Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1939 ggr
hund_katt
2016-01-09 01:26

(X)Svamp i underlivet?

Jag tror jag har svamp.. Det har jag säkert haft i säkert typ ett år nu.. :/ det kliar, svider och blöder när jag kliat för mycket.. Luktar inte jättehemskt, vilket det gjorde första dagen jag fick svamp. Det har kommit och gått lite, vissa dagar värre, andra inte så farligt. Märkte att det blir bättre när jag har mens… Sen kommer det tillbaka när mensen slutat. Jag är oskuld så är ingen könssjukdom eller nåt. Anledningen till att jag inte gjort något åt det är för att jag tycker det är jättepinsamt att berätta det. Jag klarar inte att berätta det, inte ens för mamma. Så jag har stått ut med det i snart ett år, och typ hoppats på att det försvinner av sig själv. Så pinsamt tycker jag att det är. Finns det något jag kan göra åt det? Utan att mamma eller någon behöver blandas i? Är medel receptfritt? Kan jag köpa det när jag bara är 15? Vad jag fattat det som så är det oftast ett piller typ som man stoppar in i slidan.. Och jag tycker det är skitjobbigt och obehagligt att bara tänka på att stoppa in saker där.. Klarar inte av att använda tamponger eller menskopp pga det. Men det ska finnas en medicin som man kan svälja? Eller har dom medicin på ungdomsmottagningen? Kostar det någonting isåfall? Det börjar bli mycket värre nu än vad det var innan.. Tror jag typ kliat sönder mig, svider till och med bara om trosorna ligger mot..

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Lia
2016-01-09 01:38
#1

Det finns en oral tablett receptfritt på apoteket för ca 200 kr. Mot svamp. Men om det luktar över huvud taget kan det ju vara något annat än svamp. Bäst att kolla upp egentligen.

hund_katt
2016-01-09 01:40
#2

#1 första dagen så luktade det precis så som folk beskrivit det som. Luktar typ ruttet.. Och samma klåda har jag fortsatt ha efter det. Och vet inte vad det annars skulle kunna vara om det inte är svamp. Men har läst också att det inte alltid behöver lukta.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Lia
2016-01-09 01:44
#3

Svamp luktar inget. Bakteriell vaginos gör det däremot. Dock kan du ju drabbats av båda, det är inte ovanligt. Oavsett vilket behöver du komma till läkare, finns ingen anledning att experimentera på egen hand.

Duck Lord
2016-01-09 01:54
#4

Ungdomsmottagningen kan hjälpa dig på drop-in. Min mor jobbar på Torslanda. De har tystnadsplikt.

To be råttägare. For now webdesigner. https://neiwi.com

Zakaraa
2016-01-09 02:09
#5

Ett besök hos ungdomsmottagningen kostar ingenting men beroende på vad du får för diagnos kan det behöva köpas ut något från apotek, kan bli både receptbelagt och receptfritt (beror helt på vad problemet är och vad som är bäst för att behandla det) och ibland har de behandlingar du får direkt av dem. 

Det kan kännas jättejobbigt första gångerna man måste sitta i gynstolen MEN det är värt det efteråt. Första gången jag behövde göra det vad för samma anledning som du. Och det visade sig genom odling att jag hade någon typ av ovanlig svamp som vanligt receptbelagt inte skulle hjälpt. 
När man väl inser att det inte Går och att man inte Ska behöva gå omkring med sina problem så kändes det bara skönt att få det gjort. - Du ska inte behöva gå omkring med problemen!
Det känns (mentalt innan) värre än vad det är. Jag tycker inte du behöver känna att det är pinsamt för det finns nog inte en enda person som aldrig haft liknande problem. Även om det känns jobbigt och pinsamt att prata om det så är du inte ensam! :)

Är du orolig för just besöket och undersökningen och verkligen inte vill berätta för din mamma så kanske du kan ta med en kompis du litar på?
Men av erfarenhet är det alltid bättre att berätta för sin förälder om sitt problem. I de flesta fall har de ju själva haft samma problem.  (Kanske kan du till och med bara visa din mamma det här inlägget så slipper du Prata om det, om det är själva pratandet som känns jobbigt?)

