Annons:
Etikettfamiljen
Läst 1436 ggr
Officielle
2016-01-19 21:26

Tips

Mina föräldrar är rätt stränga men jag skulle vilja få de att acceptera att jag sover över hos min pojkvän eller att han sover hos mig på en vardag. Kanske låter konstigt då det är självklart för många men jag behöver tips på hur jag får de att säga ja.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
[Zachapacka]
2016-01-19 21:44
#1

Hur gamla är ni?

Officielle
2016-01-19 22:25
#2

17

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Hoseok
2016-01-19 22:28
#3

Jag kan tyvärr på sätt och vis förstå föräldrarna, även fast jag 100% förstår dig också. 

Vad är deras anledning till att du inte får sova över hos honom på vardagar? Att de inte låter honom sova över hos er, det kan jag ha förståelse för. Även om det är lite dumt.

kae
2016-01-20 16:30
#4

Jag skulle gjort det ändå.

Hoseok
2016-01-20 16:32
#5

#4 Det är dock ingen särskilt produktiv lösning om man försöker hålla en relativt god relation till sina föräldrar.. Kommunikation är tusen gånger bättre än att trotsa när det gäller sådana här saker. Även om det är svårt. Man skapar ju bara dålig (sämre?) stämning annars.

vendelay
2016-01-22 06:20
#6

Mina föräldrar var också jättestränga med sånt när jag bodde hemma men de gick med på att jag fick ha någon som sov över i ett annat rum, sen blev det okej att han fick sova i samma rum men i en annan säng och någon månad innan jag flyttade hemifrån fick han sova i min säng haha. Det låter ju så töntigt men jag kan ändå förstå dina föräldrar. Du kan  ju försöka att be dem låta honom sova över i ett annat rum som jag gjorde?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
kae
2016-01-22 20:24
#7

#5, när man är 17 år borde man få sova hos sin pojkvän… Tonåringar trotsar sina föräldrar, det är så det fungerar.

Hoseok
2016-01-22 20:33
#8

#7 Jag ser i ärlighetens namn inte varför det skulle vara en sådan självklarhet. Det kan finnas tusen anledningar till att man inte låter sitt barn sova över hos någon annan på en vardag när man har skola dagen efter. 

Sådana här situationer bygger på antingen dålig kommunikation, brist på tillit eller en dålig relation mellan barn och förälder. Eller kanske en kombination av alla tre saker. 

Jag skulle tro att brist på tillit är det vanligaste. Tyvärr kan jag inte spekulera i vad TS föräldrar har för anledningar, men jag kan själv se flera stycken.

Jag tycker inte det är bra att hänvisa till ren trots och att man ska gå emot sina föräldrar när det gäller sådana här struntsaker. (För ja, det är en struntsak. Det hade varit något annat om föräldrarna kränkte sitt barn som person. T.ex. sexuell läggning. "Du får inte träffa hen mer för du får inte bli gay som hen är". För sådant är svårt att hantera som 17-åring.)

Då är det mycket bättre att kommunicera. Komma på en kompromiss. Be föräldrarna förklara varför de inte tycker det är en bra idé. Fundera över om föräldrarna, trots allt, kan ha en poäng, eller försöka argumentera emot och komma på en lösning tillsammans. 

Du tycker att man "borde" få sova hos sin partner på vardagar när man är 17. Jag tycker att man borde bete sig relativt vuxet i sådana här sammanhang när man är 17 och inte vara en trotsig 5-åring som gör motsatsen.  "Bara för att man är tonåring"..

Sen förstår jag väl mycket väl att man tycker sig vara så oerhört tuff när man går emot sina föräldrar. Det gjorde väl jag också. 😂

(Edit: Jag är mycket väl medveten om att allas föräldrar inte är snälla fjärilar som går att kompromissa med. Jag har själv växt upp med en mamma som misshandlade mig både fysiskt och psykiskt). 

Jojaton
2016-01-22 20:50
#9

Har du fått ett svar på varför de inte vill att han sover över? Gäller det bara på vardagar eller helger också? Hade de sagt nej om du velat sova hos en kompis? 

Mina föräldrar kunde ge med sig om vi (jag eller mina syskon, beroende på vem det handlade om såklart!) gav bra argument. Det gjorde att mina syskon och jag fick mer respekt för mamma och pappa (de vet kanske inte alltid bäst) och de visade att de respekterade oss och våra tankar, synpunkter och värderingar. Det lärde oss också att tänka och reflektera, komma med bra argument är inte alltid lika lätt som man tror ("för att jag vill" funkar inte så bra, haha) och förstå varför de sa nej till vissa saker.

Om du har möjlighet så hade jag rått dig att prata med dina föräldrar och se varför de inte vill att ni sover över, och sen förklarat varför du tycker att det är viktigt. 🙂

Johanna - Instagram

vendelay
2016-01-22 22:52
#10

#7 Jag har aldrig trotsat mina föräldrar på det sättet. Jag har ätit godis på en vardag, sure, men jag har aldrig rymt för att sova hos en pojkvän eller liknande. Det finns en anledning att en inte är myndig som 17åring, och det finns en anledning till varför en har vårdnadshavare. Är medveten om att vissa föräldrar kan vara riktiga elaka men det är en annan fråga och då ska en kontakta någon som kan hjälpa en - inte rymma till sin pojkvän (i första hand). Finns ingen anledning att uppmuntra till beslut som ärligt talat kan skada TS.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Officielle
2016-01-23 00:41
#11

De har inte gett mig någon direkt anledning till varför han inte får sova här eller jag där men jag tror att de inte vill att vi ska "göra det" hahah. Hade kanske fått sova hos en kompis på en vardag om jag frågat riktigt snällt.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Hoseok
2016-01-23 00:59
#12

#11 Det låter som att dina föräldrar skulle behöva få en lektion i hur tonåringar fungerar.. 🥵 

Även om ni inte skulle få sova hos varandra så är det absolut inget som säger att ni inte skulle "göra det" ändå, om du förstår hur jag menar.

Jag tycker fortfarande du ska försöka prata med en av dina föräldrar och fråga vad anledningen är. Försök prata med dem när de verkar som minst stressade över t.ex. jobb eller andra saker som kan få en på dåligt humör.

Officielle
2016-01-23 10:17
#13

#12 De vet att vi har sex så jag tycker det är väldigt konstigt. Ska prata med dem idag.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: