Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1139 ggr
[Plumskaniner]
1/13/16, 5:32 PM

Springmask....

Har lite frågor ang springmask, läst väldigt mycket så har koll på en del. Men vissa saker står inte på internet haha. Tagit tabletter mot det idag så ni vet. Men till den viktigaste frågan, kommer min kille få det om jag ska till honom i helgen? & kan vi ha sex utan att han garanterat får det? xD Visste inte vart jag skulle fråga så tänkte om ngn av er haft det eller så ;)

Annons:
Scorpio97
1/13/16, 5:38 PM
#1

Medicinen dödar bara maskarna, inte äggen. Därför ska man ta den två gånger med någon veckas mellanrum (vilket du förhoppningsvis vet om? Står säker mer exakt på förpackningen).

Det innebär att du fortfarande har ägg och om han får i sig dom kan han få mask. Ofta rekommenderas det att hela hushållet äter maskmedicin samtidigt för att man inte ska återsmitta varandra. Så jag antar att du kan smitta honom. Men jag är inte säker. 

Du kan ju ringa till 1177 (vårdguiden) om du vill, dom kan säkert svara på dina frågor (:


//Jessie

[Plumskaniner]
1/13/16, 5:39 PM
#2

#1 - Jaa men det har jag koll på :) Därför det känns lite sådär med allt med tanke på att han troligtvis också kommer få det.. Kanske ska tvinga honom att också ta bara för att haha..

17453daystoheaven
1/13/16, 5:41 PM
#3

Det beror på om du verkligen tvättar händerna noggrant o om ni delar tallrik o toapapper liksom. Tror inte han kommer få det så länge ni inte har oral- eller analsex. Men är ingen expert så lita inte på mig.

 
/ ^\ Q /^ \

[Plumskaniner]
1/13/16, 5:43 PM
#4

#4 - Kommer tvätta mig vääldigt noga och vara noga med hygien osv. Kommer dock sova hos honom fre-sön så ja, dock är det väll inte hela världen om han får det egentligen. Han tyckte det var såå kul nu när jag sa att jag hade fått det så nästan rätt åt honom om han också åker på det haha ;)

[Tuulikki]
1/14/16, 4:06 PM
#5

Det kan "smitta" via sängkläder osv också.

kae
1/14/16, 10:32 PM
#6

Om du har  det är det med största sannolikhet att din familj också har det. Dessutom bör du byta sängkläder åtminstone varannan dag (helst varje), dammsuga tygytor som typ mattor och tvätta alla kläder du haft på dig då äggen kan leva i typ 2 veckor på såna saker, de kan även leva i husdjurs päls (dock blir inte husdjuren smittade av springmask) så jag skulle inte sova över hos någon med springmask.

Annons:
Upp till toppen
Annons: