Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 709 ggr
Tuttifrutt
1/4/16, 4:37 PM

Orolig inför sommarjobb...?

Hej jag är 15 fyller 16 i år och jag måste ha ett sommarjobb. Visst skulle jag kunna gå runt i alla affärer i närheten och fråga osv, men det är så mycket att hålla reda på att jag blir alldeles kallsvettig. Först är det detta med CV. Jag har inget CV och jag vet inte vad som ska stå i det. Jag har aldrig jobbat förut, jag har inga erfarenheter eller talanger att skriva upp. Jag har praoat via skolan två gånger och båda gångerna var fruktansvärda. Så många nya vuxna människor, så mycket eget ansvar. Jag vet att jag måste träna mig på detta, men jag mår så dåligt bara jag tänker på det. Jag lider av ångest nämligen.  Kan ni hjälpa mig med hur jag ska börja, med CV och allt sånt? Och även om ni har allmäna tips inför första jobbet?

Annons:
Honestyisdead
1/4/16, 4:40 PM
#1

Kan du inte söka via kommunen?

För utan utbildning och erfarenhet är chansen minimal att få ett jobb utan kontakter. 

Möjligtvis som reklam/tidningsutdelare.

Amephyst
1/4/16, 4:41 PM
#2

Om du inte har jobberfarenheter att skriva upp på ett CV så skulle jag skriva upp hur länge du gått i skolan (eftersom utbildning också ska stå med på ett CV).

Ett tips är att be en lärare skriva ett omdöme om dig också. Det finns de som får sommarjobb/jobb där en lärares omdöme varit avgörande🙂

Tuttifrutt
1/4/16, 5:11 PM
#3

Är tyvärr ett halvår för ung för att söka via kommunen! :( Tack för era tips

Honestyisdead
1/4/16, 5:26 PM
#4

#3 Vad synd :(

Frosstis
1/4/16, 5:27 PM
#5

Googla på cv mall :) jag har precis skrivit ett CV och personligt mail och imorgon ska jag på arbetsintervju för första gången!

jag har ringt runt till flera djuraffärer och frågar om de söker personal och sedan har jag mailat mitt CV och personliga brev till dem. Dock så fick jag inte arbetsintervjun genom detta utan genom en kontakt mamma hade till en djuraffär som såg till att min intresseanmälan kom högst upp. Men man kan ringa runt, det tycker iaf jag är enklare än att gå till affären och fråga.

Upp till toppen
Annons: