Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1452 ggr
Tuttifrutt
2015-12-13 21:36

Förlorar min bästa vän?

Personen jag räknar som min bästa kompis har jag känt i två år och vi brukade sitta och prata om att vi verklgen var tvillingsjälar. Jag kallar min kompis Q. I somras var Q och jag på ett event där vi stötte på ett kompisgäng mes fem personer i vår ålder som vi genast blev en självklar del av. Åtminstone Q. Det har gått snabbare och snabbare, officiellt räknas jag till kompisgänget men jag märker liksom inte när de ses. Q har blivit särskilt nära vän med två av dem, och Q träffar dessa nästan varje dag. Jag ringer Q och frågar om vi ska ses idag, Q blir glad men när vi ses har Q med sig alla de andra från gänget och när vi hänger hamnar jag i bakgrunden. Jag ringer och säger att det skulle vara kul att träffas bara vi två nån gång, Q svarar glatt Absolut! men det blir liksom aldrig, aldrig av. Det känns som om jag förlorat min bästa vän och jag har börjat må dåligt över detta. Sitter mest hemma och sörjer. Från att träffas nästa varje dag till kanske var tionde dag, och då tillsammans med en massa andra som Q känner mycket bättre än jag. När vi väl träffas tycker jag Q har förändrats så mycket. Q har liksom mognat, är vuxen, röker, känner plötsligt tjugoåringar, har sugmärken på halsen och en fullbokad kalender. Jag vet inte vad som händer, jag saknar Q så frultansvärt mycket. P.S. Jag är 15, Q är 14 (men har alltid varit lite äldre än jag mentalt).

Annons:
Hoseok
2015-12-13 22:08
#1

Först och främst så är det viktigt att komma ihåg att kompisar kommer och går, det är livets gång. Vissa vänner stannar för alltid medan andra som man tyckt är ens närmaste vänner bara försvinner. Jag känner en av mina 4 barndomsvänner idag. Hon är min bästa vän och vi snackar varje dag. En annan känner jag bara på facebook. Den tredje har jag brutit kontakten med förra året efter att inte ha snackat på fem år, eftersom hon skrev saker på facebook som jag reagerade starkt på. Den fjärde slutade jag prata med så fort vi slutade högstadiet.

Och alla var lika nära för mig. Men ändå är jag bara med en av dem idag. Jag kan inte ens tänka mig att vara med dom tre andra, ärligt talat. För vi har växt ifrån varandra. Fått olika intressen. Det är dock lite annorlunda för mig eftersom jag och mina kompisar idag är 22. Men i din ålder händer ju också saker. Om inte mer saker, fysiskt och psykiskt.

Min första tanke och fråga är väl: Har du faktiskt pratat med henne om hur du känner? Säg att du är rädd att förlora henne och att du vill vara med henne mer ensam, utan att låta alldeles för "gnällig", om du förstår hur jag menar. Visa bara genuint hur du känner, visa din oro. 

Sitt inte heller och älta alldeles för mycket över det. Det är klart att du ska kämpa för din kompis, men försök umgås med andra människor, om du har möjlighet. Fäst dig inte allt för mycket vid en person. För då blir man bara ledsen.

Gaara
2015-12-16 20:34
#2

Vill bara tillägga att det inte är "vuxet" att som fjortonåring röka och ha sugmärken. Däremot är det tyvärr vanligt att folk börjar röka i den åldern. Samt att det känns som att det är i den åldern man tycker det är kul att göra sugmärken på varandra… Ett sugmärke är ju egentligen ett blåmärke för att man suger sönder blodkärlen. Försök gärna få din kompis att sluta röka innan hon är fast i beroendet. Nu vet jag dock att tråden inte handlade om detta utan att du känner att du förlorar henne. Jag säger som personen ovan. Tala om det för din vän. <3

ipopuma
2015-12-18 17:20
#3

Kompisar kommer och går ;-) om hon gör dig ledsen och om du känner dig utanför försök att gå vidare o hitta nytt folk. Jag lovar det finns massvis med folk som är trevliga man ska bara lära att känna dem. Om du ska välja gymnasium nu välj ett som ingen annan väljer gå din egna väg. Det gjorde jag och fick starta om allt på nytt tyckte det var jätteskönt och kul. Och röka är inget bra eller vuxet enligt mitt tycke. Var inte avundsjuk på henne. Och varför alla golv få ta sin goda energi. Lycka till <3

Upp till toppen
Annons: