Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1030 ggr
[EllenAlicia]
1/7/16, 2:05 PM

är detta nån fobi?

asså jag mår illa när folk typ pratar om något om kroppen. de är svårt att föklara men som i videon ja länka, när han pratar om hur han gör med sina händer så typ är de skit äckligt. samma när ja har biologi och dom ska lixom föklara saker. samma när jag tänkte en gång hur typ huden sitter fast på en och när man drar på armbågen sådär.  mår illa av att skriva detta

vet nån va detta är?

Annons:
[EllenAlicia]
1/7/16, 2:09 PM
#1

kan till lägga att ja mådde  oxå illa när jag skulle lära mig använda tampong. de var de seriöst äckligaste..

[134643]
1/7/16, 2:12 PM
#2

Jag är lite liknande, skrev på en naturkunskapsuppsats för ett tag sedan och var tvungen att ta en paus för att inte svimma när jag läste om vad som händer när man stukar en led 😃 Känner du att det verkligen hindrar ditt vardagliga liv så tycker jag absolut att du ska prata med någon, det går säkert att jobba bort en hel del av det ☝️

Hoseok
1/7/16, 3:27 PM
#3

Jag kan, personligen, inte förstå alls vad som skulle vara äckligt. Men alla människor är olika. Jag har fobier som andra höjer ögonbryna för. T.ex. så har jag stark fobi för allt som har med upprepande hål att göra. Ost, bikupor, pormaskar bredvid varandra.. Allt sådant.

Jag skulle kalla det du beskriver för fobi. I alla fall dagens moderna definition av fobi. Många tycker inte att det räknas som fobi om det bara handlar om att man blir "extremt äcklad". Fobi handlar ju om rädsla, inte att bli äcklad. 

Men det är ett ord som formats till något annat idag, tycker jag.

Du nämner att du var äcklad av det här med tamponger, det låter som att du är äcklad av kroppen rent allmänt? För jag kan inte koppla att stoppa in tamponger med att leder böjs bakåt, om du förstår. 

Sen kan det ju vara två helt olika fobier du känner, men bara du kan känna om de hör ihop.

[Tuulikki]
1/7/16, 11:37 PM
#4

Jag är också äcklad av kroppen och tycker den är sjukt läskig. Min sambo jobbar inom vården så jag har satt förbud på att prata om läskiga saker här hemma🤪 Jösses, när han och min bästa kompis (också sjuksköterska) började prata om en hon sett på praktiken som fått kallbrand😭

Jag håller för öronen när han knäcker med kroppen (fingrar, nacke osv). Jag klarar knappt av att fixa mat till min hund för jag äcklas av kött. När jag tänker på kött och kroppen i allmänhet mår jag riktigt illa🤮

Lightoller
1/8/16, 4:15 PM
#5

#3 Det där är faktiskt en "riktig" fobi som alla har, mer eller mindre, inpräntat i hjärnan! Jag har för mig att den kallas trypofobi och forskare har kommit fram till att 10% av världens befolkning har lite svårare trypofobi än andra. De tog även tester där de visade bilder, med bland annat lotusblomman och dess månghåliga frökapsel, för ett par hundra människor där pulsen höjdes radikalt. Tydligen kopplas det ihop till något farligt från våra förfäder. Jag har nog en släng av samma som Kneko, jag tycker det är otroligt obehagligt med ihåliga ting.

Hoseok
1/8/16, 10:56 PM
#6

#5 Jag vet vad trypophobia är och har läst mycket om det de senaste åren. Man vet inte varför vi har det, men en teori är något som du säger. Det finns eller fanns något farligt som vi reagerar av. Men intressant är det, i alla fall.

Annons:
[EllenAlicia]
1/9/16, 12:00 AM
#7

jag har inte de minsta trypophobia.

Upp till toppen
Annons: