Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 685 ggr
NordicSunset
2016-01-06 04:14

Hjälp med gymnasieval

Jag vet verkligen inte vad för gymnasium eller vad för linje jag ska välja. Eller på sätt och vis vet jag men ändå inte, för att varje gång jag tänker på det jag ska välja så lvertänker jag det och kommer fram till att det inte passar mig i slutändan. Sedan blir jag så himla förvirrad. Vissa säger att det är ett jätteviktigt val medan vissa säger att det är ett pyttelitet val som oftast inte spelar någon roll i framtiden. Och när det handlar om vad man ska välja för linje säger vissa att man ska tänka på framtiden och vissa att man ska tänka på vad man gillar här och nu. Om jag ska gå efter vad jag gillar här och nu så skulle jag utan tvekan åka utomlands och gå gymnasiet där, men eftersom mina föräldrar inte tillåter det så är det bara att glömma det. Men sedan så har jag funderat på att gå på öckerö och läsa samhäll där, men där måste jag flytta hemifrån (eller pendla, vilket inte kommer funka) och ta väldigt mycket eget ansvar, vilket jag kommer klara. Sedan kommer det där med att ge sig ut och segla i 2 månader, som jag tycker verkar jätteintressant då jag älskar att se saker med mina egna ögon och inte bara sitta och läsa i en bok, men jag har aldrig provat att segla förut så jag är rädd för att bla. bli sjösjuk. Innerst inne tror jag att det är detta jag vill, men jag tror på samma gång att jag inte är redo för en sån "stor" förändring i mitt liv. - alltså att flytta (även fast det inte är såå långt) och ta så mycket ansvar. Det GÅR ju, men jag bara vet inte. Det andra jag tänkt på är att gå på en engelsk skola, där undervisningen är på engelska. Jag vill dels gå där för att jag senare vill åka utomlands och studera, men också för att det verkar som en riktigt bra skola. Men problemet där är att de bara har samhäll samhäll och natur, som inte intresserar mig. (!!!!) Det sista är att välja en "vanlig", svensk skola och läsa ekonomi - juridik där. Men anledningen till att jag inte vill välja det är för att jag vill välja något lite med ovanligt där man gör något med sitt liv. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra och jag känner mig så stressad över gymnasievalet.. Alla säger olika och det förvirrar mig så mycket så att jag inte vet vad jag själv VILL. Vad tycker ni jag ska göra? Eller hur ska jag tänka?

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
Moalinn
2016-01-06 04:57
#1

Av egna erfarenheter anser jag att man gör det man tycker är kul nu, det man trivs med och så kan framtiden komma sen. Jag pluggade estet media på gymnasiet vilket har gett mig noll jobb. Dessutom hade jag 3 F när jag gick ut. Men det har istället gett mig chansen att tänka över mitt liv och vad jag vill. Jag vill bli fotograf. Vad vill du göra när du blir äldre? Vad vill du jobba med? Du säger att du vill studera utomlands, vad vill du studera? Jag anser inte att gymnasiet är något att stressa över. Skulle du sakna betyg för att komma in på högskola/universietet är det bara att plugga upp dem på komvux/folkhögskola. Så länge du inte vill komma in på något universitet som kräver de där extrakurserna (vet inte riktigt vilka kurser man läser på samhäll dock) så tycker jag inte att gymnasievalet är speciellt viktigt mer än att du borde gå ett högskoleförberedande program i och med att du vill plugga vidare.

Vet att vissa säger att det är bättre och plugga sönder sig nu, så att man har möjligheter sen, men jag säger tvärtom. Ha kul! Gör vad du tycker är roligt! Strunta i framtiden, den är inte här än även om det verkar så. Tänker du dessutom gå samhällsprogrammet anses det, tillsammans med natur, vara "bättre" än många andra program, så fear not! Sen kan man alltid lägga till kurser om man känner att man vill.

Jag tror det kommer bli bra oavsett vad du väljer! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Hoseok
2016-01-06 06:00
#2

Spinner vidare på det #1 säger. Du behöver inte oroa dig så mycket för gymnasiet. Jag insåg när jag gick ut gymnasiet som 20-åring (två är försent) att jag oroade mig för mycket för mitt val. Välj något som du tycker låter kul. Något du vill hålla på med nu. Du kan Alltid ändra dig. Det är Aldrig försent. Det betyder dock såklart inte att du ska slacka genom gymnasiet, men det förstår du nog, hehe.

Upp till toppen
Annons: