Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1242 ggr
Demonic999
1/18/16, 4:29 PM

Vård o Omsorg?

Ni som går på vård och omsorg är det bra?

Vad gör ni?

Tjänar ni pengar för har hört att man får 1000 kr i månaden?

Vad händer efter gymnasiet om man går på den linjen?

I know the real truth.

Annons:
Tuttifrutt
1/18/16, 4:40 PM
#1

De där 1000 kronorna är väl studiebidraget? Det får alla som går ett gymnasieprogram och inte har asmycket frånvaro. Praktiken får en väl inte betalt på?

Lia
1/18/16, 4:42 PM
#2

Man får 1050:- i studiebidrag plus 1000:- extra. Så 2050:-. Efter utbildning är man undersköterska, så man kan jobba på tex sjukhus eller ålderdomshem och hemtjänst.

jackiejohn
1/18/16, 9:46 PM
#3

Nu är det ett par år sen jag gick i skolan men jag gick vård och omsorg (eller omvårdnad som det hette förr..) men vi fick som alla andra studenter, studiebidrag på 1050kr. Min lillasyster går vård och omsorg nu, andra året och även hon får "enbart" studiebidrag. Varför skulle man få 1000kr extra bara för att man går vård om omsorg? Är det nåt nytt? Skiljer sig kanske över landet också..

Sollar
1/18/16, 10:14 PM
#4

Hade aldrig hört talas om att man skulle få extra pengar så tvungen att googla. Jag uppfattar det som att man får 1000:- extra om man går som lärling några dagar i veckan. #2 Var det vad du menade?

Lia
1/18/16, 11:17 PM
#5

#4 Ja det kanske skiljer sig. På min skola fanns det nämligen endast lärling. Jag gick inte det själv, men vet att de som gick lärling fick mer pengar. Men det är ett väldigt nytt beslut. Så det gäller i så fall endast lärlingar :-)

[Zachapacka]
1/19/16, 9:43 PM
#6

Vissa (lite för rika) friskolor väljer att ge sina elever 1000kr extra i månaden. Men tänk på att de 1000kr hade kunnat gått till din utbildning istället. 

Välj INTE en skola bara för att du får 1000kr extra i månaden, välj en skola där du får en bra utbildning och där du trivs. 

Sen kan du få extra bidrag om du går lärlingprogram. Men jag tror inte det är så mycket

Annons:
Lia
1/20/16, 1:28 AM
#7

#6 Det extra bidraget är 1000 kr extra för lärling.

felle-j
1/20/16, 1:44 AM
#8

Sker en del av utbildningen på en arbetsplats så får man lärlingsersättning av CSN vilket är 1000kr per månad som Lia säger.

Demonic999
1/21/16, 4:58 PM
#9

#6 Det är så i alla skolor i min kommun

I know the real truth.

pPinglan
1/24/16, 7:17 PM
#10

Studiebidrag 1050 kr Superbra program, går sista året nu och ångrar mig absolut inte. Har redan en rad på 50% inom vården och går även skola kan bli lite stress att orka med båda två men är iallafall superlätt att få jobb och jag älskar utmaningen och det intressanta med att jobba med människor. Intressanta kurser om människans kropp, akuta skador och olika sjukdomar!

Aleya
3/24/16, 11:01 PM
#11

Jag gick omvårdnads. Har jobbat på sjukhus, inom hemtjänsten, gruppboende och på äldreboende. Jag gillade linjen, men jag har specialutbildat mig till annat inom vården då jag insåg att det är sällan man är på jobbet för att ha hand om människor, man ska ta mig tusan göra femtioelva andra saker innan du ens har tid med människor. Och sen är jag leds på alla ofta bittra kärringar som går på jobbet och kan förstöra för en hel avdelning bara för att dom är missnöjda över sina liv och sina val. Så jag är glad att jag gick omvårdnads så jag fann min nuvarande genre som jag jobbar med. Och alla härliga människor jag träffat genom åren. Men jag saknar inte den hemska attityden som råder på många ställen. Och inte den kassa lönen heller.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: