Annons:
Etikettmode-och-skönhet
Läst 852 ggr
Tuttifrutt
2015-12-13 10:46

Extremt torr hud?

Jag vet att många har problem med huden i form av fet hud i tonåren, själv har jag motsatt problem. Min hud är jäättetorr, både i ansiktet och på hela kroppen. Jag har avstått från smink ett väldigt bra tag, tvättar ansiktet med en fet parfymfri rengöringskräm och smörjer in hela kroppen med en väldigt fet hudsalva från apoteket. Ingenting hjälper! Min hud stramar, kliar , gör ont och flagnar över hela kroppen! Tips?

Annons:
zlarviig
2015-12-13 11:11
#1

Jag har samma problem, men inte lika illa. Men jag har en speciell ansiktskräm som jag inte klarar mig utan, det är den ända som funkar för mig. Har 3 burkar och har alltid med en burk i väskan. Smörjer in ansiktet varje morgon, kväll, efter att jag har borstat tänderna, tvättat ansiktet, duschat eller bara om hunden slickat mig i ansiktet.

Kroppen brukar också bli torr och klia efter dusch (särskilt på ryggen) men för mig räcker det oftast med att smörja in med massor av hudkräm.

Du kan testa att smörja in kroppen med babyolja, det brukar jag göra när det är som värst och då blir jag alldeles mjuk och len. Det kan man göra direkt i duschen efter att man har tvättat sig.

Min ansiktskräm som jag använder är inte särskilt fet, ändå funkar den bättre än något annat. Den innehåller kamomill och är väldigt fuktgivande och dryg. Jag har testat andra feta hudkrämer som ska vara bra mot torr hy men då kliade hela ansiktet och det kändes jättestelt och konstigt.

http://www.yves-rocher.se/control/hudvard/alla-hudtyper/dag-och-nattcreme/?cmSrc=Category

Den här salvan har min pojkväns mamma och den brukar jag använda ibland, den är jättefet och funkar bra när jag är jättetorr på kroppen. http://www.apotea.se/propyderm-kr%C3%A4m-20-700-g

Katniss
2015-12-13 11:20
#2

Jag har själv samma problem, dock bara med händerna. På mig räcker det dock att jag smörjer in händerna lite då och då samt efter att jag tvättat händerna…

R.I.P. Anton 💔

Quirinia
2015-12-13 13:24
#3

Har du provat att ta matolja när du ska sova under natten? Det kan man ju åtminstone ha i ansiktet

[Devya]
2015-12-14 09:47
#4

Jag brukar smörja in ansiktet med bepanthen. Det är en riktigt fet salva som jag köper från apoteket. Jag brukar också använda den som läppomada.

Jag hade annars samma problem som dig för något år sen. I hela mitt liv hade jag använt en massa salvor men så bestämde jag mig för att sluta med alla feta salvor/bodybutters och liknande.  I början var det otroligt smärtsamt att vara utan alla salvor men efter ett par månader blev det bättring och jag behövde inte mera smörja in min stackars rygg och stackars armar och ben. Det kan alltså vara värt ett försök att sluta smörja in sig med en massa krämer för ibland gör de mer skada än nytta, iallafall var det så för mig och det behöver ju inte bli så för dig.

Mitt ansikte mår mycket bättre nuförtiden efter att jag började med bepanthen. Jag behöver inte sätta på det efter varje dusch utan ibland kan jag fuska med det. Min hund stramar inte åt sig och svider så som den alltjämt brukade göra om jag inte hade smörjat in mig. Jag känner mig mera mänsklig nu än vad jag någonsin har gjort. 

Mina ben kan ibland bli torra och börja flagna men aldrig så att det skulle göra ont. De gångerna smörjar jag in dem med kokosolja men jag ser till att inte göra en vana av det. Jag vill inte låta min hud bli beroende av allt sådant igen.

Upp till toppen
Annons: