Annons:
Etikettövrigt
Läst 1237 ggr
Mysan_
12/19/15, 9:15 PM

Hur fungerar upphovsrätten ang. musik på YT?

Hej,

Hur fungerar upphovsrätten angående musik till sina klipp på YouTube? Jag har hört att det går att ha en låt i några sekunder. Det är bakgrundsmusiken till sina klipp jag tänker på, och eftersom det går att göra videos med lyrics borde det väl gå att använda låtar i några sekunder? I mitt fall handlar det om musik i 11 sekunder på ett klipp och 29 sekunder på ett. Jag har inte fått någon varning från YouTube. 
Klippen är gjorda med Flipagram och på Flipagram var inte musiken copyrightskyddad. 

Skulle någon kunna förklara lite om hur det fungerar?

Tack.

Annons:
Hoseok
12/19/15, 10:06 PM
#1

Du ska alltid tänka såhär:
Jag har aldrig, någonsin, rätt att använda någon annans material utan tillåtelse om upphovsmannen inte sagt att det är okej (T.ex. genom CC-licens eller liknande). Då slipper du ha sådana här funderingar.

Men sen kan man spinna vidare på vad man "kommer undan med" om man inte bryr sig om att man faktiskt bryter mot lagen.

Youtube funkar så att om du använder musik som är copyrightskyddat, så kan google snappa upp låtarna (även bara några sekunder) och då tjänar upphovsmannen, eller google, pengar på Din video. Då kan du inte själv tjäna pengar på din video eftersom du visat att du inte äger allt material.

Om du har några hundra visningar eller bara några tusen visningar på dina videos, så kommer du undan med att ha upphovsrättsskyddat material. Har du tiotusentals eller hundratusentals visningar, så blir det svårare. Då kan du bli anmäld och dina videos tas faktiskt ner.

Ibland kan dock dina videos bli spärrade autoamtiskt för att google känner igen låtarna. Oftast i vissa länder. Jag har en video med låten Uptown Funk. Den videon är spärrad i USA och Tyskland.  Men den är kvar, för google är tydliga med att jag inte äger låten och jag påstår inte att jag äger den.

Kolla in youtubes Ljudbibliotek. Där hittar du massa låtar som du kan lägga in, men du behöver oftast fixa hem låtarna själv. Då kan du alltså använda låtarna, men då blir det reklam på dina videos som du Inte tjänar pengar för.

[Majbot]
12/19/15, 11:42 PM
#2

Är det Flipagram som gjort musiken?

Mysan_
12/20/15, 6:42 AM
#3

Ah, okej. :/ Kan man ta bort ljudet eller blir jag tvungen att radera filmerba? Nej det är inte Flipagrams egen musik.

Mysan_
12/20/15, 6:53 AM
#4

Men räcker det med att skriva att man själv inte äger låtarna i klippet? Eller kommer man ändå kunna bli anmäld om man får många låtar? Det är låtarna Waiting For Love (Avicii) i 29 sekunder och Johnny G (Badpojken) i 11 sekunder. Men det är ju många med närmare en miljon visningar som använder andras låtar i sina klipp. Hur gör dom då? Och dom som gör videos med lyrics till låtarna?

Hoseok
12/20/15, 8:31 AM
#5

#4 Nej, det räcker inte. Det är tyvärr ett vanligt missförstånd att det skulle räcka med att skriva vem som äger ett verk, så skulle det helt plötsligt bli okej. Det funkar tyvärr inte så. 

Dom som gör lyrics-låtar tjänar helt enkelt inte pengar på sina videos. 
Många kända youtubers samarbetar med skivbolag och använder låtar som helt enkelt får användas. Det finns sätt att ta sig runt det, men för medelsvensson är det inte lätt.

Det du ska göra, enligt mig, är:
- Gå in i Youtubes ljudbibiliotek
- Kolla om låtarna du använt ligger under reklammusiken
- Gör dom det, ha kvar låtarna, då är det ingen fara. Men kom ihåg att du själv inte kan tjäna pengar på dina videos då.

Mysan_
12/20/15, 8:39 AM
#6

#5 Jag är inte ett dugg intresserad av att tjäna pengar, så det spelar ingen roll, det är endast att bli anmäld jag är lite orolig över. Vad bra, tack för hjälpen!

Annons:
Hoseok
12/20/15, 8:47 AM
#7

Risken att bli anmäld finns Alltid när man använder folks saker utan tillåtelse, tänk på det. Det handlar bara om risker. Och på youtube verkar det vara lätt att komma undan, ärligt talat..

Mysan_
12/20/15, 8:49 AM
#8

Men om jag har en låt som finns under YouTubes reklammusik, kommer jag ändå kunna bli anmäld då?

Rheen
12/20/15, 9:23 AM
#9

Jag har använt musik i många klipp, men jag har "snabbat" upp den. (Så det blir som chipmunkliknande melodier och sång) Men självklart har de där "musiksökarna" hittat klippen ändå. Fast jag har sluppit lindrigt undan, jag delar inkomsterna med några (Såsom Wiz Khalifa, Colbie Caillat…) Medan Katy Perry's byrå var lite mer skinkig och tog över inkomsterna helt. (Kan hända att videon blev blockerad i något land också) Fast alla videos finns fortfarande kvar, utan att jag fått några copystrikes. Man ska verkligen se upp när man använder andras musik, helst skippar man det helt. Så länge du använder just de låtar som Youtube har gett tillåtelse för ska det nog inte vara några problem.

~ Rheen.

Mysan_
12/20/15, 9:32 AM
#10

Båda låtarna fanns under Musik med annonser i Ljudbiblioteket. Det stod att ena inte var tillgänglig i Tyskland och den andra var inte tillgänglig i 2 länder. Kommer jag kunna bli anmäld? I så fall; Kan jag bara radera allt ljud från filmerna eller måste jag filma om?

Upp till toppen
Annons: