Annons:
Etikettövrigt
Läst 2386 ggr
tibbarna2013
2015-12-26 01:21

Vad tycker ni om nyårsafton?

Undrar vad ni andra tycker om nyårsafton? Själv tycker jag det bara rent ut sagt skiiit. hatar julafton och nyårsafton :( sämta dagarna i världen…

Annons:
[dvärgkaniner]1
2015-12-26 01:22
#1

Roligt :)

Arrowhead
2015-12-26 01:26
#2

Får man fråga varför du hatar de dagarna?
Jag gillar de, god mat, familjen samlas och man känner mer närhet på julen. Nyår tycker jag om för då är det alltid någon kompis som har nyårsfest.

felle-j
2015-12-26 02:11
#3

Gött med allt käk

[dvärgkaniner]1
2015-12-26 02:19
#4

Undrar också varför du inte gillar dem?

Hoseok
2015-12-26 03:16
#5

Jag hatar julafton. Har skrivit en tråd under "måste skriva av mig" som förklarar varför.

Jag gillar nyår för det ger mig konstigt nog hopp om framtiden. Men hatar det för jag vet hur rädda vissa djur kan bli av fyrverkerierna och tycker synd om dem. Och även pga min historia från morfar som hatar fyrverkerier för att han flydde från Tyskland i häst och vagn och det sprängdes om honom och därför mår han piss på nyår. Såna personliga saker som påverkat mig. Jag tycker fyrverkerier är onödiga och borde vara illegala. Folk kan argumentera emot mig hur mycket de vill om det, men jag tycker de är så jävla onödiga. Finns bara för att de är "fina".

[Tuulikki]
2015-12-26 03:31
#6

Hatar nyårsnatten. Sjukt överskattat och jag får spendera halva natten med att lugna min hund som är livrädd för raketsmällar.

Annons:
dermot
2015-12-26 03:53
#7

Förutom att jag själv finner obehag av raketer (ljudet framför allt) så har jag även en hund som inte tycker nyår är särskilt kul pga smällarna. Så nä, raketer och smällare kunde gärna få förbjudas eller åtminstone respekteras bara vid 12 slaget. Hur man firar annars bryr jag mig inte om men sådant som påverkar andra så mycket att många får ge sina djur lugnande medel och så många bortsprängda kroppsdelar pga felanvändning eller snedtändning av raketer fortfarande är något som man anser normalt och mysigt känns för mig helt ofattbart.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[rumelle]
2015-12-26 08:51
#8

Det är väl en dag som alla andra. Blir ju vad man gör den till.

Scorpio97
2015-12-26 10:55
#9

Nyårsafton är för mig en vanlig dag. Syrran och jag brukar ha filmkväll om hon är hemma, men om jag är själv så gör jag inget speciellt. 

Men jag tycker egentligen så om dom flesta högtider. Jul är mysigt för att alla är hemma samtidigt, så jag får träffa mina tre syskon på en och samma gång. Sen blir mamma alltid så glad eftersom hon älskar jul. Annars skulle jag förmodligen inte fira jul heller eller någon annan högtid.


//Jessie

NordicSunset
2015-12-26 11:17
#10

ÄLSKAR både julafton och nyårsafton!!

Be the best version of you.

  • Zoella
[NanaOsaki]
2015-12-26 11:46
#11

Jag tycker att julen är mysig eftersom vi alltid firar den med våra nära och kära 😍 Nyår gillar jag inte så mycket eftersom jag är rädd för alla fyrverkerier :'(

Carrosh
2015-12-26 14:19
#12

Tycker om både julafton och nyårsafton. Blir väl lite mer krut att lägga på nyår, eftersom jag jobbat hela julen och inte fick fira något. Men jag gillar båda, jul lite mer.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

GotTreats?
2015-12-26 14:29
#13

Gillar nog julen mest, men nyår är ganska trevligt det också 🙂

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar


Annons:
Flöffo
2015-12-26 17:15
#14

Vi firar inte riktigt jul så nyår är det roliga för vår familj, speciellt om vi samlas med släkten (tyvärr händer inte det ofta, i år blir det bara vår familj till exempel). Jag älskar alltså nyår, julen däremot är i stort sett som vilken dag som helst. Jag hatar dock också fyrverkerier.

//Flöffo

[dvärgkaniner]1
2015-12-26 18:47
#15

Nyårsafton är ganska kul. Men eftersom inte vi smäller fyrverkerier så är det inte lika roligt, vi brukar kolla istället. Det finns både dåliga saker och bra saker med Nyårsafton. 

De dåliga sakerna är ju att djuren bli livrädda för allt ljud från fyrverkerierna och vissa djur kan bli allvarligt skadade av fyrverkerierna för dem kan få de på sig. Sen kan det också börja brinna. Man kan råka göra illa sig på fyrverkerierna om man inte skyndar sig därifrån när man ska smälla dem. Också att jag inte vill att mina gerbilungar och hamsterungar ska bli jätterädda för allt ljud! 

Bra saker med nyår är att man äter gott men inte lika mycket som jul. Att man kan kolla på fyrverkerierna och se alla fina färger av dem. Att vi brukar se en bra film. Och att det blir ett nytt  år såklart och man är närmare sommar! :) Annars finns det inte så mycket bra saker. 

Julen finns det inga dåliga saker tycker jag. Man äter jättegod mat och godis och choklad och man får presenter. Det är mysigt också :)

The Fame
2015-12-26 19:47
#16

Julafton tycker jag inte så jättebra om, det är för mycket släkt och mat. Nyårsafton är mysigare eftersom det är mer upp till en själv vilka man vill fira med, hur man vill fira och om man ens vill fira alls.

Fridaaaa
2015-12-26 20:13
#17

Tycker det är mysigt!
Men avskyr alla idioter som skjuter raketer flera dagar/veckor innan nyår!
Max 00.00 inte innan inte efter. Respektlöst! Och oansvariga föräldrar som köper raketer och smällare till sina barn!

Men nyår är mysig annars. Vi brukar bara äta lite mat och så :) Sedan smälla kl 00.00 :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mysan_
2015-12-26 21:23
#18

Nyårsafton är mysigt, julen också. Men mina tankar går till alla stackars djur som lider av fyrverkerierna, visst är dom fina att kolla på, men alla levande varelser tycker inte det. Visst, alla djur reagerar inte på fyrverkerierna, men vissa gör faktiskt det, och vi ska ta hänsyn till våra vänner djuren. Dom ska inte behöva skrämmas för vår underhållning.

[dvärgkaniner]1
2015-12-26 21:38
#19

#18 Håller med! ❤️ 

Tänk att du är en fågel som flyger och sen kommer en raket framför dig, jag skulle bli jätterädd och kanske till och med svimmat! 😮 
 Är ju också lite jobbigt om man somnat och sen vaknar man av att någon smäller fyrverkerier.

Katniss
2015-12-27 00:54
#20

Jag tycker om julafton, och nyår är helt ok. Fast av någon anledning är det såå mycket svårare att hålla sig vaken till midnatt då än på någon annan dag..

R.I.P. Anton 💔

Annons:
cookies1994
2015-12-27 01:15
#21

Jag tycker det blir lite vad man gör det till - sen beror det ju på situationen också såklart, men vissa jular har jag bara velat ligga hemma och glo på serier medans jag käkar chips andra så är jag med familjen och kör en "traditionell" jul, nyår brukar jag inte direkt fira kollar på fyrverkerier en liiten stund och äter och dricker gott(alkoholfritt) men inget annat spännande.

Jag blir väldigt lätt stressad men annars gillar jag  jul och nyår

LeeKnow
2015-12-27 13:13
#22

ÄLSKAR nyår! :) Våra djur är inte så rädda för det. Familjens hund går och lägger sig, gillar det inte men är inte så att hon är rädd. Systerns hund vet jag inte, troligen är hon som familjehunden. Katterna vet jag inte, har för mig att dom brukar vara skärrade men lugna. Hästarna bryr sig inte, dom står bara och äter. Även fast vi brukade skjuta nästan precis bakom stallet. Dom senaste 3 åren har vi inte skjutit egna raketer utan åkt till Karlstad och kollat :)

Carrosh
2015-12-27 13:30
#23

#22 Har de fyrverkerishow inne i stan här i Karlstad på nyår? Blir mitt andra nyår här i denna stad, men vi ska ut till Skoghall i år.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

LeeKnow
2015-12-27 17:44
#24

#23 Skjuts vid Sandgrund :)

nadilda
2015-12-27 18:18
#25

Jag gillar egentligen nyårsafton, älskar god mat och att klä upp mig fint. Nu har vi dock en väldigt skotträdd hund som hatar nyårsafton och en hund som ska fira nyår för första gången så nu blir det mest stressigt och nervöst. Orkar därför inte riktigt fira "ordentligt" i år. Så i år planerar jag att fira själv med hundarna, klädd i pyjamas liggandes under mitt täcke och kolla på Doctor Who medan jag trycker i mig godis från Hemmakväll. Tror det kommer bli väldigt mysigt!

[Horse24]
2015-12-27 19:11
#26

Julen älskar jag, har alltid tyckt att det är en riktigt mysig högtid med god mat och roliga släktträffar. Om det är mycket snö blir det extra speciellt, det är en grej jag saknade den här julen…

Nyår är helt okej, har dock aldrig varit en jättespeciell högtid för mig. Fyrverkerier tycker jag är fint, men otroligt högljutt. Håller alltid för öronen och hoppas att det ska gå över :/. Vi brukar aldrig gå på fest eller så på nyår, kanske kolla på fyrverkerierna och även Grevinnan och Betjänten, men det blir aldrig en riktig högtid för mig.

Katarina97
2015-12-27 19:15
#27

Hatar nyår… Spenderar hela natten, kvällen och även stor del av dagarna innan och efter med att försöka lugna mina katter och min hund som får panik. 

Tänker på alla andra husdjur och vilda djur som har panik och jag får sådan hemsk ångest. Blir så arg på att man redan hör raketer även om det är flera dagar kvar till nyår. Det skulle underlätta så mycket för djur och djurägare ifall folk kunde hålla sig till att smälla runt tolvslaget på nyår som man ska enligt lag. 

Nä, fy f*n för nyår säger jag bara, har redan sjuk ångest och längtar bara tills det är över :(

Eftersom jag inte verkar vara den enda här som ogillar att det smälls raketer under flera dagar/veckor runt nyår tänkte jag tipsa om att skriva på en namninsamling som handlar om att begränsa fyrverkerierna. http://www.skrivunder.com/fyrverkeribegransningar

Annons:
Jamie+Engla
2015-12-27 22:33
#28

Inga hundar i vår flock reagerar på skott eller smällare, och då har vi väldigt varierad ålder. 8 år, 5 år, 4 år, 3 år, 9 månader, 6 månader och 3 månader Jag älskar nyår, vi äter god mat och spelar spel tillsammans.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

cookies1994
2015-12-28 01:40
#29

#28 Samma sak här, fast har två hundar dem bryr sig inte alls så det är skönt :)

[dvärgkaniner]1
2015-12-28 13:50
#30

#28 Det är bra tycker jag att de är vana 👍

Jamie+Engla
2015-12-29 10:23
#31

Lite träning på högt ljud ibland gör att reaktionen minskar. Sen bor vi intill en sommarby i skogen så här är det bara ca 10 stycken som smäller, då på rätt tid. 00.00-00.30 ungefär

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

panini
2015-12-29 13:55
#32

#31 Vill också bo i sommarbyn, där är så fint nere 😍

Själv så ogillar jag Julen, men Nyår är ganska okej. Vi brukar käka god mat, detta året blir det thai/kina-mat och vi brukar spela spel osv. Det enda jag egentligen inte gillar är alla raketer då en av våra hundar är rädd för alla plötsliga och höga ljud och katterna är skiträdda dom med. Tycker det är löjligt med raketer 😡

Jamie+Engla
2015-12-29 15:44
#33

Sommarbyn? Jag skrev att jag bor intill en sommarby, inte sommarbyn :) Vi bor i vressel, intill Björka sommarby. Huset innan Vressel Scout stuga finns vi i :)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

panini
2015-12-29 16:24
#34

#33 Haha oj, tänkte att det var Sjöbo Sommarby med tanke på att det står att du bor i Sjöbo 😉🤪

Annons:
Jamie+Engla
2015-12-29 18:27
#35

Ja jag bor i Sjöbo, bodde i sommarbyn men flytta till andra sidan vägen ännu längre in i skogen :) Kolla själv på kartan, bara 10 minuter mellan sommarbyn och mig

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Katniss
2015-12-29 19:37
#36

#31Hos oss börjar det smälla klockan tio och slutar klockan två..

R.I.P. Anton 💔

kae
2015-12-29 21:26
#37

Julen tycker jag om om inte folk dricker, nyår avskyr jag…

panini
2015-12-29 22:47
#38

#35 Haha, efter att ha bott här i så många år så märker man ju endån att jag inte har så bra koll 😂

Elsaharr
2015-12-29 23:12
#39

Jag älskar julen! Går runt och myser på gatorna som är fulla av julpynt 🙂

Jag gillar verkligen nyår med! Vi brukar bjuda in eller bli bortbjudna och fira med 1 eller 2 andra barnfamiljer här i byn och äta trerättersmiddag och ha trevligt. Och det är nog enda natten mina föräldrar inte säger att jag ska gå och lägga mig, för om jag fick bestämma skulle jag helst vara uppe hela nätterna 😃

I år ska jag dock vara med mina kompisar och ha en stooor fest, hoppas få lära känna lite nytt folk!

Zingo ;D

Corgitok
2015-12-30 01:38
#40

Jag alskar egentligen julen. Mysigt med nara och kara, god mat, julklappar osv MEN saken ar den att jag har inte haft jul pa 3 ar!! Det ar for att vi typ inte har nagon att fira med for att alla har sina egna sen tre ar tillbaka (bebisar foddes, nya par, nya familjer); Dessa tre jular vart rent ut sagt ett totalt mysslyckande. Vi har darfor rest men julen har inte blivit bra for det. Inga klappar pga plats och resa, ingen kyla, ingen slakt, ingen sno, ingenting. Forutom mat som inte ens ar julmat. Desstuom skryter alla om sina iphone 6s, hoverboards, biljetter osv dom far overallt pa sociala medier i dagens samhalle a de hjalper inte det. Jag har forlorat mitt hopp om julen men ar glad for dom andra och julen ar ocksa mysig. Inte for mig for tillfallet men for dom andra.

Nyar tycker jag om men det ar synd om de stackars livradda djuren. Speciellt hundarna :(

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

missan´s
2015-12-30 14:59
#41

Julen: då den stora hysterin om julklappar är och där alla ska jämföra sina julklappar. 

Nyår: raketerna och smällarna som orsakar svåra skador, lidande för djur och  människor och nedskräpning av miljön. 

Annars tycker jag om både julen och nyårsaftonen när man umgås med nära och kära osv🙂

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Annons:
Turast
2015-12-30 22:47
#42

Gillar stämningen på nyår. Och i år ska jag fira med min pojkvän så det känns riktigt bra ❤️

hatar dock att folk ska smälla..! Har inte skotträdda hundar men tänker på alla som har det, alla boskap, alla vilda djur och alla människor som blir skrämda från vettet.. Sen miljön.. herre! usch! Skulle aldrig få för mig att smälla en endaste raket…! USCH!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Calcifer
2015-12-30 23:14
#43

Gillar nyår, brukar alltid (när jag bott i  landet) fira med familjen. Då är det mysigt och lugnt, god middag, skratt och prat. Inget avancerat. Skål vid midnatt, sen går vi ut på gatan (de bor i villaområde) och där samlas grannarna en stund och säger gott nytt år. Sen hoppar man i säng. Brukar alltid vara i säng före 1.

Däremot tycker jag inte raketer och sånt är nödvändigt alls. Min lillebror gillar det så vi brukar ha typ 5-6 stycken för hans skull. Men det är väl enligt mig rätt milt egentligen. Dessutom bor jag i en liten stad och mina föräldrar i ett område där det bor mest barnfamiljer och pensionärer så det brukar generellt sett vara rätt lugnt. Brukar smälla lite runt 19-20, gissar för de som har yngre barn. Sen smäller det från midnatt till 1 ungefär. Sen är det slut där, brukar inte bli mer än så. Ikväll har jag hört en smäll. Dagen efter kan man höra 1-2 smällar. Så det är rätt skönt, skulle nog ogilla nyår mer om jag bodde där det lät som krig i en vecka kring nyår.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Elsaharr
2015-12-31 00:09
#44

Hos oss har det smällt i en vecka före typ och antagligen 1 vecka efter. Men bor i en by vid en sjö och har en stad mittemot sjön. Hörs väl!

Zingo ;D

Kaninernasbästa
2015-12-31 03:27
#45

Kul att vara med kompisar! Djuren betyder så mycket och just nu har jag en ung kanin som är jätterädd för bilar och ska överleva sin första nyår och kan inte vara hemma :( Bor mitt i stan och de låter ju till typ 3 och man ska sova…det börjar också jätttidigt. Vet inte vad jag tycker men det är mysigt men synd om alla djur :(

Grisgurka
2015-12-31 10:07
#46

Jag hatar nyårsafton! Alla sjuter raketer som smäller skrämmer massa djur. Flera djur får kroniska skador och sedan händer det ju att raketerna tänder eld på saker och skräpar ner. Slöseri på resurser!

elinkw
2015-12-31 11:32
#47

Tycker personligen att nyår är rätt överskattat. Dels för att jag tycker det är orimligt kallt att ens vara ute. Och dels för att jag tycker de är så överskattat med alla fyrverkerier.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Katniss
2016-01-04 19:02
#48

#47 dessutom är det ju inte så miljövänligt..

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Djungelvrål.
2016-01-09 13:39
#49

Gillar både julen och nyår, men mest för stt man kan klä upp sig och får umgås med vänner och familj. :)

Upp till toppen
Annons: