Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 4985 ggr
Onslow
2016-01-08 07:15

Vad händer om man rymmer?

Detta är rent hypotetiskt och inget är bestämt än. Har bara funderingar. Bakgrunden är kortfattat att jag varit inblandad i fel typ av människor och nu har en nära vän till mig blivit busted. De kommer säkert hitta mig via honom. Vi båda är bara 17 så vi kommer få stort sos knas om inte annat och jag vägrar låta mina skitval gå ut över mina föräldrar. Jag löper även risken att bli skadad om jag blir bestämd 'tjallare' - om de hittar något i min lur. Därför undrar jag, rent hypotetiskt som sagt, vad som skulle hända om man rymde. Skulle det ens vara fysiskt möjligt? Jag har lite pengar, en sådär 30000kr att röra mig med, men de kommer ju ta slut fort antagligen. Vad gör polisen och vad händer om man hittas? Det är lite mindre än ett halvår till jag fyller 18 och då är det kanske redan försent… Ber ej om råd eller sympati. Bara information jag kan fundera över. Tack.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Annons:
AnneN
2016-01-08 07:35
#1

Rymde själv hemifrån tillsammans med en kompis när jag var 16år, det som hände var att mina föräldrar anmälde mig försvunnen, blev efterlyst både av polisen och på tv-nyheterna.

Vi blev hittade efter några dagar pga att någon som hade sett oss hade tipsat polisen om vart vi befann oss.
Soc blev inkopplade, både polisen och soc kontaktade våra föräldrar, vi tvingades åka hem eftersom ingen av oss var myndig.

Vi hade dock inte gjort något direkt olagligt så lämnade polisen över vårat fall till socialen.

Jag tvivlar på att rymma kommer att hjälpa dig ur en dålig situation, snarare riskerar det att förvärra din situation.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

molam
2016-01-08 07:42
#2

Tror nog att Rymma kommer göra din situation 10 gånger sämre för då kommer polisen garanterat finna dig.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[strutter]
2016-01-08 07:57
#3

Jag ser att du inte vill ha några råd, men jag kan inte låta bli. Det är ju ohållbart att bara försöka rymma ifrån alltihop.
Stå för vad du tidigare har varit inblandad i, och ta de konsekvenser som det kan föra med sig. 
Sen, lite längre fram, börjar du ditt Nya Bättre Liv där du inte behöver ha dessa ångestfyllda funderingar! Det låter nog lätt, men jag tror inte på någon  annan lösning. Det är i alla fall vad jag själv skulle göra. 
Jag önskar dig allt gott och hoppas att det löser sig för dig! 🌺

Halvdansken
2016-01-08 10:07
#4

Om du nu är i en situation där du är hotad, pga att du sitter inne med information eller liknande, så försvinner ju inte detta hotet för att du rymmer, eller fyller 18 för den delen.

Det är inte så lätt att hålla sig undan, oavsett ålder. Tänk på att om du verkligen inte vill hittas, så kan du inte använda kreditkort, facebook och andra sociala medier. I Sverige används personnummert till allt, så du kommer att få problem att skaffa jobb, lägenhet och bankkonto mm.

30.000 räcker inte långtm som du själv skrev.

Så jag hade nog försökt lösa problemen här hemma.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Onslow
2016-01-08 10:57
#5

Okej, tack. Då har jag lite mer info iallafall. Kan ej säga speciellt mycket, pga att aina antagligen kommer söka igenom min dator och lur, men kan säga att pengarna jag har inte är kredit iallafall så kreditkort osv är inga problem. Funderar på att låna en polares epa eller nått så jag kan sova i bilen och endast lägga pengarna på bränsle och mat, men vi får se. Jag tänkte försöka ta mig till utlandet eller liknande så får vi se vad som händer. Anledningen att jag nämnde att jag ej är 18 är för att missing people blir inkopplade om jag är omyndig. Tack igen.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Katarina97
2016-01-08 20:53
#6

Förutom det som andra redan skrivit vill jag bara säga att jag faktiskt tycker det  är ganska själviskt att "rymma". Poliserna och missing people har redan mycket att göra och om du försvinner med flit, kommer polis och missing people lägga tid på att hitta dig och därav mindre tid på någon som kanske blivit kidnappad och måste bli hittad. Inte kul om någon dör för att polis lägger tid på att hitta någon som inte vill bli hittad och därför inte hinner till personen som verkligen behöver bli hittad i tid.

Annons:
Magrat
2016-01-08 22:45
#7

Ja, vill du hamna på ett p12:a så är ju rymma ett utmärkt sätt. Ett LVU lär du ju också få.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Tuulikki]
2016-01-08 23:11
#8

What #7 said.

Upp till toppen
Annons: