Annons:
Etikettmat-och-dryck
Läst 1714 ggr
[klarabastin]
2015-12-20 00:25

Veganer?

Hur många här är veganer/vegetarianer?

Varför/varför inte?🙂

Annons:
LeeKnow
2015-12-20 00:37
#1

Gillar nästan aldrig kött men jag är blandkostare :p När jag blir stor ska jag antingen vara vegetarian eller föda upp min mat själv :p

Scorpio97
2015-12-20 00:38
#2

Jag är blandkostare. Jag mår bäst på en kost som liknar liberal LCHF, alltså ganska lite kolhydrater. Vad jag vet är det ganska krångligt att få till helt utan animalier, även om jag vet att vissa äter lakto-ovo-vegetarisk LCHF utan problem. Men jag har aldrig orkat sätta mig in riktigt i vad jag i så fall ska äta och så, jag har tillräckligt med att lära mig LCHF för tillfället. Sen är jag även väldigt kräsen med mat, och jag är inte säker på att jag skulle få i mig allt jag behöver på en vegetarisk kost på grund av det. 

Däremot köper vi enbart svenskt kött. Grisköttet köper vi lokalt så vi har varit där och sett att grisarna mår bra. Vi kommer förmodligen köpa även nötkött lokalt snart. 

Sen skulle jag förmodligen inte bli vegetarian eller vegan oavsett för jag tror inte det är det bästa, åtminstone inte för mig. Jag är inte så insatt, men jag har förstått att det verkar kunna bli konsekvenser på miljön också om alla skulle äta enbart vegetariskt. Men jag kan ändå förstå att man inte vill äta djur av etiska skäl.


//Jessie

Mysan_
2015-12-20 08:47
#3

Jag är blandkostare. Visst skulle jag vilja vara vegetarian och jag tycker det är hemskt hur det går till i ett slakteri, men det är lite svårt, det är ju mycket man äter som innehåller kött tyvärr. Jag är djurälskare, och jag tycker man kan äta kött trots det. Djur äter också varandra, så jag ser inga problem så, mer än hur djuren behandlas i ett slakteri, för det är brutalt! Men jag äter däremot inte hästkött.

[rumelle]
2015-12-20 08:58
#4

Jag är vegetarian, men äter mestadels en vegansk kost. Har lite problem med magen och den mår mycket bättre utan animalier. Dessutom har jag ett enormt samvete och har svårt för att rättfärdiga att djur ska behöva sätta livet till eller lida för min skull.

Jetaime
2015-12-20 09:38
#5

Jag är vegetarian, men kan jag välja veganska alternativ gör jag det gärna :)

[Howres]
2015-12-20 10:05
#6

Jag är vegetarian, men försöker sluta dricka mjölk (& smör osv.) och Ägg tar vi från stallet så det är ju ändån "bra" ägg :3

Annons:
[Lollo 97]
2015-12-20 11:57
#7

Är vegetarian, målet är vegan.

Jag är det för att jag älskar djur, och tycker det är så himla hemskt hur det går till inom köttindustrin. Det är bättre för klimatet, och det är bättre för hälsan, i alla fall för min del eftersom jag är reumatiker, och jag mår bättre utav det på flera sätt.

Jag tror heller inte att så många skulle tycka att rått kött är så gott heller….

ljungensjenka
2015-12-20 15:40
#8

Pescetarian, men äter i princip aldrig fisk (är döäckligt ju!) blir tvingad av mamma till fisk för att hon inte tror att jag får i mig allt annars… Men tycker kött är äckligt, vill inte hantera det då det känns "smutsigt", känns bättre att äta mer "ren" mat och mycket bättre för klimatet/miljön. Samt att jag inte vill stötta köttindustrin (ja jag vet att mjölk och ägg-industrin är lika hemsk).

Fridaaaa
2015-12-20 16:57
#9

Blandkostare.
Jag personligen skulle inte må bra utan kött (nej det är inte inbillning ect).
MEN jag stödjer t.ex inte utländsk kött. 
Äter vegetarisk ibland också :)

Jag är sann djurvän och djurälskare ändå 🙂
Har även hundar och katter = kött är ett måste i huset ändå.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaL
2015-12-20 17:59
#10

Blandkostare. Jag äter huvudsakligen vegetabilisk föda, men det kött och de ägg jag köper är alltid kravmärkta eller vilt, liksom praktiskt taget alla vegetabilier också. Att äta ekologiskt är min prioritet, och helst svenskt i den utsträckning det går.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2015-12-20 18:02
#11

#7 Äter du bara råkost/rawfood och låter bli all typ av tillagning/tillredning?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ominous
2015-12-20 20:11
#12

Jag har inte ätit kött/fisk sen jag var 10år. Men det senaste året har jag gått till en mer helvegetarisk kost, alltså utan mjölk och ägg, men inte 100%. Jag köper aldrig icke-vegetabiliska varor, men det händer att jag äter LO-vegetariskt hemma hos andra. Dvs, jag äter ibland när andra payar ;)

Målet är självklart att gå över helt till vegetariskt.

Anledningen är svårt att förklara, eftersom jag bara var 10år när jag började. Jag kände endast att äta kött var fel väldigt starkt. Tyckte det var äckligt att äta kadaver och omoraliskt att döda djur för min njutning.

Numera har det blivit mer miljö också, och såklart moral. Det är ohållbart att äta kött varje dag, de bidrar till extrem miljöförstörning och matbrist. Det drabbar främst de allra svagaste och leder till stor påföljder. För mig är det absolut inte försvarbart att äta kött, för mig är man antingen ignorant eller egoistisk. 

Jag tycker att det är viktigt att respektera andra åsikter och hålla öppen dialog om allt. Men när ens val har så stora konsekvenser för andra och skadar andra individer är det inte längre acceptabelt. Ditt mat är inte din privatsak när du skadar andra. 

Men självklart är det viktigt att diskutera på ett informerande och uppmuntrande sätt, och inte anklaga individer. Jag diskuterar sällan miljö och djurrätt i vardagen, om inte en person verkar intresserad av att diskutera det. Sen vet jag ju att vissa aldrig kommer att förändra sig och är väldigt bekväma, de personerna är inte värda att prata med. Jag hör konstant folk som påstår att det är inte nyttigt och inte bra för kroppen, och "bacon är gott". Alla kan bli vegetarianer och att man skulle må sämre av det är endast en dålig ursäkt grundad ur lathet.

I wish I could write as mysterious as a cat

sallad
2015-12-20 20:57
#13

Jag är ganska ny vegan, men har varit vegetarian ett tag. Är vegan för planeten, för alla fantastiska arter på vår jord. Jag vill inte vara en av dem som utrotar dem alla. Ganska självklart att vara vegan enligt mig. Är dessutom gladare och piggare nu då jag blivit vegan.

-Rasmus 🌈

Annons:
MoaL
2015-12-20 22:29
#14

Det är i mitt tycke rätt högfärdigt att tro att ens eget sätt, ens egen ideologi, är den enda rätta. Likväl som att det är ignorant att tro att köttätande alltid handlar om bekvämlighet eller lathet.

Personligen tycker jag att djur ska äta det de är utformade för att äta. Jag anser inte att det ligger något problem i att äta animalier bara för att det är av animaliskt ursprung. Däremot är överätning av kött ett stort problem, i alla fall här i västvärlden. Ingen människa behöver äta kött varje dag, vi är inte köttätare.

Miljöskadligt behöver det inte heller vara, det är helt beroende på vad man väljer att äta. Att vara vegetarian/vegan behöver inte heller vara miljövänligt. Allt beror som sagt på vilka val man gör, och då handlar det inte om man väljer att hissa eller dissa kött, utan vad för slags varor man köper; var de kommer ifrån, hur de är odlade/uppfödda, och så vidare.

Om det finns något man äcklas av av diverse anledningar ska man såklart undvika det, men du har lika lite rätt att tvinga på andra dina kostvanor som andra har rätt att tvinga på dig sina kostvanor. Så länge det inte handlar om utrotningshotade arter eller djur som vanvårdas/misshandlas/torteras såklart, sådant ska aldrig accepteras. Det är dock inte djurplågeri att helt enkelt avliva ett djur.

Vad som känns rätt och riktigt är väldigt subjektivt. Mina åsikter är naturligtvis inte rätt för alla, och dina åsikter är inte rätt för alla. Jag tror dock att alla kan lära saker av varandra, även om man har åsikter som går isär på vissa punkter. 🙂 Världen vore tråkig om alla tyckte och tänkte likadant.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[klarabastin]
2015-12-20 22:55
#15

Jag är vegan. 

Folk får äta som de vill men jag undrar hur folk kan kalla sig "djurälskare" och fortfarande väljer att ta ett djur liv för sin egen njutning.🤔

fuzzie
2015-12-20 22:58
#16

Jag är för tillfället blandkostare (sedan 1 år tillbaka) men har varit vegetarian (lakto-ovo) i omgångar sedan jag var ca. 10 - 11 år. 

Anledningen till att jag inte är det nu beror på att jag inte åt alla proteiner osv. som jag behövde och blev supertrött och dåsig och det höll inte i längden. Med min ångest och min ätstörning så var det svårt att kliva upp och göra ordning något att äta så då blev det så att jag mest levde på mackor och nudlar… 

+ att jag nu utreds för IBS (mag/tarm problem) och då är det väl egentligen rätt bra att vara blandkostare för man måste sluta äta saker i omgångar för att se vad det är som magen reagerar på. Så tillslut kanske jag kan gå tillbaka till att äta vegetariskt igen när jag vet vad jag kan äta och inte. 

Dock så köper jag alltid ekologiska ägg, närproducerat kött (helst direkt från bonde), "lokal mjölk" (alltså inte arla osv.), kravmärkt och ekologiskt odlat köper jag så ofta det går, samt att jag är "rädd" för kyckling och fläsk eftersom man måste tillaga det väldigt noggrant så därför köper jag inte ens hem det. Har alltid massa quorn/sojaprodukter i frysen och äter mer eller mindre 90 % vegetariskt hemma. 

Sedan håller jag med någon högre upp i tråden om att man inte ska pracka på folk ens levnadssätt och vara otrevlig mot de som inte håller med en själv. För visst kan jag tycka att de flesta borde äta en vegetarisk kost av så många olika anledningar, men jag skulle aldrig vara otrevlig om någon sa emot mig och vad jag tycker. Man kommer mycket längre med att vara trevlig och informativ. Och jag har lyckats få nära och kära att börja köpa kravodlat, närproducerat samt ekologiska ägg pga. att jag på ett trevligt men sakligt sätt informerat dem om hur verkligheten för djuren/naturen ser ut. 

Min lilla vavva käkar färskfoder och jag skulle aldrig någonsin byta ut hans foder mot något veganskt pga. mina egna etiska värderingar. Hundar behöver kött och även fast jag varit vegetarian så har han fått käka färskfoder eftersom det är det naturliga för en hund. 

Sorry för lång text men detta är ett ämne jag brinner himla starkt för och jag kan väl uttrycka mig som så att jag är vegetarian i själen även om jag just nu är blandkostare.  🙂😊

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

[Tuulikki]
2015-12-20 23:54
#17

Jag är vegetarian. Vill inte äta döda djur. Äcklas av kött.

MoaL
2015-12-21 01:48
#18

#15 Det ena utesluter inte det andra. 🙂

Världen är inte svart eller vit, utan en hel palett av olika färger och nyanser. Människor är inte antingen eller, utan både och. Skulle du vara mindre djurvän om du såg en vargflock ta en älg utan att hjälpa älgen? Och om du hjälper älgen, är du då mindre djurvän för att du missunnade vargarna deras välbehövliga måltid och kanske förorsakar att de blir sjuka och/eller svälter ihjäl? 

Jag skulle hjälpa en älg som gått ned sig i en myr, men inte en älg som blir tagen av en björn eller vargflock. I båda fallen skulle älgens död vara naturens gång, men jag ser det som slöseri att ett djur ska dö utan att ge liv åt någon annan.

Jag har fött upp och älskat möss innerligt, men avlivat vissa för att hålla liv i mina ormar. Betyder det att jag värdesätter ormarna mer? Nej. Det är dock mitt ansvar och borde ligga i allas intresse att djur får den föda de genom evolutionen har utvecklats att äta. 

Samma sak gäller oss människor. Vi och tidigare människoarter är allätare och har ätit animalier i miljontals år. Det finns inget naturfolk i världen som enbart lever på vegetabilier. Lika lite som jag skulle ge min hund en vegansk diet anser jag att det är den korrekta kosten för en människa.

Vi behöver dock bara en bråkdel av den mängd animalier som konsumeras i dagsläget. Att vara allätare innebär inte att huvuddelen av en måltid bör komma från djur. 

Vi behöver fler små bondgårdar med inriktning på väl omhändertagna, frigående djur och varierad odling av grödor, samt en vettig inställning och respekt till mat, djur och natur hos gemene man.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[klarabastin]
2015-12-21 02:47
#19

#18 

Väljer man att döda djur för sin egen njutnig så ser jag inte hur man kan kalla sig själv för djurvän. 

Dina jämförelser med djur mot djur är lite konstiga, det går inte att jämföra överlevnad med att välja något man kan undvika utan att må dåligt. Att äta animalier är inte ett personligt val. Det gäller ett annat liv som DU väljer att ta livet av.

Alla får ha sina åsikter, men jag känner inte att det finns något jag kan respektera med valet att tortera eller döda en annan varelse bara för att man vill.

MoaL
2015-12-21 03:47
#20

#19 Fast det kan man. 🙂 Att vara djurvän är att värna djurets välmående medan det lever, inte att alltid vara emot dödande/avlivning. Ditt sätt att se på det är lite som att säga att man inte kan vara miljövän om man inte samtidigt helt undviker allt som kan ge klimatpåverkan (exempelvis köra/åka bil eller buss, köpa kläder på affären, etc).

Jag tycker inte att det är fel att vissa djur dör för att föda andra djur. Det är så naturen ser ut.

Jag kan inte heller respektera att djur torteras, men att döda ett annat djur för att äta (eller försvara sig själv eller någon man bryr sig om) är däremot fullt acceptabelt i mina ögon, med måtta förstås. 

Jag förstår och respekterar dina åsikter, men jag håller inte med dig. Ungefär så som du knappast håller med mig. Däremot är det alltid intressant och nyttigt att diskutera. 🙂

Tack för mig och godnatt. 👋

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Cragan
2015-12-21 04:11
#21

har den kosthållning jag har och kommer inte byta den och ej heller försöka övertala någon att dela min kosthållning.
dock så kan jag prata bra om blandkost och försöka styra in folk på den kosthållningen då den kan vara det mest klimatsmarta alternativet av dom olika kosthållningar vi har, av den enkla anledningen att all mark passar ej som odlingsmark för human utan viss mark passar endast för vall något vi människor bara kan få näring av indirekt.  kraftfoder och annat skräp har vi kunnat avlat in att vissa djur måste ha skiten så kan vi avla bort det.

Usagi_
2015-12-21 09:41
#22

Är blandkostare och äter det som bjuds på. Äter vegetariskt när det finns tillgängligt. Skulle vilja bli vegetarian men tycker att det är väldigt svårt att äta baljväxter och sånt, och vill inte besvära alla som ska laga mat åt mig (och kan knappt laga mat själv). Och skolans vegetariska mat är så inte god, enligt mig. Så om jag äter kött i skolan är jag ju inte vegetarian längre.

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

[134643]
2015-12-21 10:14
#23

Jag är vegetarian, äter veganskt när jag kan. Kan inte leva med mig själv om jag äter kött så det är uteslutet. Jag struntar i vad andra gör dock, så länge de inte tvingar på mig sig tro bara. Att jag är vegetarian är väldigt själviskt, jag gör det inte för miljön eller något annat fint haha, utan jag kan bara inte äta något som har levt med ett rent samvete :)

Upp till toppen
Annons: