vargar utan problem. Barnen älskar det. De vill mer än gärna se egenfilmat jägarvideos där de skjuter vildsvin och älg. Men årets julkalender? Ja, 2 min. Sen gick de och hämta ved. Hurra för julkalendern! :|

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

missan´s
2015-12-03 16:29
#12

Känns mer som en faktafilm om historia än en julkalender. Inget som är spännande, det är ingen berättelse/saga direkt, man kommer liksom inte in i den då det är olika varje dag. Den har liksom ingen röd tråd. Inte julstämning. Pust… Helt ärligt är jag jättemissnöjd och besviken. Julkalendrarna som brukar vara så bra, spännande och mysiga… 😕

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Flöffo
2015-12-03 16:48
#13

Jag tycker det hade varit en intressant serie, men som julkalender tycker jag det är en besvikelse. Det händer inget spännande och man får ingenting att se fram emot, ingen julstämning alls.

//Flöffo

Annons:
Halcyon
2015-12-03 18:00
#14

Jag tycker den är riktigt dålig faktiskt. Vill få julkänsla av en julkalender! Sen gillar jag inte konceptet heller med att de ska intervjuas osv, tycker det inte känns som en "saga" utan mer som att man ska utbilda sig typ. Men alla tycker olika.

we're always chasing that paradise

sallad
2015-12-03 21:38
#15

Jag och mina roommates går upp klockan sju varje morgon för att se. 😃 Vi tycker faktiskt att den är riktigt rolig, och lärorik. Vi går första året på naturbruks, och är alltså 16 år.

-Rasmus 🌈

felle-j
2015-12-03 22:21
#16

Sådär. Det enda få bra sakerna är väl att den är riktigt rolig ibland och ganska intressant ändå, men det är väl för att jag är intresserad av historia. Annars stör jag mig på det mesta med den. Jag är 18 år och finner nog årets julkalender mer underhållande än min många år yngre lillebror haha.

Fridaaaa
2015-12-03 22:38
#17

Dåligt och känns inte som en julkalender. Stor besvikelse!
Men tyvärr tycker jag det bara blir sämre och sämre.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Majaa12
2015-12-03 23:15
#18

Tjuvarnas jul från 2011 går ju på kvällarna som tur är.. Har kollat på hela 3 gånger men den är fortfarande lika bra. Jag tycker att dom gått lite väl långt med att man ska lära sig saker, och tappat julkänslan helt i år. 😐

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Jamie+Engla
2015-12-04 11:27
#19

Tjuvarnas Jul är ju helt klart en bra julkalender! Tack #18 Den har med julen att göra dessutom samt om att man ska ta hand om varandra. Till skillnad från årets.. Noll julkänsla Nä, ikväll ska jag kolla på Grinchen-Julen Är Stulen

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Zpookey
2015-12-04 11:32
#20

Nu har jag sett första avsnittet av årets julkalender….gääääsp vad tråkig.
Visst, där var väl vuxenskämt som antagligen går ovanför huvudena på de yngre  som var halvkul, men den var riktigt trist i sin helhet.
Den hade kunnat vara bra som hjälpmedel på historielektionerna men som julkalender så var den bara tråkig. Noll julkänsla. 😕

Annons:
Adirfen
2015-12-04 11:41
#21

Cleo är underbar 😍

[Charlotte Kittenheart]
2015-12-04 21:15
#22

Jag är inte så förtjust i den heller. Kommer nog att slötitta på den men jag kommer se om några gamla favoriter också tex Mysteriet på Greveholm och Tjuvarnas jul

Fridaaaa
2015-12-04 21:17
#23

#22 Åh greveholm! En av de bästa :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Charlotte Kittenheart]
2015-12-04 21:24
#24

#23 Jag vet 😃 Men fy vilka mardrömmar jag fick av det jävla skelettet 🤦‍♂️

Fridaaaa
2015-12-05 10:18
#25

#24 😃

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[BeataJ]
2015-12-05 12:43
#26

Jag tycker inte särskilt mycket om den… En julkalender ska vara som ett äventyr, snarare än ett faktaprogram! (Jag är 11 år)

Jetaime
2015-12-05 16:31
#27

Har inte sett julkalendern på flera år och kollar inte på denna heller. Så har egentligen ingen direkt koll på vad den handlar om.

Annons:
Magrat
2015-12-05 17:30
#28

Jag tycker om den, men jag är å andra sidan 22 och inte målgruppen den är avsedd för. Tittar förutom på den också på Mysteriet på Greveholm som i mina ögon är den bästa julkalender som gjorts. Fast tummen upp för att Olof Wretling är med i en del avsnitt av Tusen år till Julafton 😉

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Mysan_
2015-12-05 18:37
#29

Har inte sett den en. Brukar inte kolla på TV så mycket över huvud taget, särskilt inte på julkalendrar. Anser att dom flesta julkalendrar passar bättre för dom yngre, men Hotell Gyllene Knorren och Mysteriet På Greveholm tyckte jag var roliga.

NordicSunset
2015-12-05 21:09
#30

Usch är mitt enda ord. Den sämsta jag sett

Be the best version of you.

  • Zoella
lollynonna
2015-12-05 21:10
#31

Cleo är underbar!xD

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

panini
2015-12-05 21:20
#32

Enligt mig så ska Julkalendern först och främst vara riktad till barn även om den ses av folk i blandade åldrar, men med tanke på att det riktas till en viss målgrupp så ser jag inte varför dom gör det till en "Historielektion"? Jag själv skulle varit mycket, mycket missnöjd över den när jag var mindre, det heter JULkalender av en anledning och det finns ingen julkänsla i årets kalender.

Jag själv är 16 och jag finner inget intressant i programmet (missar det ofta också då jag går till bussen kl. 07 på morgonen), men jag ser för det mesta äldre personer som uppskattar programmet mer än barnen och då tror jag att skaparna har missat poängen helt.

Kaninernasbästa
2015-12-05 22:35
#33

Jag gillar inte den. Det är inte direkt "vad ska hända imorgon känslan" Har yngre syskon som har so-läxa i den :/

91Marran
2015-12-06 21:14
#34

Vart är storyn? Vart finns längtan till nästa avsnitt? Jag tror verkligen på att trälar hade ett så lamt liv. *ironi*. Sett två avsnitt. Kanske kollar något mer mot slutet. Jag vill ha en "vanlig" julkalender, inte ett faktaprogram. Jag vill ha helt skådespeleri. Inte bara lite då och då.

Mvh
Mig

Annons:
Odd
2015-12-06 21:33
#35

Nä det blir Pettson och Tomtemaskinen för mig i år igen, 

Kollade på Tjuvarnas jul på SVT play också (har ingen TV) men det har inte kommit något nytt avsnitt sen avsnitt 3? Lite synd, för den verkade helt okej, tittade aldrig på den när den gick på TV för några år sedan.

Den som går det här året känns som en dålig version av typ Wild Kids, är inte ett dugg intresserad av att titta på obekväma intervjuer med småbarn… 🤐 Som många andra redan nämnt här i tråden tycker jag att en julkalender ska vara en berättelse och ha en handling att se fram emot.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

felle-j
2015-12-06 23:19
#36

#35 Jag frågade SVT angående att det endast har kommit ut tre avsnitt av Tjuvarnas jul men det är tydligen så att det bara sänds måndag till torsdag, så imorgon kommer alltså avsnitt fyra.

Odd
2015-12-06 23:34
#37

#36 Jaha, det var ju ett konstigt system =X Tack för svaret!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

hahael
2015-12-06 23:52
#38

Kollar inte längre på julkalendern, den sista som jag tyckte var bra var "Tjuvarnas jul" (tror den är från 2012 om jag inte misstar mig). Den gav iallafall mig en såndär skön julkänsla i kroppen som många verkar vilja få av julkalendrar. 

Har faktiskt inte kollat alls på årets julkalender, pratade lite om den i skolan med en lärare som tyckte den var bra men tyckte hela "lära och fakta" konceptet kändes ganska dåligt. Julkalendern ska i första hand vara rolig och mysig enligt mig, sen om den kan lära en något så visst de är kanon. 

Sen om jag uppfattat det rätt åker dem tillbaka till bl.a 70-talet? Det känns ju som att det skojiga i det går så långt över åldersgruppens huvud att det hamnar i omloppsbanan. Kan dock förstå varför vuxna skulle tycka om det.  

Lite halvt Ot men enligt mig var Mysteriet på Greveholm lätt en av dem bästa julkalendrarna hands down.

Klart att laxen ska ha en jolle

[Túrwen]
2015-12-07 17:40
#39

Tycker att det gnälls oerhört mycket och många påstår att ens barn har tråkigt. Jaha är det bättre att man ser något som man inte lär sig något av då? Jag är 25 och uppskattar julkalendern även om den är barnslig och skulle även gillat den när jag var liten. Historia lockar och har alltid lockat mig tycker att det är kul att man utbildar, inspirerar och roar barn på samma gång. Tråkigt att många skyddar sina barn mot sådant..

Galenidjur
2015-12-07 18:37
#40

#39 Men varför måste absolut allting vara lärorikt? Är precis varenda program och varenda bok och varenda sak som du gör på fritiden lärorik? jag kommer anta att svaret är nej, så varför måste det då vara så för barnen?  Julkalendern, enligt min åsikt, är främst till för underhållning, en rolig nedräkning till julen, som för många barn är något jätteroligt som de knappt kan vänta till. Sen är det ju absolut ett plus om barnen kan lära sig något från den också, att lära sig saker är aldrig negativt, men om  julkalendern lär ut på bekostnad av underhållningen tycker iallafall jag att det är fel.  

Sen tycker jag främst att skådespeleriet är pinsamt dålig. Det är det jag stör mig på. Visst idén är kanske inte den roligaste (det beror på om man är intresserad av sådant eller inte)  men de kunde ju åtminstone gjort den bra, med bra manus och skådespelare. Så som det är nu blir jag nästan generad av att se den då den är såååå dåligt gjord på alla sätt.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

lollynonna
2015-12-07 18:52
#41

Jag har nu sett på den och har nu en åsikt. Den är bra. Bra tänkt, men de vuxna är så oerhört dåliga på skådespeleri att jag skrattar åt det. Och vissa av barnen får det att bli lite stelt då de inte vet vad de ska säga osv. Om det hade varit bra skådespelare hade den blivit tusen gånger bättre :P

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
felle-j
2015-12-07 19:33
#42

#41 Jag tror att det är meningen att det ska föreställa att de vuxna är dåliga på skådespeleri och att barnen inte vet vad de ska säga. Det ska inte verka som någon filminspelning utan skojteater typ.

lollynonna
2015-12-07 19:35
#43

#42 Ja kanske det,men jag tycker inte att det är ett bra sätt att göra en julkalender på. :)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Halvdansken
2015-12-07 19:49
#44

#40- "Är precis varenda program och varenda bok och varenda sak som du gör på fritiden lärorik? "
För min del så tror jag faktiskt det är så. Det ar kul att lära sig saker, och man lär sig av allting.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Túrwen]
2015-12-08 18:53
#45

#40 Skulle inte påstå att det mesta är lärorikt snarare tvärtom! Det saknas program som inriktar sig på barn där man lär sig något och på ett underhållande sätt som fångar intresse. Jag kommer själv ihåg att jag avskydde Hjärnkontoret och Rea eftersom att det var alldeles fel för barn i ung ålder att förmedla kunskap även utan riktade sig nog mer mot lite äldre barn….Julkalendern i år är experimentell och underhållande på samma gång och når en större åldersgrupp. Det är tråkigt att de missnöjda rösterna hörs mest!

missan´s
2015-12-09 14:57
#46

#45 Jag förstår din tanke, absolut, och det är ju positivt om man tänker så! 

Men jag tycker att man isf borde satsa på att fler barnprogram kunde rikta in sig på mer lärorika ämnen istället, och inte julkalendern. Den är speciell. Jag känner allt från 2-80 åringar som kollar på julkalenderna varje år. Det är för mig i min familj en tradition att kolla på den. Men i år är det inte alls samma sak som det varit de tidigare åren. Kollar bara ibland, det är inte samma känsla och framförallt har man inget att se fram emot och vill se hur det går i nästa avsnitt liksom. 

I princip hela livet ägnar man säg åt att lära sig saker, jag tycker snarare det tjatas om att man ska lära sig hela tiden. Allt behöver inte alltid gå ut på att man ska lära sig, man måste någon gång också bara kunna slappna av och njuta och inte behöva tänka på sånt, som man annars gör redan från dagis, grundskolan, gymnasiet, universitet osv. Eller är det bara jag som är trött på att lära sig saker jämt? 

Jag tycker att julkalendern ska vara för alla åldrar, till för att bara njuta, ha något att se fram emot liksom. Inte en lektion där man ska sitta och fokusera så mycket. Sedan, lite julstämning ska väl ändå vara ganska självklart kan jag tycka, det heter ju ändå julkalender. Har tyvärr inte känt av någon alls av denna historielektionen… 

Hoppas på bättre julkalender nästa år :|

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

ljungensjenka
2015-12-09 16:21
#47

Inte sett julkalender på flera år men såg nyss ett avsnitt av årets. Patetiskt dåligt ju… Hade jag inte vetat att det var julkalendern så hade man ju gissat på ett dåligt historieprogram för barn… Riktigt urkasst

trollslända
2015-12-09 16:23
#48

Jag tycker den är kass eftersom en JULkalender ska ju anknyta till JULEN åtminstone lite.

Annons:
Upp till toppen
Annons: