Annons:
Etikettövrigt
Läst 1281 ggr
LeeKnow
12/19/15, 6:46 PM

Vad vill man ha när man lanar?

Funderar på att göra ett litet "lan-paket" till min lillebror i julklapp. Men vad vill man ha när man lanar? •Energidricka •Chips •Dricka •Godis Finns det något mer man kan ha och är det någon som gjort något liknande och kan berätta om det var uppskattat eller inte? :)

Annons:
[cookies]
12/19/15, 6:58 PM
#1

Alla är väl olika, men de gånger jag har lanat så har det varit det du skrev, en hejdlös mängd energiryck, lite mindre dricka, chips och godis. Sen även pizza en kväll och McDonalds den andra ;)

[postmortum91]
12/19/15, 7:03 PM
#2

Tänk på att det är 15 års gräns på energidryck, av en anledning. 
Köp hellre dricka isåfall.

LeeKnow
12/19/15, 10:11 PM
#3

#1 han får inte dricka energidricka egentligen så han får bara 1 ;) Närmaste mackedonken ligger ca en timma härifrån, däremot ligger det en pizzeria i byn så man kanske kan ge lite pengar så att han kan gå dit o handla någon gång? :/ Eller nån sorts rabattgrej, om man kan få det där. #2 EN endaste energidryck kan väl inte vara farligt? :/

Hoseok
12/19/15, 10:43 PM
#4

Alltså.. Som jag  förstått det är hela energidryck-hysterin Oerhört överdriven och jag tycker folk överdriver väldigt mycket om det.

Nej, barn ska inte kasta i sig energidrycker, men alla dokumenterade fall med barn som fått hjärtklappning och sådär har varit med barn som faktiskt Har hjärtproblem eller som suttit uppe i typ tre dagar och inte druckit vatten, bara energidryck.

Om man lär en unge att hen aldrig ska använda energidryck som sin vätskekälla under ett lan, så fine, kör på. Det handlar om tilliten till sin unge och hur väl man känner hen. Inte är det lätt, nej. Tror inte många föräldrar ens har den kollen, och det skyller jag inte föräldrarna för, det är inte lätt.

Men ja.. Släng med en energidryck om din bror är frisk och gillar att lana. Jag ser verkligen inte varför det skulle ta så stor skada.

[Majbot]
12/19/15, 11:41 PM
#5

Cola zero, is och skönt folk 👍 Finns inget värre än att lana med folk som har problem att kontrollera sin ilska i teamplay ;__;

och Ts du kan va lugn dricker du en energidryck på en kväll lär du inte avlida om du inte skulle ha problem med hjärtat sedan tidigare 😛

[postmortum91]
12/20/15, 12:01 AM
#6

#3 Nej, en går säkert bra.

Annons:
Michaela-N
12/20/15, 1:01 AM
#7

#2 är det lag på det nu? Går ju att köpa i automater…

LeeKnow
12/20/15, 9:40 PM
#8

#4 tycker också det är väldigt överdrivet, men som #3 säger. Dä lär ju va åldersgräns av en anledning :/ fast jag har svårt te o se hur EN endaste dricka kan vara farlig :p #5 lite svårt att slänga ner "skönt folk" i en liten lödda ;) Haha

Afturelding
12/21/15, 2:49 PM
#9

Jag skulle också slänga med chips. Det är lite bättre än bara rent socker eftersom att det innehåller mycket fett som gör en pigg länge istället, och gör en lite mindre hungrig. Och så vida han inte lanar med nötallergiker så är nötter väldigt bra också 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

kae
12/22/15, 12:40 AM
#10

Det är inte åldersgräns på energidryck, dock finns en rekommendation från 15 år och riksdagen har även lämnat en motion angående energidrycker. Men så länge man inte överkonsumerar och dricker flera burkar per dag eller dricker det i samband med alkohol är det ingen större fara. Ditt lanpaket lät jättebra och en rolig idé, jag hoppas att din bror blir nöjd :)

IceTee
12/22/15, 12:43 AM
#11

#7 nä, det är bara många affärer som valt att göra så

Medarbetare på Skor iFokus

[cookies]
12/22/15, 8:28 AM
#12

#2 Det finns ingen sådan lag. Det enda som har hänt är att butikerna har tagit initiativ för att för unga inte ska dricka.

Till och med Aftonbladet skrev en artikel om att det inte var så farligt, baserat på Kanadensiska studier. Såg nu att Aftonbladet i efterhand har bytt ut artikeln jag letade efter.

Oavsett. Som barn, gravid, känslig mot koffein eller hjärtproblem (det som står på burkarna), så ska man inte dricka energidryck då det kan vara farligt. Som lite äldre så är det ingen fara i att dricka en eller två om dagen. Energidryck har effekten att hjärtat slår fortare/starkare p.g.a. taurinet i energidrycken (finns sådana utan, till exempel White Tiger) samt koffeinet har samma effekt som kaffe, typ.

Man brukar säga att gränsen för att må dåligt av koffein är runt 1gram. En normal energidryck innehåller 32mg/100ml koffein, vilket innebär att man får i sig 80mg/250ml burk. Inga astronomiska mängder. Eller 160mg för en 500ml burk. Under mitt första LAN så fick jag i mig över ett gram koffein, mådde absolut piss när jag skulle lägga mig. Det mesta snurrade, var spyfärdig och allmänt så var tillståndet inte något vidare. De andra gångerna har jag nog fått i mig bortåt 1.3g utan något besvär med varken somna eller må dålig. Men det är inget jag rekommenderar att göra, dricka så mycket.

Så ha sunt förnuft, om man tar det i perspektiv, om alkohol hade varit en sak som kom under 2015, då hade det med stor sannorlikhet blivit förbjudet istället för accepterat ;)

LeeKnow
12/23/15, 11:16 AM
#13

Har köpt allting nu och han får dethär;

  • Redbull

  • Dextrosol

  • Gigantisk Gott & Blandat påse

  • En liten "ask" med marsipantomtar

  • Gigantisk chokladask

  • Pepsi

  • Ostbågar

  • Liten Mountain Dew

  • Maoams

  • Och en "flaska" med Partypoppers

Det blev nästan ett Party-paket istället för ett Lan-paket xD

Annons:
Alexxiis
12/24/15, 12:58 PM
#14

Gud vilken lyx julklapp. Är själv en gamer och önskar att min storasyster hade gjort något liknande till mig :p

Upp till toppen
Annons: