Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1416 ggr
ostbollen
2016-01-13 19:31

Jag mår inte bra....

Hej…. (Jag vet ej om detta ska markeras med ett X, så om du är extra extra känslig bör du kanske ej läsa. Men inga allvarligare ord, tankar förekommer) På senaste tiden har jag börjat inse att jag inte mår speciellt bra. Jag är aldrig "glad". Det värsta är sena kvällar eller morgornar. Varenda morgon, varje dag när jag vaknar så vill jag bara somna om och inte behöva stå ut med ännu en dag. Och på kvällarna börjar jag tänka på en massa saker som får mig att må skit eller bli orolig. Jag tror inte att jag är deprimerad. Min bästa vän är det och hon mår mycket sämre än vad jag gör. Jag tror att det kan ha med henne att göra också, när hon är glad, blir jag automatiskt lite gladare. Men på senaste tiden så har hon varit typ "sur" hela tiden och det påverkars jag såklart också av. Jag orkar inte med skolan heller. Det är inte att jag har det så svårt, utan att jag blir så uttråkad…. Dag efter dag. Ibland börjar jag bara gråta plötsligt. När jag är hemma oftast. Jag bara orkar inte hålla allt helvete innom mig…. Jag hoppas någon tog sig tiden att läsa… Så vad tror ni det är med mig? Och vad gör jag åt det? Så att jag vill gå upp på morgonen….

Annons:
[Tilde]
2016-01-13 19:49
#1

Alla depressioner yttrar sig ju annorlunda så visst kan du vara deprimerad!  Hade det ungefär som du när jag var deprimerad på högstadiet. Det bästa vore nog att prata med någon och få hjälp av en professionell. 

Och sen menar jag absolut inte att du ska dissa din bästa vän, men man måste omge sig med glada och positiva människor för att själv bli glad och positiv. Såklart om man alltid umgås med folk som är ledsna eller sura att man själv "smittas" av det. Omge dig med folk som gör dig glad och saker du gillar. Se till att ta D-vitamin också då brist på det kan påverka hur man mår psykiskt. Sov mycket (men inte för mycket), ät bra och försök att idrotta när du kan då detta också gör en glad. :)

Jag brukade skriva en lista varje kväll över 5 saker jag var tacksam för, t.ex. bra vänner, fint hår, ett tryggt hem, osv. Vad som helst. Bara så att man fokuserar på positiva saker innan man lägger sig. Det hjälpte faktiskt väldigt mycket även om det var svårt att komma på något första gången.

Men som sagt, prata gärna med någon som är psykolog eller kurator om du har möjlighet för det. Och ta hand om dig 🤗

[hamster kompis]
2016-01-13 21:14
#2

vad du än gör dissa inte din kompis hon behöver dig. var med glada människor så blir de bättre kan jag tro men lättare sagt än gjort.

MandaisPandis
2016-01-14 22:43
#3

Jag känner precis likadant, jag är så uttråkad för mitt liv är så himla tråkigt och jag känner precis som dig när det kommer till skolan. 

Jag går till skolans kurator en gång i veckan och har sökt hjälp på BUP, när man mår dåligt kan det vara skönt att bara få prata ut om alla kännslor, till någon som har tystnadsplikt tex kurator/skolsköterska eller någon som man litar på, någon man kan känna sig trygg med. 

Men glöm inte en sak: What does'nt kill you makes you stronger.

Upp till toppen
Annons: