Annons:
Etikettkärlek-och-förälskelser
Läst 1695 ggr
CocoAli's
2016-01-14 22:22

Friendzonad eller något på gång..?

Så efter några sömnlösa nätter berättade jag till slut för tjejen jag gillade att jag gillade henne (några dagar sen)… Och hon visste om att det tog hårt på mig och ens yppa det så jag fråga om det ens fanns en liten chans för mig och hon svarade med att hon inte visste vid de tillfället. Någon dag senare berätta hon att hon fortfarande gillade hennes ex sen tre år tillbaks och att hon typ inte kan släppa honom… Rättvist tänkte jag Den senaste tiden har hon berättat allt möjligt för mig, vi har pratat i telefon varje dag, hon blir sur när jag inte svarar och jag blir alltid lika konfunderad… Hon kryptiskt säger att jag är en bra och lugn kille som hon behöver men att det inte kommer hända. När jag frågade henne om jag skull gå vidare sa hon "visst" och lade till att jag skulle vänta på henne tills hon kommit över hennes ex… Ska väl även tillägga att jag gillat henne i tre år.. så det tog väl ett tag… Ber om ursäkt för rörigt inlägg men min fråga är väl om hon faktiskt gillar mig eller om bara har tråkigt så att säga… Lite katten o musen…

Annons:
Harrywesthamn
2016-01-14 22:25
#1

Hej!

Jag vill börja med att säga att det är skönt att du äntligen berätta, det skulle vara ett misstag att inte berätta det för henne då du inte hade fått något svar tillbaka så modigt av dig och starkt! Jag tror att du måste ta det sakta och framåt och ta det lite som det kommer, men du kan alltid finnas där extra för henne och försöka hjälpa henne komma över sitt ex genom att vara romantisk eller varför inte bjuda ut henne på bio som vänner och sen övergå till något mer saktare och saktare? 

Lycka till!

CocoAli's
2016-01-14 22:36
#2

#1 Ja jo… Men de lär nog vara sista gången jag berätta för någon såvida det inte kommer jätte uppenbart. Asså jag tycker vi har blivit riktigt nära vänner hon tycker liksom om o bara ringa o snacka skit men ah… Det kan ju inte vara så positivt ur ett annat perspektiv. Får väl se hur de utvecklar sig, tack för svar!

Hoseok
2016-01-15 10:40
#3

Först och främst: Släpp begreppet "Friendzone", snälla. Det är ett äckligt uttryck som sätter press på unga tjejer att de "måste" visa intresse tillbaka till killar som är intresserade av dem. Många vet inte ens om det, men med tanke på hur uttrycket används annars så är det svårt att blunda för hur dumt ordet är. Oftast används det av killar som inte kan acceptera att en tjej helt enkelt inte vill ha dem, och måste "skylla" på tjejen som att det är hennes fel.

Du verkar, av vad jag läser här, inte vara en sådan person. (Vet inte vad för könsidentitet du har, jag påstår inte att du är kille, för jag vet inte). Så fundera på om det uttrycket verkligen är något du vill använda. För det är kopplat till sexism, även fast det används flitigt av tjejer också. (Handlar om att det är ungefär 100 gånger vanligare bland killar).

Med det sagt: Det finns inte så mycket vi kan säga. Jag tycker, personligen, inte att du ska sitta och vänta på den här tjejen. Om du tycker om henne, fortsätt umgås med henne, fortsätt vara med henne. Låt henne inte sätta krav på dig som att ni skulle vara i ett förhållande. Du har rätt att vara med andra om hon inte vill vara med dig. Skulle det ske och hon skulle bli arg, så borde du fundera på om hon är bra att ha i ditt liv, för då är erat vänskaps-förhållande inte "Mutual". Då har hon fler krav på dig än henne.

Det kan mycket väl vara så att hon bara vill vara vän med dig, men då är det upp till dig, inte henne, att avgöra vad du vill göra. Var där för henne, men var bara det om du mår bra av det och kan släppa de romantiska tankarna, i alla fall för en stund. För självklart kan det ändra sig i framtiden. Det handlar bara om att du ska sätta dig i en position du, och hon, känner sig bekväm med.

Förresten: Kom ihåg att hon inte måste vara intresserad av dig romantiskt bara för att hon tycker du är en bra kille. Det fungerar inte riktigt så.

[Devya]
2016-01-15 12:00
#4

Om hon inte redan nu känner att hon gillar dig tillräckligt mycket för att det ska bli något mer mellan er så ska du inte förvänta dig något annat från henne. Jag tycker också att det är otroligt fult av henne att be dig att vänta på henne. Det är ju orimligt för vem vet om hon någonsin kommer att vara redo för just dig? Mittiallt dyker en annan kille upp och hon är redo för honom, men inte för dig.

Det låter som hon sa det där bara för att vara snäll, åtminstone låter det så i mina öron för om hon verkligen tyckte om dig så skulle hon inte tveka för en sekund. Så vänta inte på henne utan acceptera att ni endast är vänner för det är just det ni är nu.

smellcaramell
2016-01-15 21:57
#5

åh gud, känner att jag skulle kunnat vara tjejen TS pratar om, jag vet inte hur många gånger jag börjat "undvika" vissa killkompisar när jag märker att det börjar gå för långt (jag är väl lite allmänt "flirtig", så det kan verka som att jag är intresserad fast jag bara ser personen som en vän), allt från klaskompisar till bästakillkompisen har börjat gilla mig, och då har jag försökt ta avstånd(även om det är svårt i små klasser, ibland bara 3 personer på lektionerna), iallafall om killen inte däger något, hade han sagt rakt ut att "jag gillar dig" hade jag vänligt sagt att jag inte var intresserad. Det jag vill få fram är att om hon inte dragit sig undan, fråga igen, endera så är hon också intresserad men vågar inte säga något, eller så kanske hon är en "player" som bara tycker det är "kul" när någon visar intresse. sen till #3 jag är tjej, och använder ofta begreppet friendzone om killar (i mitt fall, är heterosexuell) som jag är kompis med och inte är intresserad av som mer än vän, ser det inte som något negativt utan ett ord som förklarar rätt bra att vi är vänner och inte mer. Många i min ålder har annars trott att jag "hållt på" med killar som bara är nära vän med mig. Rätt synd att man knappt kan ha kompisar av motsatt kön utan att folk tror man typ är ett par..

Hoseok
2016-01-15 22:06
#6

#5 Fast då kan man bara säga att man vill ha någon som vän. Ordet friendzone kommer från ett dåligt ställe, det började användas på ett dåligt sätt. Därför är det inte konstigt att folk tycker det är dåligt att använda det.

Och ja, jag håller med dig. Lite det det handlar om också. Att man inte kan vara vän med motsatta kön, för då kallas det "friendzone". Varför kallar man det inte bara för.. vänskap? Varför ska det vara utmärkande för man + kvinna-vänskapsrelationer?

Annons:
[EllenAlicia]
2016-01-17 01:29
#7

#6 de kallas friendzone för den ena gillar den andra men den andra vill bara vara kompis. man kallar ju inte bara vilken kompis som helst för de utan dom som vill vara mer än en kompis för de.

jag håller med #5.

Hoseok
2016-01-17 10:27
#8

#7 Jag vet vad det betyder. Jag står fast vid min poäng att ordet kommer från ett dåligt ställe och att jag tycker att det är synd att folk tycker det är okej att använda det.

Idakarrlsson
2016-01-17 14:12
#9

Tjejer kan vara smått oklara ibland måste jag säga, jag vet, då jag är en själv haha.

Först vill jag bara säga att det var helt rätt att du berättade hur du känner för henne. Och att hon vill "tänka över saken" är helt okej då känslor inte alltid är så lätt och man vill att allt ska bli rätt. Men tycker det är klart fel av henne att be dig "vänta på henne" tills hon kommit över sitt ex.  Om det nu är så det ligger till tycker jag inte du ska vänta på henne. Kan ju vara svårt att bara släppa men finns så många andra underbara tjejer och killar där ute. Sedan kan det vara ett osäkert skydd ifrån att säga sanningen. Att fortfarande ha känslor för sitt ex kan ju vara ett sätt att inte våga säga att hon inte känner likadant.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

CocoAli's
2016-01-17 22:53
#10

En liten uppdatering som kanske är helt oväsentlig men jag känner för och skriva av mig. Vi pratar ju nästan hela tiden och hon brukar alltid dra upp om hur killar ska göra saker för tjejer (en liten peek mot mig misstänker jag) så som komma på de mest oväntade tiderna, köpa något snack och bara umgås liksom. Men hon är medveten om att jag inte "jobbar" på det sättet då jag ör lite skygg och ah inte jättebra med tjejer… I alla fall vad jag lagt märke till är att det är hon som börja göra dessa grejer för mig. Vet inte vad det ska betyda men negativt kan det la inte vara?? Hon är även ivrig på och gå till och från skolan tillsammans. Angående "friendzone" stämmer mycket väl att jag inte typiskt sätt använder ordet i alldaglig bruk och menade absolut inget negativt med användningen av det! Sen går det självklart och diskutera vare sig det ska användas eller inte men den diskussionen lägger jag mig inte i! :)

Hoseok
2016-01-17 23:00
#11

Vi kan nog tyvärr inte hjälpa dig avgöra vad den här tjejen vill eller inte, alls. För alla människor är olika och agerar olika i situationer. :)

Upp till toppen
Annons: