Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 625 ggr
NordicSunset
12/7/15, 6:57 PM

Ekonomi programmet

Är det någon här som läser ekonomi med inriktningen juridik på gymnasiet? :) Är det mycket matte och tror ni att det blir svårt att läsa om man varken tycker om eller är bra på matte?

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
smellcaramell
12/7/15, 7:04 PM
#1

Det är samma matte på alla högskoleförberedande program utom natur och teknik så i stort sett spelar det ingen roll vilken linje du väljer om du vill läsa vidare efter, om man däremot går yrkesförberedande program är det något enklare matte. :)

edit: det är svårare matte på Natur/teknik än på de övriga programmen.

Scorpio97
12/7/15, 7:29 PM
#2

Jag går den linjen. Vi läste matte 1b samt matte 2b, och jag har även valt till matte 3b i år. Jag tycker inte det är mycket, men jag har alltid haft lätt för just matte. Matte 1 tyckte jag var i princip som högstadiets matte, mest repetition. 
Men många av mina klasskompisar tycker matten är jobbig, vi är trettio elever i min klass, och fem-sex stycken klarade inte matte 2. Har man inte lätt för matte får man läsa en hel del hemma, vi hade/har ganska lite lektionstid. 

Men precis som #1 säger, så slipper du inte matten oavsett vilket högskoleförberedande program du väljer.


//Jessie

Michaela-N
12/7/15, 7:46 PM
#3

Du slipper inte matten i något program. men vad många inte tänker på att på ekonomiprogrammet läser du upp till matte 3, går du typ sam behöver du bara läsa matte 2.

Scorpio97
12/7/15, 7:52 PM
#4

#3 Det beror på inriktningen, åtminstone på min skola. Dom med inriktning ekonomi läser matte 3, dom med juridikinriktning (som TS frågar om) behöver bara läsa upp till matte 2.


//Jessie

NordicSunset
12/7/15, 8:06 PM
#5

Tack för svaren! Vet att jag inte undanslipper matte helt och hållet, men vet att det är svårare i Natur än i samhäll t.e.x, så därför jag undrade.:)

Be the best version of you.

  • Zoella
Elinmatsdotter
12/7/15, 11:30 PM
#6

Mitt förslag är att kolla vad på högskolan som kan tänkas va kul att läsa och kolla hur mycket matte som behövs. Jag gjorde felet att gå naturbruk där vi läste lite matte, perfekt tänkte jag i nian! Lite matte och jag får jobb direkt efter gymnasiet. Jag insåg dock att jag inte ville jobba med djur och fick jobb med annat men nu har jag problemet med att matten inte räcker till någon högskoleutbildning jag vill gå. Så jag sitter fast i ett ingenmansland och måste jobba 100% för att försörja mig men skulle behöva plugga för att komplettera men har inte riktigt råd. Sen har jag inte bestämt vad jag vill bli när jag blir "stor" finns ju så mycket kul att jobba med :-D

Annons:
[thildaaaa]
12/8/15, 5:53 PM
#7

Jobbigt med gymnasieval… Jag går nu trean ekonomi med inriktning ekonomi (väldigt likt juridiken, tror man läser bara en eller två juridikkurser mer) i mitt program va det redan 1b 2b och 3b just på min skola, men jag vet att andra skolor även kunde ha endast 1b och 2b men jag råder dig att läsa även kurs 3 eftersom att såååå många utbildningar kräver det sen på högskolan Som jag förstått det efter att pratat med kompisar på andra linjer så är det ingen stor skillnad mellan matte a b och c utan skillnaden är snarare takten man läser den i. Naturarna läser matte a och visst det är lite mer naturformler osv de läser då för de läser ofta även matte 4 och 5. Eftersom att de ska hinna läsa 4 och 5 så läser de sina kurser nästan dubbelt så fort! det är det som jag tror att jag i alla fall aldrig hade klarat av… Ekonomiare och samare läser b och enligt mig så var kurs 1 och 2 bara massa repetion (jag har alltid haft svårt för matte men klarade dessa kurser relativt lätt) nu läser jag kurs 3 och har börjat få det svårt eftersom att min nya lärare är superdålig…. tyvärr spelar detta stor roll… :/ tyvärr vill jag bli veterinär så nu måste jag gå ett år på komvux och läsa hemska matte 4 och alla naturämnen… suck välj det som du tycker är kul, det går alltid att kompletera, få extra hjälp osv om det blir fel eller svårt :)

Upp till toppen
Annons: