Studier och utbildning

Ekonomi programmet

2015-12-07 18:57 #0 av: NordicSunset

Är det någon här som läser ekonomi med inriktningen juridik på gymnasiet? :)
Är det mycket matte och tror ni att det blir svårt att läsa om man varken tycker om eller är bra på matte?

Anmäl
2015-12-07 19:04 #1 av: smellcaramell

Det är samma matte på alla högskoleförberedande program utom natur och teknik så i stort sett spelar det ingen roll vilken linje du väljer om du vill läsa vidare efter, om man däremot går yrkesförberedande program är det något enklare matte. :)

edit: det är svårare matte på Natur/teknik än på de övriga programmen. 

Anmäl
2015-12-07 19:29 #2 av: Scorpio97

Jag går den linjen. Vi läste matte 1b samt matte 2b, och jag har även valt till matte 3b i år. Jag tycker inte det är mycket, men jag har alltid haft lätt för just matte. Matte 1 tyckte jag var i princip som högstadiets matte, mest repetition. 
Men många av mina klasskompisar tycker matten är jobbig, vi är trettio elever i min klass, och fem-sex stycken klarade inte matte 2. Har man inte lätt för matte får man läsa en hel del hemma, vi hade/har ganska lite lektionstid. 

Men precis som #1 säger, så slipper du inte matten oavsett vilket högskoleförberedande program du väljer. 

//Jessie

Anmäl
2015-12-07 19:46 #3 av: Michaela-N

Du slipper inte matten i något program. men vad många inte tänker på att på ekonomiprogrammet läser du upp till matte 3, går du typ sam behöver du bara läsa matte 2.

Anmäl
2015-12-07 19:52 #4 av: Scorpio97

#3 Det beror på inriktningen, åtminstone på min skola. Dom med inriktning ekonomi läser matte 3, dom med juridikinriktning (som TS frågar om) behöver bara läsa upp till matte 2. 

//Jessie

Anmäl
2015-12-07 20:06 #5 av: NordicSunset

Tack för svaren! Vet att jag inte undanslipper matte helt och hållet, men vet att det är svårare i Natur än i samhäll t.e.x, så därför jag undrade.:)

Anmäl
2015-12-07 23:30 #6 av: Elinmatsdotter

Mitt förslag är att kolla vad på högskolan som kan tänkas va kul att läsa och kolla hur mycket matte som behövs.
Jag gjorde felet att gå naturbruk där vi läste lite matte, perfekt tänkte jag i nian! Lite matte och jag får jobb direkt efter gymnasiet. Jag insåg dock att jag inte ville jobba med djur och fick jobb med annat men nu har jag problemet med att matten inte räcker till någon högskoleutbildning jag vill gå. Så jag sitter fast i ett ingenmansland och måste jobba 100% för att försörja mig men skulle behöva plugga för att komplettera men har inte riktigt råd. Sen har jag inte bestämt vad jag vill bli när jag blir "stor" finns ju så mycket kul att jobba med :-D

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.