Jag tycker du ska ringa din mottagning och i alla fall fråga hur det skulle gå till osv så blir det nog lättare för dig att genomföra det sedan.

Det kan kännas jättejobbigt men jag tror det kommer hjälpa dig mycket att ta hjälp av dem :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Rheen
2016-01-09 10:22
#6

Men usch! Jag lider med dig. Hade själv för typ ½ år sedan något liknande, bara att det inte alls var lika 'farligt'. Kliade som sjutton och på skoldagar var det extremt jobbigt då man gick med skavande jeans, ville bara slita av dem och klia, klia, klia. Usch. Hade turen att bara vara tvungen att leva med ett i en månad, sen försvann det. Fastän det bara var en ganska kort tid var det så otroligt jobbigt. Behövde inte ens vara fråga om svamp, men jag vill bara att du ska fråga om hjälp. Börjar må dåligt då jag tänker på att du har stått ut med det där i ett år, det är inte rättvist! Du har fått några bra tips i den här tråden, och jag rekommenderar dig verkligen att följa något av dem. Kram!

~ Rheen.

Annons:
Gambino19
2016-01-09 11:54
#7

Skulle rekommendera att gå in till ungdomsmottagningen då de kan hjälpa dig och har tystnadsplikt. Men annars kan du prova diflucan?det är ett piller du sväljer,det finns på vanliga apotek.

hund_katt
2016-01-09 13:56
#8

Tack, ska gå till ungdomsmottagningen i veckan och kolla :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[ellenhellstrom]
2016-01-14 20:32
#9

Pevaryl salva kan man köpa på apoteket. Hjälper ibland, om du bara vill prova något utan att prata om det🤐 Men sen ska du inte skämmas för det, hur många som helst har det och det skadar inte att berätta för någon. 🙂

Harrywesthamn
2016-01-14 22:26
#10

Du kan antingen som de övriga säger gå till apotektet eller närmsta och enklaste sättet.. UMO.

kae
2016-01-14 22:28
#11

Men gud, ett år, varför har du inte sökt hjälp? Gå till apoteket, finns både krämer och tabletter och om du tycker det är pinsamt kan du ju bara säga att det är till någon annan.

Zakaraa
2016-01-14 22:42
#12

Jag har en liten fundering bara till er som säger att TS ska gå till apoteket.
Tycker ni det inte är bättre att hon verkligen får bekräftat att det Är svamp istället för att experimentera själv och medicinera för något som det kanske inte ens är?

Bara nyfiken hur ni tänker så ifrågasätter inte era metoder.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

kae
2016-01-14 22:44
#13

#12, eftersom hon inte ens vågar berätta för sin mamma, så nej.

Annons:
Zakaraa
2016-01-14 22:52
#14

#13 Om man tittar vad hon skriver längre ner i sitt huvudinlägg;
"Eller har dom medicin på ungdomsmottagningen?"
alltså så skriver hon själv om att gå till UMO, du menar alltså att det ändå är bättre att experimentera på egen hand bara för att man inte vill dra in sin mamma i det?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Rainee
2016-01-14 23:27
#15

Alltså man ska inte experimentera med krämer och tabletter och allt vad det är om man inte har fått konstaterat av en kunnig att det är svamp. Det kan förstöra mer än vad det hjälper i så fall. Sedan har jag också för mig att man helst inte ska använda Diflucan om man inte har haft svamp några gånger förut typ, för att den är lite starkare eller vad det är. TS, skitbra att du äntligen drar iväg till umo, du har absolut inget att skämmas för! Jag har haft svamp flera gånger, det är lätt värt det att tycka att det är lite pinsamt när man berättar och när barnmorskan kollar än att gå med den där skiten i underlivet ;)

Upp till toppen
Annons: