Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1045 ggr
[hamster kompis]
2016-01-11 16:10

Choklad och "övervikt"

Vi hade hälso grej på skolan o så såg jag vad min kompis skrivit för vikt på henne de va typ 66 kg och jag väger 64 ungefär men hon är överviktig inget illa menat men hon är lite större än oss andra men hon är verkligen jätte snäll så de är inte att jag tycker illa om henne men jag har komplex över min vikt å kropp så är jag lina stor som henne ungefär för vi är typ lika långa? Och sen så är de ba jag som mår dåligt efter ätit en choklad? Liksom ångest pga av att de e onyttigt?

Annons:
[Istellia]
2016-01-11 16:47
#1

Jättesvårt att säga, 64 kg kan nog se väldigt olika ut från person till person :) Jag har verkligen ingen koll på vad man "ska" väga så kan inte uttala mig om ifall det är övervikt eller normalt haha. Men muskler väger mer än fett iallafall, så det kan vara så att hon ser större ut än dig även fast ni väger nästan lika mycket 🙂

Och det är inte bara du som får ångest efter att ha ätit choklad, tror dom flesta som funderar över sin vikt får ångest när de äter något onyttigt/något med mycket kalorier i. Har själv haft ätstörningar och under den perioden kunde jag få ångest efter att ha brett aaaaningen för mycket smör på en supertunn knäckemacka. 😐

Snow white
2016-01-11 16:51
#2

64 kg kan va mkt elr lite beror på längden och hur mkt muskler osv. Jag väger 55 och är 170 om de kan va till hjälp:) Dedär med chokladkakan, jag äter nu inte godis elr socker överhuvudtage så är nog inte till nån hjälp men, du kanske kan springa efter eller träna om du skulle känna dig böttre eller så tänker du bara: skit it, jag mår bra och kan unna mig detta.

Hoseok
2016-01-11 16:52
#3

Det är inte bra att du får ångest över att äta mat, det kan leda till ätstörningar. (Det är redan en typ av ätstörning, men det kan leda till värre saker). Därför borde du försöka prata med någon om det (Gå till t.ex. en kurator och berätta hur du mår och känner).

Och som #1 säger. Samma vikt kan se jätteolika ut på olika personer, det har inte bara med längden att göra.

[hamster kompis]
2016-01-11 17:33
#4

Jag e 166 cm ungefär till 64 kg

Hoseok
2016-01-11 17:55
#5

Jag har ingen aning om hur gammal du är, men det du beskriver är inget du behöver oroa dig för. 

Det är en sån himla hysteri över vikt. Folk som inte ens ligger nära farozonen för fetma oroar sig att de skulle vara för "tjocka". Du ska se ut som du gör och hur du vill, så länge du själv mår bra av det. Ingen har dött av att äta en bit choklad, unna dig godis om det är det som får dig att må bra. Om det inte får dig att må bra, ät inte godis. Hitta ett substitut som ger dig samma känsla av njutning. 

Tips: Ut och ta en halvtimmes promenad om dagen. Börja jogga lite, börja med någon sport om du inte redan går i någon. Det är inget man måste göra, men det kan få dig att må bättre både fysiskt och psykiskt.

Mat är bra. Det handlar om att veta vart gränsen går. Både för vad som kanske är "för mycket" för ens kropp och vad som är för lite.

[Nirvana-music]
2016-01-12 08:18
#6

Det är ju bara siffror, alla är uppbyggda på olika sätt och det finns inget "ideal" på hur den enskilda individen ska se ut, för alla ser olika ut och det får man göra och acceptera.

Ibland känner jag mig "tjock" efter att ha ätit mycket, men då brukar jag ta en promenad och då känns det bättre.

Blir så sur på detta "BMI-snack", det är ju förskräckligt att barnen/ungdomarna ska komma hem från skolan efter att ha varit hos skolsköterskan och få veta att man är överviktig fast man kanske har en helt normal och fin kropp. 

Vill man äta godis, så får man göra det och det är inget fel med det, bara man tar det i rätt mängder och inte överkompenserar. 

Kom ihåg, du är fin som du är <3

Annons:
Linneahorse12
2016-01-12 09:42
#7

Vill först poängtera att vara tjock är inte dåligt på något sätt. Sålänge du inte är ohälsosamt tjock ( Vill säga grav övervikt eller fetma) Men så är det ju med allt. Det är inte dåligt att vara smal, sålänge man inte ärohälsosamt smal.

Vet inte hur gamla ni är men 64kg kan se så olika ut från person till person. Sen beror det på hur lång man är. Jag själv är bara 163cm men väger närmare 75kg. Trotts mina ätstörningar vet jag ju innerst inne att jag inte är överviktig. Trotts att bmi visar övervikt. Det är bara hjärnan som spökar med en. 

Bmi är ren skit. Det går inte att gå efter bmi. Kolla på din kropp istället för siffror på vågen. Du ska inte behöva oroa dig alls. Du växer förmodligen fortfarande. Känner igen det där med chokladen. Du ska inte behöva få ångest över din kropp. Äta choklad någon gång i veckan är inte dåligt. Om det känns bättre så börja i någon fysisk aktivitet om du inte redan gör det. Fotboll, cheerleading eller liknande.  Försök jobba bort det jobbiga tankarna när du äter chokladen redan nu. Du kan besöka bris hemsida (https://www.bris.se/?pageID=327) där du antigen kan chatta med kuratorer eller ringa dem. Du kan prata om allt med dem. De är professionella och kommer lyssna och hjälpa dig.

Den kan sluta illa om det fortsätter. Du kan utveckla en ätstörning och tro mig, det är fyhelvetes jävla jobbigt att leva med en ätstörningar. Du har säkert hört det förr, me du är vacker precis som du är! Lycka till!

Zadeira
2016-01-12 09:55
#8

Tänk också på att muskler väger mer än fett, så även om du har exakt samma vikt och längd som någon så kan ni se helt olika ut beroende på hur mycket fett och muskler ni har.

Djungelvrål.
2016-01-12 16:53
#9

man kan inte jämföra två kroppsr så. Oavsett om ni är lika långa och väger lika mycket, för ni har olika mycket mängd muskler/fett och är formade olika. Jag som är 162 och min kompis som är ca 2 cm längre än mig, vi väger lika mycket men våra kroppar ser helt olika ut. Just med tanke på våra former och hon är mer vältränad än mig :p Och ang chokladen.. man får lov att unna sig saker :)

MandaisPandis
2016-01-14 22:49
#10

Jag är 162 och väger 58kg

Upp till toppen
Annons: