Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 3280 ggr
[Älskamig]
2016-01-17 21:19

Kommer inte in på något...

Jag är så ledsen, för jag kommer inte in på någon utbildning jag vill söka till. Jag har lågt gymnasiepoäng och jag kommer aldrig klara högskoleprovet, då jag knappast fick godkänt i varken engelska eller matte. 😭

Just nu är jag helt förstörd. Vet inte vad jag ska göra!

Annons:
Kadoor
2016-01-17 21:28
#1

Men gud vad tråkigt att höra! Du skulle inte kunna försöka läsa upp engelska och matte kurserna? Har för mig det går att göra, eller gäller det bara för de kurser man inte läst tidigare?
Hoppas det löser sig för dig!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[AnimeV4]
2016-01-17 21:28
#2

Ett förberedande år där du läser upp kurserna? På skola eller komvux. Är du 19 får du läsa upp betygen, annars är det prövning som gäller. Om jag minns rätt!

[Älskamig]
2016-01-17 21:37
#3

#1: Jag fick precis E i både engelska och matte… Jag har ingen större lust att läsa om kurserna, då jag fick slita som ett djur för att ens nå ett E i dem (engelska 6 och matte 1c, 2c och 3c). Totalt har jag 12.33 och det räcker inte för att komma in någonstans. 😕 Högskoleprov har jag dessutom inte råd med. 

#2: Jag är 18 år. Går in på mitt 19e år…

Kadoor
2016-01-17 21:44
#4

#3 Då förstår jag. Verkligen jättetråkigt att höra.. :/ Var det så att du inte fick tillräckligt med hjälp av läraren i kurserna? Tycker att det är dålig stil av dem att inte hjälpa tillräckligt om det är så. Det är lärarens uppgift att vägleda eleven för att hen ska få så många möjligheter som möjligt.. Finns det möjlighet till att få ett jobb(vid sidan av skolan om du fortfarande går i skolan då såklart) så att du kan få ihop pengar? Kanske kan vara ett alternativ isåfall.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[AnimeV4]
2016-01-17 21:54
#5

#2 Just fasen, jag har ju gått om.. x(

Hoseok
2016-01-17 23:12
#6

Jag trodde inte jag skulle klara högskoleprovet, men det gjorde jag, och jag kom in på det program jag ville på universitet!

Tro på dig själv. Du kan alltid plugga till högskoleprovet. Och få inte panik, det är aldrig försent att fixa sin utbildning. :)

Annons:
[Älskamig]
2016-01-20 10:50
#7

Jag hinner inte plugga till högskoleprovet med kombo till mina studier… Så det är det som gör att jag inte vet hur jag ska klara högskoleprovet!

Hoseok
2016-01-20 15:19
#8

Gör klart dina studier. Ta en paus och skriv in dig på arbetsförmedlingen så du får aktivitetsersättning eller skaffa ett tillfälligt jobb om du lyckas. Sen tänk på högskoleprovet. Stressa inte. Jag var hemma i 2 år (vilket inte är optimalt, men i efterhand inser jag att jag mådde bra av det och har mer ork för högskolan nu.)

Djungelvrål.
2016-01-26 11:21
#9

Nu beror det helt och hållet på vad du vill söka in till. Det finns otroligt många kurser och program man kan läsa utan att behöva speciellt höga betyg(poäng).

Du kan läsa fristående kurser och dylikt.
Tyvärr kan du inte läsa upp betygen i dom kurserna under det året du går nu eftersom att du redan fått ett godkänt betyg.

Min lärare satte F på mig i engelska då jag hade hög frånvaro och hon visste att jag nådde högre än E (vilket jag kunde få egentligen), just för att jag skulle kunna läsa det vid sidan av detta året. 

Ta och läs upp betygen på komvux senare, efter gymnasiet,

Achatina
2016-01-27 19:21
#10

Du kan ju söka till någon utbildning som fungerar, gå på alla lektioner, plugga inför alla tentor osv. Samla högskolepoäng helt enkelt. Och efter det söka med både betyg och högskolepoäng, gör du högskoleprovet kan du ju söka med det resultatet med (om det blir något att skryta med :P).

Hade riktigt dåliga betyg och inte mycket att välja på, nu går jag tredje året på det program jag kom in på. Tror inte att jag hade valt något annat än med bättre betyg.

Myrrami
2016-01-28 11:54
#11

Ett år på folkhögskola kanske där du kan få hjälp att läsa upp ämnena du behöver.

Achatina
2016-01-28 15:26
#12

Både folkhögskola och komvux bildar en egen kvot till högskoleansökningar. Vet inte om man kan höja upp godkända betyg på folkhögskola dock. Men när högskolor/universitet tar in sökningar så är det typ en ganska stor del som kommer in på högskoleprovet, ganska stor del på betyg, några med särskild prövning och andra kvoter så som komvux/folkhögskola. Om jag inte missminner mig helt så kan man tillhöra olika kvoter och på så sätt komma in dit man vill.

Om du har en plan för vad du vill bli så kan du ju även söka enstaka kurser. Inte alla läser ju ett helt program för att bli det som de satsar på. Om man kollar kursplanen för det program man ville gå från början så ser man ju ungefär vad de läser. Därefter kan man försöka hitta liknande kurser. Om du sen kommer in på det programmet du vill gå så kan du tillgodoräkna dig de kurser du redan har läst.

[Älskamig]
2016-01-29 07:28
#13

Har ju tyvärr inte råd med högskoleprovet. :(

Annons:
Upp till toppen
Annons: