Jag ska humanistiska programmet inriktning språk och väljer mellan Kungsholmen och Södra Latin (Stockholm). Jag bor liite närmre Södra (bor söder om stan) men det är väl inte så stor skillnad, vad blir det, typ 15min emellan skolorna.
Det som får mig att tveka med Kungsholmen är dels att den engelska sektionen är stor, där, om jag förstått det rätt, eleverna pratar engelska med varann även på rasterna. Jag ska ju då gå svenska sektionen men jag är rädd att engelskan eller snarare amerikanskan rinner ut över svenska också. Jag är väldigt osäker när det kommer till att konversera på engelska och blir mycket blyg. En elev på gymnasiemässan nämnde också att det är "amerikansk stämning" på hela skolan. Jag vet inte exakt vad det betyder men allt amerikanskt skrämmer mig lite, haha. :(
Det som får mig att tveka om Södra är de eviga ryktena om hur sura och stela alla är. Att alla är "coola" och måna om sin image, det värsta som finns är att göra bort sig,och ständig maktkamp och betygshets. Men ju vet ju inte hur pass sant det är.
Vad har ni för erfarenheter kring dessa skolor?? Eller kan ni rekommendera andra skolor i Stockholm med höga intagningspoäng där eleverna är liite mer åt vänsterhållet politiskt, och som har antingen hum-språk eller sam-beteende som program? (Kommer inte klara av Norra Real eller Östra Real pga snobbar).
Globala verkar som min drömskola men de har tyvärr ingen av de två programmen jag väljer mellan.
Tips mottages tacksamt!!!