Annons:
Etikettreligion-och-samhälle
Läst 2303 ggr
Tuttifrutt
2016-01-08 19:31

Snatteri...

Har ni snattat nån gång? Vad, hur ofta osv?

Annons:
Fridaaaa
2016-01-08 19:32
#1

Nej, Idiotiskt, omoget och barnsligt att göra det enligt mig.
Men är mina åsikter.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
2016-01-08 19:37
#2

Nej. Ser bara nackdelar och risker med det, så jag har aldrig ens tänkt tanken.


//Jessie

Tess21
2016-01-08 19:40
#3

säger som #1 idiotiskt och omoget och väldigt barnsligt har inte ens kommit på tanken

👻🌛

[Tuulikki]
2016-01-08 20:11
#4

Nej. Skulle aldrig falla mig in. Risken fanns inte ens när var ung och extremt impulsiv och destruktiv.

Mysan_
2016-01-08 20:23
#5

Nej tvi vale, kommer aldrig hända!

flaskpannkaka
2016-01-08 20:27
#6

jag har snattat tugumi en gång av morsan när jag var 9år :-)

Annons:
Fridaaaa
2016-01-08 21:05
#7

#6 Det är inte snatta för mig, det för man i t.ex butiker.
Det är mer att stjäla :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Kattägd]
2016-01-08 21:36
#8

Nej, har aldrig haft ett behov av det.🙂

Paxxie
2016-01-08 21:50
#9

Ja, godis ett par gånger när jag var 12-13 år.  Gjorde det nog mest för att jag tyckte det var spännande att försöka ta något utan att bli upptäckt.

Usagi_
2016-01-08 22:05
#10

Nejj, aldrig! Skulle ha skuldkänslor typ resten av livet :P

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Hoseok
2016-01-08 22:59
#11

Har snattat mycket godis genom mellanstadiet och högstadiet. Säkert snattat för några hundra kronor.. Humhum.

stinabest
2016-01-08 23:25
#12

Nä, på sin höjd när jag var liten och smygåt lösgodis på ica typ, hahah


[Majbot]
2016-01-09 01:56
#13

Aldrig 👍

Annons:
17453daystoheaven
2016-01-09 02:00
#14

Jag var 8 år gammal, stal en fin sten från en kompis yngre syskon och hade skuldkänslor väldigt väldigt länge. Trodde då alltså det skulle hamna på nyheterna..

Så stjäl inte saker.

 
/ ^\ Q /^ \

Djungelvrål.
2016-01-09 03:55
#15

Förutom dom gångerna när jag var yngre och både godiset och frukterna lockade och en eller annan godisbit från lösgodiset eller någon enstaka vindruva slank ner i magen, har jag inte gjort det. :)

Everlyn
2016-01-09 05:23
#16

Ja sommaren innan jag började sexan hade jag en riktigt snatteriperiod. Tog godis, tidningar, böcker, smink, hårfärg.. öhh ja lite av varje! Sen efter ett tag fick jag skitdåligt samvete och hade en klump i magen dygnet runt så då slutade jag och har aldrig gjort om det.



Gambino19
2016-01-09 11:56
#17

Jag har aldrig snattat något mer än när jag var typ 5-6 år så tog jag typ godis som låg på golvet i affärerna XD. Är det snatteri?

Katniss
2016-01-10 02:23
#18

Har aldrig snattat, dock har jag blivit vittne till ett snatteri :/ en äldre man, trettio kanske , som gick fram till lösgodiset, tog ett godis o gick iväg..

R.I.P. Anton 💔

Hoseok
2016-01-10 02:28
#19

#18 Haha förlåt men när du skrev det där med den smileyn så trodde jag att du skulle berätta om en man som snodde ett kilo godis eller något, så var det en enda godis i lösvikten.. 😂 Förlåt men det blev bara lite roligt i mitt huvud.

Hoseok
2016-01-10 02:31
#20

Jag kom på att jag kunde nämna en till grej som egentligen är större och är på gränsen till att stjäla istället för snatteri.

När jag var 18 ungefär så hade jag någon idiotgrej för mig att jag skulle gå in ensam på en leksaksbutik och sno en leksakshäst (Dom miniatyrdjuren som finns i plast). Jag lyckades och skämdes inte ett dugg för det, vet inte ens om jag vill påstå att jag skäms över det nu i efterhand heller. Men jag vet hur konstigt det låter, en "vuxen" som går in och snor en leksakshäst på en leksaksbutik.. Jag gjorde det inte ens för "kicken", tvärt om så mådde jag mest dåligt. Jag gjorde det för att jag var i någon slags depression och samlade på leksakshästar och inte hade råd med en ny, så att sno var mitt alternativ.

Riktigt skumt. Skulle inte kunna göra om det idag. Jag är mest förvånad över hur enkelt det var att göra det. 

Hade det varit i en privat liten leksaksbutik, så hade jag mått dåligt idag och kanske till och med gått tillbaka och berättat vad jag gjort. Men nu var det en av sveriges största leksakskedjor.. Jag vet inte om jag bryr mig så mycket om större företag.. 🎧

Men med det sagt: Det är dåligt att stjäla. Jag kan bara med handen på hjärtat säga att jag helt klart förstår varför folk stjäl saker ibland. Då menar jag framför allt folk som faktiskt inte har pengar och snor/snattar mat eller annat för att överleva. Jag  Jag bryr mig faktiskt inte om de gör det.. Så länge det handlar om företag eller folk som redan har mycket..

 Blir faktiskt lite ledsen över att se folk skriva hur "omoget" och "idiotiskt" det är att snatta saker. Det är det absolut, i många scenarion. Typ Peter 15 år snattar för att vara cool för sina kompisar. Men jag kan, som sagt, se scenarion där jag inte tycker det spelar någon roll.

Men jag kanske bara är ensam om att tycka det.

Annons:
Tuttifrutt
2016-01-10 09:11
#21

#20 Jag håller faktiskt med dig och tänkte precis skriva ett liknande inlägg. Många som stjäl/snattar gör det för att de måste. Jag tycker över huvud taget inte det är nåt fel med att snatta från större företag, oavsett om en måste eller inte. H&M kommer inte ens att märka att några mascaror fattas. Men små fristående butiker och privatpersoner, där börjar det kännas oschysst.

[Tuulikki]
2016-01-10 22:32
#22

#21 "Jag tycker över huvud taget inte det är nåt fel med att snatta från större företag, oavsett om en måste eller inte."

Motivera gärna.

Tuttifrutt
2016-01-11 07:48
#23

Jag motiverade ju?? Läs meningen efter den du citerade

Hoseok
2016-01-11 09:55
#24

Personligen så är det väl min inre Robin Hood som snackar när det gäller det. Ta från de rika, ge till de fattiga. 😊 Men man skulle kunna diskutera för evigt och det hade bara blivit ren politik av det.

stinabest
2016-01-11 15:18
#25

#23

Så du menar att det skulle vara okej att gå in på gina och snatta smycken bara för att man känner för det? "Åh det var fint, men jag har ingen lust att lägga pengar på detta just nu. Äh jag tar det bara!" Om alla tänkte så så skulle ju det knappats finnas något kvar i butikerna. Det är fel att snatta oavsett, du tar ju något som inte är ditt – min åsikt i alla fall.


[rumelle]
2016-01-11 15:40
#26

Nej jag har aldrig snattat.

Jag kan ha förståelse för personer som i yttersta nöd snattar för att överleva. Det är inte ok men det är förståeligt. Men jag har ingen förståelse för de som snattar smink och smycken och andra totalt onödiga grejer som man inte behöver för att överleva.

lollynonna
2016-01-11 17:10
#27

Nope det har jag aldrig gjort, förutom lite smågodis av min mamma typ. Som #26 säger kan jag ändå lite förstå för dem som måste sno, men inte för folk som tar smink osv. Då är det väl bara att spara ihop om man inte har råd, man tar inte sånt…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
Katniss
2016-01-11 17:31
#28

Något jag däremot gjort är att smyga in saker, som godis, i varukorgen på Ica i hopp om att mina föräldrar inte skulle märka det xD då var jag dock fem år, men ändå ;)

R.I.P. Anton 💔

[Tuulikki]
2016-01-12 09:53
#29

#23 Oj, sorry. Tyckte bara att det inte direkt var en motivering. Inte en bra iaf.

Rainee
2016-01-12 19:11
#30

Japp, hade en snatt-period när jag var i yngre tonåren där jag och flera kompisar tog smink, godis, kläder, ja lite allt möjligt. Jag kan inte säga att jag ångrar mig särskilt mycket då jag kommit över det och inte tänker på det så mycket men jag slutade ju efter ett tag när man vuxit upp lite och insåg riskerna med det :)

Rainee
2016-01-12 19:13
#31

TS, du då? :)

kae
2016-01-14 22:38
#32

Ja, har gjort det ett par gånger när jag blivit godissugen och inte haft några pengar eller bara för spänningens skull. Ser helt ärligt inget jättestort problem med det, på t.ex IKEA så har ju redan ägaren flera miljarder så om jag snog något för 20 kr påverkar det inte direkt. Men jag skulle inte göra om det då jag tycker det är rätt meningslöst, dock inget jag direkt ångrar att jag gjort på det sättet.

Zakaraa
2016-01-14 22:49
#33

Nu är ju inte jag någon tonåring men fann ämnet intressant.

Ofrivilligt snattande när jag var väldigt ung (måste varit under 11 år).
Idag minns jag inte ens Hur jag lyckades men fick med mig en sån där gummiorm från en leksaksaffär. Den gömdes under sängen i flera veckor för jag skämdes så.
Jag gillade inte ens den typen av leksaker så vette tusan hur/varför jag snodde den ;)

Nä snatteri (eller stöld) är ingenting jag har eller tänker syssla med om man bortser från den gången då jag inte ens Ville ta den där leksaken.
Jag anser mig inte ha rätt att stjäla saker, jag vill göra rätt för mig.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Tuulikki]
2016-01-15 08:30
#34

Herregud, med resonemanget "De har så mycket pengar så det spelar ingen roll om jag snattar" eeh? Om ALLA skulle tänka så och börja snatta, så hade de inte haft så mycket pengar kvar. Kanske bra det för då skulle de inte kunna köpa in något så folk ger f*n i att snatta -.-

JA jag förstår snatteri om man är desperat och inte har ätit eller liknande. Men att sno smink eller godis? Nej, det förstår jag inte.

Annons:
Hoseok
2016-01-15 10:20
#35

#34 Fast "alla" kommer inte tänka så. Det är inget argument. Vi kommer inte förvandlas till the purge och tro att det är okej att sno saker hela tiden. 

Att dra "Om alla tänkte/var så"-argument funkar inte särskilt bra i praktiken. För då skulle man t.ex. kunna använda det emot homosexualitet, abortfrågor och så vidare. "Om ALLA var homosexuella. Om ALLA gjorde abort en gång i månaden… Därför ska ingen göra det."

Missförstå mig rätt, det är fel att stjäla, det är inte fel att vara homosexuell och det är inte fel att göra abort. Men du förstår förhoppningsvis min poäng ändå. Det handlar om just det där argumentet.

Jag står fast vid att jag inte bryr mig särskilt mycket om miljonvinstdrivande företag.

[Tuulikki]
2016-01-15 10:22
#36

#35 Let's agree to disagree. Jag tycker det är dumt att stjäla sånt man inte behöver.

Hoseok
2016-01-15 10:24
#37

#36 Jag tycker också det är dumt att stjäla saker man inte behöver. Det har jag inte sagt emot.

Rainee
2016-01-15 17:05
#38

#36 Tror de syftar på att de stora företagen inte förlorar pengar då de har försäkring för snatteri. Tror inte heller att många fler kommer att börja snatta då de skärper säkerheten mer och mer för varje år :)

kae
2016-01-16 01:10
#39

Ingvar Kamprad t.ex har en förmögenhet 42.5 biljoner dollar, jag har ca 4000 kronor på mitt kort. Så om jag snattar en kruka för 20 kr vinner jag nog mer på det än vad han förlorar. Och "tänk om alla tänkte så", ja, men bevisligen gör inte alla det. Tänk om alla sköt heroin, mördade folk, våldtog folk, hade ett eget privatjet, pissade på gatan, brände asylboenden och vägrade att jobba. Kommer det hända? Nej. Varför? För det funkar inte så.

[Tuulikki]
2016-01-16 08:46
#40

Sorgligt att ni inte kan skilja på mitt och ditt.

#39 Jag tror inte att någonting inne på IKEA är livsviktigt för dig.

Hoseok
2016-01-16 11:23
#41

#40 Alla vill inte leva i ett samhälle där vissa äger allt och andra inte äger något. Att vissa vill det, Det är sorgligt, för mig. Lösningen på det är inte att sno saker, missförstå mig rätt. Jag säger bara vad jag tycker är sorgligt som en jämförelse till vad du tycker. Det #39 gjorde var att ge ett Exempel. Jag tror du missförstod hens poäng lite.

Annons:
kae
2016-01-16 15:07
#42

#40, nej, absolut inte, men det är egentligen inte mitt hus, mina kläder, det mesta jag äter eller att gå i skolan heller. Men som #41 sa, det var ett exempel. Om du vill välja att vara trångsynt och läsa det 100% bokstavligt, be my guest.

Upp till toppen
Annons: