Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 928 ggr
Godisburk
2016-01-08 18:39

Tandställning eller inte ?

Har hela mitt liv haft på klart att jag ska ha tandställning då mina tänder var rätt så sneda förut och växte ovanpå varandra. Men nu då jag har blivit lite äldre (14 blir 15) så har de blivit mer raka och mitt bett är nästan helt perfekt enligt tandläkaren. Så jag är så tveksam om jag ska skaffa för en hörntand som vägrar växa ner och den ena som är brevid då den inte är helt rak. Inte helt märkbart sned om man tittar snabbt men om man tittar lite längre ser man att den lutar lite. Och finns det ingen annan metod än tandställning för att få en tand att växa ner, för om jag tar på övre käken tandställning måste jag ta på undre också, om jag förstått rätt. 

Så vet ni något annat sätt att försöka fixa det på eller är tandställning enda utvägen för att få ner den ? Och vad skulle ni göra i min situation ?

Annons:
Frosstis
2016-01-08 18:43
#1

Vet flera som bara haft på övertänderna (iaf börjat med!). Jag hade gummiband när jag flyttade på en tand men vet inte hur det funkar med att flytta ner en tand. Prata med tandläkaren!

Godisburk
2016-01-08 19:19
#2

#1 Har tyvärr aldrig tillgång till att prata med tandläkaren då vi far med skolan endast 2 gånger per år om man inte blir inkallad dit av tandläkaren. Vad är gummiband ? 🙂

17453daystoheaven
2016-01-08 20:35
#3

Skena eller räls?

 
/ ^\ Q /^ \

17453daystoheaven
2016-01-08 20:47
#4

#2 Det är en typ av tandreglerings metod. Man limmar fast två fästen och däremellan ett gummiband som flyttar på enskilda tänder.

 
/ ^\ Q /^ \

[134643]
2016-01-08 23:51
#5

Alltså, det är ju bara du som kan veta om det är värt det eller inte. Stör du dig på dina tänder, kan du tänka dig att du kommer att göra det i framtiden? För mig hade det varit värt det. Har tandställning nu och det är inte speciellt jobbigt, så jag hade valt tandställning om jag vore du. Men som sagt, bryr du dig inte så är det ju onödigt 😃

Godisburk
2016-01-09 11:36
#6

#3 Räls

#5 Jag stör mig ibland, inte alltid  men ibland. För från vissa vinklar ser leendet konstigare ut än från sidan där alla tänder är helt raka. Åh, varför ska detta vara ett så jobbigt beslut, haha..

Annons:
Upp till toppen
Annons: