Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1365 ggr
Hoseok
2015-12-16 12:03

Skulle du ha inneboende?

Ställer frågan på TiF för det är mest riktat till unga personer. Men alla får svara!

I framtiden när du skaffar hus/lägenhet (eller om du redan har), och har ett eller flera rum över, skulle du då tänka dig att ha inneboende? Varför, varför inte?

Jag är mest intresserad av hur många som egentligen är villiga till det, och av vilka anledningar. (Pengar, hjälpa människor, osv)

Annons:
Hoseok
2015-12-16 12:04
#1

Jag skulle absolut ta in så många jag kunde som är rimligt eftersom jag själv vet hur jobbigt det är att hitta boende.

Lizelda
2015-12-16 12:10
#2

Jag klarar inte av att bo/vara själv under en längre tid så för mig så är en rumskompis nästan ett måste, under förutsättningen att allt klickar så klart. Vem som helst funkar ju inte.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Cireea
2015-12-16 12:13
#3

Vi har redan en inneboende i vår lägenhet! 

Nu råkar just vår inneboende vara min syster men vi kände att det var en självklarhet att hjälpa till när hon stod utan boende när gymnasiet började.  

Vi bor i en tvåa så min syster har sitt rum i vårt tvrum så att säga. Det har fungerat väldigt bra och vi letar just nu en trea så hon kan få ett alldeles eget rum tills dess att hon kan stå på egna ben och skaffa sig en egen lägenhet. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

thea_thea
2015-12-16 12:13
#4

Ja, absolut!

NatasjaHemby
2015-12-16 12:14
#5

Min första egna lägenhet var en hyresrätt, 2:a. Jag flyttade först in med min dåvarande partner och vi hade en inneboende i vardagsrummet några månader. Vi gjorde slut efter sisådär ett halvår och fortsatte först bo tillsammans i sovrummet tills vår inneboende flyttat, sedan i vars ett rum. Vi bodde tillsammans över 2 år.

Min andra lägenhet är en bostadsrätt, även den en 2:a, och jag flyttade in här med en vän (då mer bekant). Han bor i sovrummet och jag i vardagsrummet. Under tiden vi bott här så har jag träffat min livskamrat, han har flyttat in och vi har gift oss, men jag har fortfarande inga som helst tankar på att flytta isär från min inneboende 🙂

SE*Simbelmynes

Paxxie
2015-12-16 15:51
#6

För mig beror det lite på vem den inneboende är och hur stort jag bor. Jag umgås med människor hela dagarna så när jag kommer hem vill jag gärna vara ifred, vilket innebär att det är viktigt för mig att ibland kunna stänga in mig sovrummet, laga mat själv i köket, titta på tv ensam, osv. På samma sätt kan jag ju såklart också hålla mig undan om den andra personen vill ha lägenheten/huset för sig själv. De gånger jag bott med människor som inte förstått att man vill vara själv ibland har jag blivit väldigt stressad och irriterad.

Annons:
Rheen
2015-12-16 16:16
#7

Beror på. Skulle inte 'släppa in' vilka personer som helst. Och då jag trivs med att vara ensam och få sjunga högt, dansa galet, äta på golvet (haha), lite ensamvarg helt enkelt, vet jag inte hur bra det skulle funka med att ha en 'främling' där hemma. Men om det var någon som verkligen skulle behöva tak över huvudet och jag har en ledig plats skulle jag nog låta hen få den möjligheten om det behövs - ju mer man ger får man tillbaka.

~ Rheen.

lollynonna
2015-12-16 16:34
#8

Ja och nej. Jag älskar att vara ensam och jag skulle tycka att det vore läskigt att någon främmande bor hos mig. Tänk om den kollar på mig då jag sover? Eller äter upp min mat? Men samtidigt så skulle det vara kul att hjälpa någon.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Tuulikki]
2015-12-16 16:46
#9

Nej. Jag hade inte varit bekväm med det. Jag vill vara ifred och mitt hem ska vara min fristad.

Scorpio97
2015-12-16 18:15
#10

Nej. Jag är väldigt privat av mig, så att ha en främmande människa i mitt hem skulle vara väldigt påfrestande för mig. Jag vill kunna göra det jag har lust med när jag har lust med det och ha friheten till det i mitt eget hem. Jag har dessutom ett väldigt stort behov av att få vara själv. Jag vill kunna vara ifred.

I nuläget bor jag hemma hos mamma, men hon sover mestadels hos sin pojkvän. Men jag kan faktiskt bli obekväm och börja må dåligt när mina syskon är hemma mer än någon vecka, då börjar det störa mig att inte få vara helt ensam mer än någon timme åt gången. Och när jag sov över hos syrran (studentlägenhet) var det väldigt jobbigt för mig att ha främmande människor så nära (man hörde när personer i lägenheten bredvid gick omkring, hade tv:n på eller öppnade kylskåpet).
Jag är faktiskt osäker på om jag ens kommer kunna bo tillsammans med en partner/ha en sambo.

Så att ha en inneboende en längre period är nog ingenting för mig.


//Jessie

TjockaBerta
2015-12-16 18:20
#11

Nej ingen inneboende om det inte är en avskiljd uthyrningsdel.

>>>Malum domesticum<<<

Gaara
2015-12-16 19:53
#12

Om det är någon jag känner och vet att jag står ut med så ja, annars nej. Nu så är jag dock 29 år, men ändå.

Whippet
2015-12-16 23:08
#13

Nej absolut inte, jag klarar inte av det bara. Jag gillar att vara ensam har dessutom planer att börja med youtube på riktigt och då känns det konstigt att gå runt och filma om man har innerboende. Det är klart jag vill hjälpa till och sådär men inte på det sättet att någon "främmande" bor hemma hos mig.

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
smellcaramell
2015-12-16 23:15
#14

Säger som karaktären Callie Torres i Grey's Anatomy, när jag är hemma vill jag kunna dansa i mina underkläder utan att någon tycker jag är konstig! Så nej, jag skulle inte klara av att ha en inneboende, ok om jag hade haft en separat byggnad med sovrum, dusch, toa och kök så att den inneboende klarade sig själv och inte hade någon som helst anledning att vara i mitt hus om man säger så, annars ett solklart nej. 

Eloge till alla som klarar av och har inneboende dock! Själv kan jag inte tänka mig att bli inneboende öht, bor hellre i ett tält mitt i smällkalla vintern än att bo hemma hos någon annan. :)

[rumelle]
2015-12-17 11:09
#15

Nej. Jag tycker inte om människor.

Calcifer
2015-12-17 13:43
#16

Innan jag flyttade till Japan skulle jag sagt blankt nej. Men där var det för dyrt för att ha eget boende så bodde först i ett hus med typ åtta andra där jag hade eget rum men allt annat var delat och sen bodde jag i ett stort lägenhetshus men där man på varje våning hade kök, toalett och dusch och det fanns tror jag 15 rum på varje våning men när jag bodde där fanns där bara fyra andra tjejer. Så nu? Ja, jag skulle nog kunna tänka mig det så länge jag fortfarande har möjlighet att vara ifred i eget rum.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Halvdansken
2015-12-17 13:58
#17

Jag skulle inte ta in en inneboende, men när jag bodde i Nya Zealand så var det vanligt att man delade på ett hus, ungefär som #16 skriver. Varsitt sovrum och gemensamt kök o vardagsrum.
Det var skitkul och jag fick massor med vänner på det sättet.  Finns faktiskt en FB sida som heter "vi som vill bo kollektivt när vi blir gamla". Varför inte? Passar under ungdomsåren och när man är äldre. Kanske svårare när man har barn.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

nottheonly
2015-12-17 17:11
#18

Tveksamt. Jag skulle nog inte känna mig bekväm med det, har lite trust issues samt så gillar jag att vara ensam och behöver mitt personal space. Men jag skulle nog säkert kunna erbjuda nån att bo hos mig  i nån/några nätter, inte vem som helst men.

[raichu]
2015-12-18 02:09
#19

Jag säger som endel, någon som jag litar på (troligen en kusin, nära vän eller syskon) skulle jag absolut kunna tänka mig att ha som inneboende.

Annars så skulle jag inte låta någon annan sova hemma hos mig när jag lyckas flytta hemifrån.

kae
2015-12-18 10:54
#20

Jag skulle inte kunna ha det. Jag har väldigt svårt att prata med folk jag inte känner, och skulle förmodligen bli paranoid och tro att personen stal eller något. Sen gillar jag att vara ensam hemma också, och skulle ju inte få vara det lika mycket med en inneboende. Men om det var någon jag känner, typ en nära vän eller någon av mina kusiner som jag känner skulle jag nog kunna tänka mig att ha det under ett litet tag, max ett år.

Annons:
AAmandaVLarsson
2015-12-19 14:18
#21

Ja självklart!

Det skulle vara jättekul att bo med någon, helst någon jag inte känner för att lära känna fler människor.

Det är ju bra både för sällskap och för hyran.

Fridaaaa
2015-12-19 15:11
#22

Nja. Jag tror inte det. 

Ev någon jag känner väldigt väl och om jag vore singel men inte annars. 

Bor helst själv eller med partner.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

catcult
2015-12-20 16:21
#23

Skulle aldrig någonsin palla med att ha någon inneboende. Till och med som barn och tonåring tyckte jag att det var jobbigt att ha en kompis som sov över mer än ett dygn, jag har ett enormt behov av att få vara själv och känna mig fri.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Stortroll
2015-12-20 19:49
#24

Skulle kunna tänka mig att ha inneboende om jag hade plats för eget rum och kunde va för mig själv. Men inte en längre tid utan 'så länge'.

Titta gärna in här ---> Min blogg

Lorinta
2015-12-20 19:56
#25

Ja det skulle jag nog! E man fler än 2 skulle jag dock vilka ha 2 badrum också för att minimera risk för köer och frustration där.

Jazmin1e
2015-12-20 20:27
#26

Min familj har haft innebo och det var inte roligt. Nu när jag har fått egen lägenhet skulle jag aldrig klara av det.  Klarar knappt av ha familj eller vänner på besök över en helg. Jag har stort behov av egentid och räcker bo med min sambo.

Upp till toppen
Annons: