Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 951 ggr
Tuttifrutt
1/22/16, 5:54 PM

Nervös inför barnvakta...?

Jag är 15 och imorgon lördag kväll kl 18-24 ska jag vakta två barn som jag tror är 5 och 7 eller typ 6 och 8. Har varit hos dem en annan gång för säkert 9 månader sedan (alltså väldigt länge sen) och det gick bra. Då såg vi på film hela kvällen typ. Grejen är att jag är extreemt nervös och ångestig inför detta. Det handlar nog en del om att jag inte vet vad som kommer att hända exakt och sånt gör mig nervös. Jag har hela min barndom haft problem med sömn och speciellt att sova borta, sova utan föräldrarna eller sova med barnvakt. Så lite av den ångesten sitter kvar när det gäller det, även fast det nu är jag som är barnvakten och inte jag som ska sova. Jag är rädd att någon av barnen ska vakna mitt i natten, sakna föräldrarna och gråta jättemycket. För jag vet inte hur jag ska hantera det i såna fall. Har bör jag hantera sånt?! Är verkligen ovan med barn, har 0 syskon.

Och andra generella tips, på hur jag ska sluta vara så nervös eller grejer jag kan hitta på med barnen så "sent" på kvällen, mottages tacksamt! Tack

Annons:
smellcaramell
1/22/16, 6:00 PM
#1

gör en lista med massa roliga saker att göra, barn som är ledsna blir ofta glada rätt fort om man gör något kul, om de inte är hungriga/trötta/har ont d.v.s. Själv brukar jag fråga om vi ska gå och plocka jordgubbar på sommaren, spela hockey, fotboll, tv spel, kolla på film, mysa o.s.v. när man gett kanske 3-4 förslag så vill barnet helt enkelt inte och då är det bara att fokusera på det andra barnet så länge, det ledsna brukar inse att du är rätt kul ändå efter ett tag ;) Sen kan du ju be föräldrarna om tips på grejer barnen tycker om eftersom du inte känner dem, som förälder känner man sona barn utan och innan ;)

kae
1/22/16, 8:18 PM
#2

Mitt bästa tips är att muta barnen, helt ärligt :) lycka till!

[Nirvana-music]
1/22/16, 10:05 PM
#3

Skriv upp några idéer på saker som barn tycker är roligt, sedan kan du fråga barnen vad de skulle vilja göra av dessa alternativ. Fråga även föräldrarna om tips, de känner ju barnen bäst och vet vad de gillar att göra. Ät något gott eller kanske baka med barnen? Se på film och äta gott uppskattas ju också :-)

[Devya]
1/23/16, 9:02 AM
#4

När är det läggdags för dem? Kanske 20-tiden?

Jag skulle föreslå att titta på en film, ta med någon kul film om de inte har själv filmer att se på. Se dock till att det är en lämplig film.

Efter det om det ännu finns tid kvar så kanske ni kan leka några lekar, spela spel, rita, lyssna på musik och dansa eller ha någon lek till musiken osv. Det finns väldigt mycket man kan hitta på.:)

Om barnet börjar sakna sina föräldrar så får man bara försöka trösta barnet. Du kan också prata med föräldrarna om detta om du känner dig väldigt osäker, kanske de har några tips. Jag brukade få tips av ett par föräldrar, att sätta på barnets favoritmusik medans barnet låg I sängen och skulle sova. Det tröstade henne då hon saknade sina föräldrar. :)

En sak som också brukade fungera väldigt bra - läs en saga eller flera sagor. Det brukar alltid vara en stor hit. :)

Djungelvrål.
1/26/16, 11:16 AM
#5

Får man fråga hur det gick? :)

Upp till toppen
Annons: