Annons:
Etikettsex-och-samlevnad
Läst 15451 ggr
elfa
12/10/15, 2:46 PM

Trött vid Prionelle (p-piller)

Jag har ätit p-piller, prionelle 28, sen början på sommarlovet och tycker att det funkar bra. Jag älskar känslan av att kunna hoppa över mensen och ha kontroll eftersom jag tidigare haft mycket problem med mensvärk. För några dagar sedan berättade jag för mina föräldrar att jag äter p piller och fick starka reaktioner av mamma. Hon påstår att jag kan (blir) trög i hjärnan och trött av hormonerna. Jag har varit trött och arg senaste tiden men det tror jag beror på helt att jag haft en oerhört tuff start på gymnasiet, bytt linje och i allmänheten är trött som person. Jag trodde först att hennes reaktion bara grundade sig på gammaldagsa skrönor och att det faktiskt inte låg något bakom det. Jag vet att det ökar risken för blodpropp och att man kan bli illamående osv. Vilket inte är något jag har känt av. Mamma sa att hon bara ville att jag skulle må bra, vilket jag hoppas att jag redan gör. Jag tror inte att det ligger något i det hon säger men samtidigt blir jag orolig eftersom jag ständigt är trött.  Är det någon som känner likadant eller har några andra tankar? Tack

Annons:
Annielle
12/10/15, 2:52 PM
#1

Om du googlar trött av p-piller får du i alla fall upp en hel del om det, även att man kan bli arg o.s.v.

Men det är ju som med allt, alla drabbas ju inte av detta, men samtidigt är det ju väldigt onödigt att äta mediciner av något slag om man verkligen inte måste.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Scorpio97
12/10/15, 2:54 PM
#2

Här kan du läsa biverkningarna på Prionelle 28: http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20091006000068#side-effects

Bland annat humörförändringar och nedstämdhet står med som vanliga biverkningar. 

Jag äter också Prionelle 28, och har gjort i runt två år nu. Jag har inte märkt av några biverkningar. Dock är det så att väldigt många inte märker att dom blivit trött/fått annat humör förrän efter att dom har slutat med hormonerna, för att förändringen sker så långsamt när man börjar med hormoner så man tänker inte på det då. 
Men det betyder ju inte att det är så för alla, vissa mår utmärkt även med hormoner. 

Trötthet är ju ganska vanligt rent allmänt bland oss tonåringar, speciellt nu på vintern (dom flesta svenskar har dessutom D-vitaminbrist, vilket gör en trött) så det måste inte bero på p-pillren. Men det går ju inte att utesluta att dom påverkar.


//Jessie

Djungelvrål.
1/8/16, 8:01 PM
#3

Jag använde prionelle i ca 5-6 månader innan jag slutade pga just biverkningarna. Jag var nedstämd och trött, och jag brukar inte vara så trött, under denna perioden kunde jag ligga och sova från 11 på kvällen till förmiddag-eftermiddag dagen efter.

Men samtidigt har jag tjejkompisar som säger att prionelle är helt underbara och dom har inga biverkningar alls.

Jag slutade med mina och började med andra direkt efter (cerazette), (detta pga att jag ville bli av med min mensvärk). Började å mycket bättre, blev piggare och liknande.

Men det är så individuellt. Bara för att jag haft det såhär betyder inte det att p-pillerna gjort så att du är trött. :)

Upp till toppen
Annons: