Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1065 ggr
[Lindis123]
12/24/15, 10:04 PM

Könsroller

Igår klippte jag håret.Jag hade 30-40cm långt hår,alltså en ganska bra bit över axlarna.Nu är det klippt i en såkallad pixie cut, och jag kunde inte vara mer nöjd.Det känns mycket naturligare för mig och jag trivs jättebra med min nya frisyr.Det finns bara ett problem:Mina släktingar.Dom skrattar,säger att jag liknar en kille,frågar varför jag klippte håret och några gnäller över att jag passade bättre i långt hår än i kort. Det kanske inte låter så farligt men tro mig,de är inte roligt att få slängt i ansiktet att man liknar en kille som att det skulle vara något fel med att man gör det. Dessutom hade jag länge funderat på om jag verkligen ville klippa det,och är så glad att jag vågade:).Det var ju liksom meningen att jag ville se lite maskulinare(stavfel?) ut. Det är väl inget fel på det? Så trött på alla idioter som fortfarande tror att tjejer måste uppföra sig på ett visst sätt och se ut på ett visst sätt. Nu skulle jag jättegärna vilja höra om ni varit med om något liknande?!Har ni varit med om något som får er att känna att folk är helt hopplösa?

Annons:
komigentammie
12/24/15, 10:10 PM
#1

Inget fel alls! Jättefint med kort hår på tjejer/kvinnor med! 

Jag blev ofta ifrågasatt om jag var kille eller tjej, trots jag hade urringat. Jag lärde mig att inte ta åt mig & inse att de inte har rätt tänk alt. är födda på stenåldern 😃

Både min mamma & mormor har kort hår nu sen år tillbaka samt mina bröder föredrar långt hår så min familj är ganska acceptabel med sådant. 🙂

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

vendelay
12/24/15, 10:11 PM
#2

Modigt av dig att du vågar stå upp för dig själv och att du vågade klippa av dig håret!

Jag har alltid haft ganska långt hår, ca i brösthöjd, och när jag var kanske 17 år så rakade jag av allt. Bara för att jag ville. Jag fick så mycket dumma kommentarer, allt från "du var mycket sötare när du hade långt hår", "men vad säger din pojkvän om att du ser ut som en kille" till "har du cancer" och "…oj". Det sabbade min självkänsla ett bra tag men samtidigt kunde jag inte låta bli att tycka att jag verkligen passade att ha kort hår och se ut som en kille. Jag vill se mer maskulin ut, det är inget fel med det. Jag har inget tips på hur du ska få dem att låta bli, jag brukade bara svara "men jag trivs väldigt bra i det och det är det enda som spelar någon roll för mig" och då brukade de tystna. Nu går jag bara därifrån. Jag hoppas att du tycker att du ser bra ut i din pixie cut och att du inte låter dem trycka ner dig!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

_Fisken
12/24/15, 10:44 PM
#3

Säg att du blir ledsen över negativa kommentarer. Då skäms de o tänker efter en gång extra innan de öppnar grötintaget.

[Charlotte Kittenheart]
12/24/15, 11:07 PM
#4

Jag är också så jävla trött på könsroller! 95% av min fritid går till att spela datorspel och jag får alltid kommentarer som "Spelar du World of tanks? Och du är tjej?…" Några av mina närmaste vänner är killar och en av de lekfightas jag jätteofta med och då får jag kommentarer som "Ooh, han gillar dig!" Sminkar mig inte heller för jag har aldrig fattat grejen med att kleta kemikalier i ansiktet för att försöka bli snyggare. Kan inta alla låta alla vara sig själva?

Hoseok
12/25/15, 10:28 AM
#5

Säger som #3 . Visa att du menar alllvar när de ber dom sluta. Säg att du faktiskt blir ledsen. Påpeka också att det är din kropp och du får göra precis vad du vill med den utan att de lägger sig i. Försöker dom med "Vi bryr oss bara om dig" eller liknande, säg att du inte mår bra av att de håller på så.

Snow white
12/25/15, 10:52 AM
#6

Säg åt dem att sluta och en pixie cut är jättefint. Du väljer själv hur du vill se ut och då behöver de inte påpeka det för du är ju nöjd med det, har man inget snäll att säga ska man inte säga det alls. Kram:)

Annons:
[Outlawly]
12/26/15, 7:43 AM
#7

Folk är så dumma ibland! När jag klippte mitt hår kort på sidorna mohawk (stod inte rakt upp) då hade min dåvarande killes tjejkompisar sagt till honom att de tyckte att jag såg lesbisk ut. Wft liksom som om min frisyr säger vilken läggning jag har

[Lindis123]
12/26/15, 9:36 AM
#8

Tack alla:) #5 & #3 har väldigt svårt att säga till folk, sitter mer tyst och försöker att inte bry mig, speciellt som jag inte känner mina släktingar särskilt bra.Får försöka skärpa mig lite. #2 Oj, folk borde verkligen lära sig att inte kommentera så mycket på andra!Herregud blir helt upprörd!

Upp till toppen
Annons: