Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 8674 ggr
[Älskamig]
2016-01-05 14:57

Bad i skolan... :(

Ångest, ångest, ångest. Alla mina vänners skolor har inte bad inräknat i sin idrott på gymnasiet, men det har min skola. Jag har sådan fruktansvärd ångest över det, jag avskyr att bada och har alltid varit rädd för vatten. Jag kan simma och tycker om att bada på fritiden, men inte i klassen, och definitivt inte när jag måste göra olika saker på begäran. 

Jag har 82% närvaro i skolan, så känner att jag inte kan vara hemma på måndag (om inte i värsta fall!). Kommer dessutom ha mens, och det är det värsta. Jag kan inte skylla på mensen, för när jag hade mens (också på riktigt den gången) förra året, tvingade nästan min kvinnliga idrottslärare mig att använda tampong, trots att jag inte använder det i vanliga fall. Jag tyckte det kändes så fruktansvärt förnedrande! Arg Efter ett antal meddelande och argument till henne varför jag inte använder tampong, fick jag slippa det (slutade med att jag ändå stannade hemma den dagen!), men hon återkom med ett meddelande några dagar därpå att jag skulle ha bad. De menade på att jag skulle gå på min fritid och bada med skolan, för att visa att jag kunde göra det som skulle bevisas… Det kändes ännu värre! Ok, det är en sak om man gör det på skoltid, men jag tänker inte offra det på fritiden. 

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill inte bada på måndag! Jag har så ont i magen av att tänka på detta och får världens ångest… 

Hjälp!

Annons:
vallhund
2016-01-05 15:08
#1

Om det är en obligatorisk uppgift så får du palla dig dit vare sig du vill eller inte, om du sjukskriver dig varje gång det är schemalagt så får du pallra dig dit när du är ledig.

Att tvinga dig att använda tampong är absolut inte OK

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
2016-01-05 15:12
#2

Alla tre skolor jag gått på under grundskola och gymnasiet så har simning ingått.
Tror de flesta har det, att det ingår. 

Jag badade aldrig under mens av flera anledningar. Då hade vi "uppsamling" så man kunde åka med andra som missat eller annan klass.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[134643]
2016-01-05 16:28
#3

Tyvärr så ingår det i kursen på gymnasiet, så det är något som ska göras helt enkelt. Jag har många i klassen som inte är bekväma med att simma med andra i klassen, och de har då fått åka på fritiden och fått underskrift eller en annan tid med idrottsläraren. Det är helt enkelt något som ska göras, precis som muntliga redovisningar som många också verkar få mycket ångest över. Prata med din lärare och se ifall ni kan komma fram till någon annan lösning, att åka på fritiden eller liknande. Annars får du väl skippa det helt enkelt, men då låter du ångesten vinna och det ger ingenting i slutändan - om inte mer ångest.

Mysan_
2016-01-05 17:51
#4

Vilken j*vla lärare! Ärligt talat alltså…

Har inga bra råd mer än att försöka säga det igen till din lärare, men den här gången lite mer bestämd. Vill du inte bada för att du har mens, då ska du inte behöva det heller. Det borde hon som kvinna faktiskt förstå.

Hoppas det löser sig!

Gambino19
2016-01-05 18:58
#5

Jag gillar inte heller att bada med klassen,har alltid lite ångest innan. Men att du ska göra vissa saker t.ex. att hoppa från ett hopptorn så kan de inte tvinga dig,jag var livrädd i början men det blev lättare när min idrottslärare pushade mig. Jag klarade simningen riktigt bra,och allt med simning osv. Om de tvingar dig att ha tampong är det de sjukaste jag hört!den läraren är ju inte klok. Om du har mens när ni ska bada så kan du prata med henne men säger hon något annat så prata med rektorn. Jag hade mens när vi skulle bada,och jag vet att det här INTE låter hygieniskt men jag badade faktiskt med mens utan tampong eller så. Jag blöder hyfsat lite så det var ganska lätt. Men om du inte vill bada när du har mens ska du inte behöva det! Hoppas det löser sig!

smellcaramell
2016-01-06 01:15
#6

denna diskussion har varit uppe många gånger förut och i den "nya" kursplanen (gy11) måste man inte bada, man behöver "bara" kunna utföra en mängd fysiska aktiviteter, så deltar man i alla andra delar så bör man inte behöva bada, hade själv inget bad alls under min gymnasietid (2012-2015)

Annons:
NordicSunset
2016-01-06 02:11
#7

Måste man bada även i gymnasiet?? -.-

Be the best version of you.

  • Zoella
Gambino19
2016-01-06 10:58
#8

När vi skulle få reda på betyg osv,då sa min lärare i idrott att om man skulle ha en godkänd nivå så måste man kunna simma.

Gambino19
2016-01-06 10:58
#9

När vi skulle få reda på betyg osv,då sa min lärare i idrott att om man skulle ha en godkänd nivå så måste man kunna simma.

lollynonna
2016-01-06 11:25
#10

#8 Ja men du går väl typ i sexan va? Alltså på grundskolan? Det är helt olika än vad det är på tex gymnasiet.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Älskamig]
2016-01-06 13:00
#11

Tror dock att det står i kunskaperna att man ska klara av att livrädda, men vi hade ju utbildning på det i ettan ( på land, alltså inte i vattnet) … `Jag har panik i alla fall och vägrar bada.. :( 

Killarna i klassen är ute efter sex med mig och tycker min rumpa ser bra ut. Jag vill verkligen inte visa upp mig för dem, jag har pojkvän och det känns fruktansvärt. USCH!

Gambino19
2016-01-06 13:05
#12

#10 ja jag går i sexan,och jag vet att det är en stor skillnad har några syskon som gått ut gymnasiet så vet det.

kae
2016-01-06 13:29
#13

Jag kände så förut, men av någon anledning har det gått över de senaste åren. Så jag skulle råda dig att se det som en utmaning för dig själv! :)

Btw, 82% närvaro är sjukt bra! Mitt mål var att inte ha mer än 10% frånvaro denna termin, jag lyckades med nöd och näppe. Innan har jag ofta varit "sjuk", så jag har haft typ 60-70% närvaro bara. Men förstår att du inte vill vara hemma varje måndag, men som sagt, se det som en utmaning för dig själv.

Annons:
[Devya]
2016-01-06 13:51
#14

Jag slutade att åka på simningen då jag började högstadiet (behövde inte heller simma då jag gick i gymnasiet). Vi som inte ville simma fick göra något annat istället vilket var otroligt skönt då jag inte tyckte om att ha på mig simkläder. Dessutom finner jag simhallar äckliga och allt klor gör så att det svider över hela kroppen och speciellt i ögonen.

Jag förstår inte varför det finns vissa lärare som är så pass omöjliga att de ska tvinga elever att simma fast de absolut inte vill. Om läraren dessutom försöker säga åt eleven att använda tampong så passerar de en gräns som inte är OK på något sätt. Det kanske vore en god idé att prata med hälsovårdaren på din skola om det här för det här är inte OK.

Diana_Tiger
2016-01-07 13:20
#15

Vad jag har hört från min idrottslärare. Så kan du faktiskt gå till en simhall och fråga om du kan få göra ett simprov när du har lust. Om du har lyckats med simprovet skriver dom på ett speciellt papper som du kan ge till din idrottslärare som bevis.

Aleya
2016-01-07 19:16
#16

#11 det sista i denna kommentaren var då en konstig ursäkt för att inte vilja bada. Måste bli väldigt svårt att göra några saker alls om man ska gå och tänka att folk vill göra si och så med dig oavsett situation. Ibland måste man göra saker man inte vill, så enkelt är det. Det kommer bli om inte annat jäkligt svårt för dig på ett jobb att komma undan dessa saker som du kanske känner exakt lika för som du gör nu. Antar att detta är typ en av dom sista gångerna du kommer att bli "tvingad" att simma inför din klass. Och vad tar en lektion? Mellan 30 och 45 min. Det är inte så mycket tid av ditt liv. Så bevisa för dig själv åtminstone att du fixar detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Älskamig]
2016-01-07 20:31
#17

#16: tack för peppande svar. jag går på badet på måndag :) flera andra som känner samma sak.

Aleya
2016-01-07 20:52
#18

#17 låter bra det. Om inte annat för dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: