Annons:
Etikettövrigt
Läst 2495 ggr
Tokyo
1/2/16, 6:17 PM

Flytta hemifrån efter nian

Det känns rätt ovanligt att flytta hemifrån efter nian, när man ska börja gymnasiet. Man är ju bara 16 så det förstår jag. Undrar om det finns någon här som flyttade hemifrån då? Hur var det, kändes det som rätt beslut efteråt? 

Själv vill jag flytta hemifrån då eftersom jag bor i en liten håla jag knappt står ut i längre, och dessutom vill jag komma till en ny stad och träffa nytt folk. Vill höra era personliga erfarenheter om att flytta hemifrån så tidigt, eller att flytta hemifrån över huvud taget.

Annons:
fridelfina
1/2/16, 6:28 PM
#1

Det finns ju flera gymnasium med elevboende…. Då får man mer i studiebidrag också. Det är väl sådana som har riksintag. Dotter ville gå på Kungsbacka ridgymnasium tex.

 
 

Sugar Mist
1/2/16, 8:14 PM
#2

Jag flyttade 30 mil hemifrån med hund till en studentlägenhet tillhörande gymnasiet jag studerar vid.
Det gick åt helvete, jag var inte mogen till allt ansvar som kom med utan drack och festade lite väl mycket, så flyttade hem under ett halvår och flyttade tillbaka, nu funkar det perfekt :)

Har du mer specifika frågor du undrar över så kan du PMa :)

-

Magrat
1/2/16, 10:32 PM
#3

Jag fick min första lägenhet när jag var 15 och det var både det bästa och det värsta som kunde hända mig. Jag drack och var väldigt destruktiv utan att någon märkte det eftersom jag bodde själv. Samtidigt lärde jag mig att ta ansvar och jag lärde mig att jag kunde sköta ett helt hushåll själv (något jag blivit sämre på efter att ha fått en sambo =P). Jag gick inte gymnasiet under den här perioden utan jobbade på ett café, det fungerade så länge jag hade kvällsskiftet för jag sov bort mycket av dagen.
För mig var det rätt destruktivt, men min hemsituation var värre så det var lite pest eller kolera över det där. Jag är glad över att jag fick min lägenhet, men jag hade nog klarat det bättre om jag fick den några år senare.