Annons:
Etikettfamiljen
Läst 2779 ggr
ÄlskarHamstrar12
1/5/16, 12:57 AM

Månadspeng?

Hur mycket får ni i månadspeng och vad betalar ni? Jag "får" 200 i månadspeng och är 12 år( jag vet att jag inte är tonåring men hoppas jag är välkommen ändå…) Mamma betalar kläder, skor saker jag behöver osv. Jag betalar om jag vill ha något utöver detta. När jag te.x går till stan med kompis( vilket inte sker så ofta) får jag betala mat och allt jag köper. Jag är en sån som inte köper så mycket så pengar ifrån min födelsedag räcker väldigt länge. Dessutom får jag knappt min månadspeng ( haha :D ) får den kanske en gång per år eller så… :p Men jag har pengar och är egentligen inte i behovet så mycket av månadspeng. Om jag frågar min mamma om min månadspeng får jag den & så men ja ^^

Annons:
thea_thea
1/5/16, 12:59 AM
#1

Jag får ingen månadspeng.

[Howres]
1/5/16, 1:02 AM
#2

Jag får 300kr i månadspeng. Mina föräldrar betalar allt, busskort, kläder, boxplats och allt annat till ponnyn, mat & spån till mina djur, osv. Jag betalar om det är något jag vill ha men inte behöver tex ett nytt träns eller nytt hus till djuren :D lägger iprincip alla mina pengar på mina djur ;)

ÄlskarHamstrar12
1/5/16, 1:03 AM
#3

#1 jag får knappt heller någon månadspeng ^^ Men antar att vissa har större behov av månadspeng medans andra klarar sig jätte bra utan.

ÄlskarHamstrar12
1/5/16, 1:05 AM
#4

# Man vill ju nästan köpa allt som finns till dom små djuren men även dom stora :D ( antar att du har häst?)

stinakrok
1/5/16, 1:07 AM
#5

Får 1000 kronor.  Mina föräldrar betalar busskort, hygienartiklar, mat om jag äter på stan, samt mat och sånt till mina husdjur.

ÄlskarHamstrar12
1/5/16, 1:09 AM
#6

#5 hur gammal är du? ^^ :)

Annons:
Scorpio97
1/5/16, 1:17 AM
#7

Jag fick ingen månadspeng alls när jag var yngre. Jag behövde inte heller betala något egentligen. Fick pengar när jag behövde det helt enkelt. Så det var aldrig en fast summa, utan jag fick förklara vad jag ville köpa/göra och så fick jag pengar till det. Sen delade jag ut reklam ett år när jag var sexton-sjutton år eller nått, och då fick jag 1000-2000 kr i månaden så jag behövde aldrig be mamma om pengar. Då betalade jag mesta kläderna/nöjet själv och även mat ibland (om jag ville ha något annat än vad som fanns hemma, om jag ville äta ute eller mamma inte hade tid att handla). 

Nu har jag fyllt arton och får studiebidraget själv. Handlar fortfarande mat relativt ofta, och betalar mesta nöjet/annat själv också. Men om mamma är med när jag handlar kläder brukar hon vilja betala, och ibland får jag pengar spontant om hon vet att jag köpt mycket mat eller köpt något dyrare nyligen.


//Jessie

Hoseok
1/5/16, 1:19 AM
#8

Jag fick inte månadspeng, jag fick pengar när jag bad om det eller tog pengar från pappas plånbok. 🤓

ÄlskarHamstrar12
1/5/16, 1:23 AM
#9

Haha ja synd att det inte funkar lika lätt för mig att sno pengar ifrån pappas plånbok…. Inga sedlar där haha bara sitt bankkort :D

ÄlskarHamstrar12
1/5/16, 1:24 AM
#10

Men man kanske borde pröva att ta lite ifrån syskonen ;) synd bara att min syrra är fattig… Men brorsan har gott om pengar han c;

ÄlskarHamstrar12
1/5/16, 1:24 AM
#11

Men man kanske borde pröva att ta lite ifrån syskonen ;) synd bara att min syrra är fattig… Men brorsan har gott om pengar han c;

thea_thea
1/5/16, 1:24 AM
#12

Stjäl inte pengar, hoppas du skämtar.

ÄlskarHamstrar12
1/5/16, 1:27 AM
#13

#12 självklart skämtar jag, skulle aldrig sno pengar ifrån familj eller någon annan :)

Annons:
thea_thea
1/5/16, 1:28 AM
#14

#13 Vad bra!

Katarina97
1/5/16, 1:59 AM
#15

När jag var yngre fick jag mer och mer ju yngre jag va, fick 100 när jag var 11, 200 när jag var 12 och så vidare upptill 500 kronor när jag var 15, då betalade mina föräldrar en del kläder, det dom ansåg vara nödvändigt och min mobilräkning sålänge den inte blev för dyr. När jag började på gymnasiet fick jag studiebidraget (1050 kronor) och betalade allt själv förutom mat hemma och husrum såklart. Nu är jag 18 och då kommer ju studiebidraget direkt in på mitt konto, om jag vill ha mer pengar så får jag jobba.

Hoseok
1/5/16, 2:03 AM
#16

Nä, man ska aldrig ta pengar från folk. Det låter harmlöst att ta från folk i sin familj men det är aldrig nice.

panini
1/5/16, 3:08 AM
#17

Jag är 16 och mina föräldrar har valt att jag ska få mitt Studiebidrag på 1050:- (förutom i december månad, då får jag bara halva eftersom att jag är född i Juli). Allt jag vill ha får jag köpa själv, mina föräldrar betalar dock hygienartiklar åt mig och mat till mina djur, om jag inte tigger till mig någon småsak som godis eller så 😉

[000emmie]
1/5/16, 10:46 AM
#18

Är 14 och får 200 kr i månadspeng om jag städar rummet, hjälper till hemma osv. 

Mina förädrar betalar de mesta kläderna och sådant jag behöver, resten får jag betala själv. Jag betalar allt till min kanin, men har tur som får gratis hö av en kompis som har häst! 🙂

hamsterper
1/5/16, 11:39 AM
#19

Jag är 12 å har 100 kr i månadspeng, men sen är det lite lika som för dig, jag får den ca 1-2 ggr per år :') jag gillar inte att tigga pengar och tjata, de känns lite fel för att de känns som att mamma behöver pengarna. Annars så betalar mamma allt som kläder, skor, och om jag ska göra något. Nu samlar jag verkligen ihop allt jag kan till en ny telefon, har bara 500 som du har fått av mormor sen ska jag få lite av farmor, pappa, kanske min moster å kusin. Är så trött på den här damptelefonen :/

hamsterper
1/5/16, 11:41 AM
#20

Jag*

Annons:
Frosstis
1/5/16, 3:02 PM
#21

Studiebidraget 1050 kr får jag. Sparar 200 kr i månaden, betalar typ 250 för min telefon i månaden. Betalar eget godis och mat ute o sånt, kläder, hygienprodukter förutom schampoo och balsam, grejer till kaninen, presenter, osv. Föräldrarna betalar skor och jacka och dyrare saker. Större inredning som matta säng osv betalar de med. De betalar bensin till moppen och mat osv

claravincent
1/5/16, 4:31 PM
#22

14 år, får 500kr i månaden som automatiskt sätts in på mitt kort. Får allt jag behöver men om jag vill köpa något extra exempelvis smink och godis så får jag betala själv :).


[134643]
1/5/16, 4:33 PM
#23

Jag får studiebidraget på 1050 och 350 kronor för bensin/busskort, så 1400 kronor i månaden. Jag betalar allt förutom hyra, mat hemma och saker till huset och så. Så pengarna går till mat ute, kläder/hygien grejer, häst/lektioner, nöjen osv osv. Sparandet går lite upp och ner, vissa månader går jag back medan andra kan jag spara undan några hundra, så i slutändan går det nog rätt +-0 haha.

[Tuulikki]
1/5/16, 4:41 PM
#24

Jag är sjukskriven och får bidrag från Försäkringskassan. När hyra, mat & allt till djuren är betalt har jag några tusenlappar kvar. Men jag betalar ju ALLT själv och har större utgifter, men så är det att vara vuxen🤪(sambon betalar såklart halva hyran och halva maten + står för alla bil-kostnader)

De där tusenlapparna räcker ganska långt, men jag måste ju spara en hel del OM det skulle hända något. Djuren, lägenheten, bilen eller någon annan oväntad utgift🙂

När jag var tonåring fick jag 500kr/månad tills jag började gymnasiet och fick hela studiebidraget.

stinakrok
1/5/16, 8:11 PM
#25

#6 17 :) har fått samma månadspeng sedan jag var 14. 

Glömde sääga att mina älskade föräldrar betalar skor och jackor också <3 godis också hahah

Tuttifrutt
1/6/16, 11:41 AM
#26

Jag är 15 år snart 16 och får 300/månad om jag gör en del hemmasysslor som laga mat, tvätta, städa, diska. Jag betalar allt utom mat/husrum/mobilräkning själv. Jag vet att det är lätt att jämföra och tycka det är orättvist att andra får mycket mer men tänk på att alla familjer har olika ekonomi och olika förutsättningar så det går egentligen inte att jämföra. Jag har vänner som får hela barnbidraget (1000kr typ) men min familj har inte råd att ge mig hela det. Jag får så mycket som är möjligt, 300kr.

kae
1/6/16, 1:31 PM
#27

Jag får 700 kr och då ska jag betala det mesta själv, dvs kläder, nöjen osv. Mina föräldrar betalar min mat hemma, räkningar osv och ibland om jag t.ex ska köpa en jacka eller skor kan de betala halva priset.

Annons:
mjukisflipper
1/6/16, 10:06 PM
#28

Jag får 500 kr och betalar lite mat, kläder, böcker, buss & övriga saker som jag egentligen inte behöver.

smellcaramell
1/7/16, 5:31 AM
#29

fram tills min 18 års dag fick jag 500kr/månad (vet ej när jag började få det dock) det skulle räcka till det mesta, betalade inte husrum, mobil eller absoluta nödvändigheter i klädväg (rejäl vinterjacka o skor typ). Kunde även få/få bidrag till vissa saker jag själv var för snål för att köpa, typ om jag länge tittat på ett par nya ridbyxor och behövde nya men vad för snål för att köpa de jag verkligen ville ha och var på väg att köpa ett par billigare istället.

Jag hade ofta flera tusen på kontot dock och handlade allt möjligt för pengarna, allt från biobesök med kompisar till mat hem typ.. Har alltid varit sparsam och hade i sommras(2015) kvar nästan hela lönen från sommarjobbet året innan (2014). Min bror däremot vill alltid ha senaste märkeskläderna och "glömmer" alltid mat när han har träning direkt efter skolan så han har aldrig pengar.. ;)

Magrat
1/7/16, 2:48 PM
#30

Jag fick ingen vecko/månadspeng innan jag fyllde fjorton. Innan dess fick jag pengar om jag behövde, vilket var rätt sällan. När jag fyllde fjorton fick jag 300 kronor i veckan så länge jag skötte alla uppgifter, städa rummet och den tilldelade biten av huset. Det gick åt till cigaretter så det fungerade ju sådär. När jag fick min lägenhet så fick jag 8500 kronor i månaden, men det skulle täcka -allt- , hyra mat, försäkringar, kläder, kattmat, resor, sparande osv. Det fungerade bra och räckte gott och väl. Fick det tills jag fyllde 18, och som vuxen får jag ju ingen månadspeng =P

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Upp till toppen
Annons: