Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 690 ggr
ipopuma
2016-01-27 12:34

Koncentrationssvårigheter

Har jättesvårt att koncentrera mig just nu och har supersvårt att påbörja saker. Brukar alltid påbörja saker men kan inte nu. Det går inte! Mår skit och vet inte vad jag ska göra. Blir jättestressad just över skolan. Det går liksom inte! Kan inte sätta mig ned och plugga! Eller göra något som kräver en koncentration. Vad ska jag göra?!

Annons:
Hoseok
2016-01-27 12:36
#1

Ska inte alla skolor ha något form utav stöd för folk som inte känner att de kan komma på en bra studieteknik? 

Kolla med din skola (en lärare du litar på eller rektorn) och fråga om du kan få extra stöd på något vis. Berätta också för lärarna i de kurser du känner dig extra stressad över att du faktiskt är stressad och inte vet vad du ska göra. 

Du har rätt till att få hjälp.

ipopuma
2016-01-27 12:40
#2

Ska säga till min mentor :) . Har en bra teknik men den går inte att använda nu :/ . Aldrig haft problem vilket är konstigt (kanske har något med det mentala att göra?)Men ska absolut säga till henne !

Hoseok
2016-01-27 12:43
#3

Vi får alla sådana tillfällen när vi inte bara.. Orkar. Det känns som att vi inte kan göra något. Det brukar gå över, men det är inte smärtfritt om man säger så.

ipopuma
2016-01-27 12:45
#4

:/ tack så mycket  för all hjälp :)

Hoseok
2016-01-27 12:50
#5

Jag hoppas det löser sig för dig och att du känner att du orkar ta dig igenom resten av skolan. ❤️

JuliaMG
2016-01-27 13:31
#6

Jag har alltid haft svårt för att koncentrera mig på lektionerna, brukar börja dagdrömma osv. Jag har också svårt att påbörja saker, typ städa rummet eller göra läxor. Det tar alltid lång tid att komma igång, men när jag väl gjort det så flyter allt på jättebra. Jag gjorde tester på BUP och fick diagnosen ADD. Nu tar jag medicin för det, och det hjälper jättemycket. Jag har lättare att påbörja saker, dagdrömmer inte lika mycket och glömmer saker mer sällan. Nu måste du ju inte ha ADD/ADHD, du kanske bara är stressad, jag kände bara att jag kände igen mig i det du sa. Det kanske kan vara värt att kolla upp det iallafall? :)

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Annons:
[Kattägd]
2016-01-27 19:01
#7

Förstår precis hur du har det, jag går igenom något liknande. Nu i skrivande stund har jag sex inlämningar, ett muntligt förhör och två presentationer som måste slutföras inom loppet av ett par veckor, och här sitter jag och skriver… Det suger minst sagt när motivationen ligger på 0 och hjärnan verkligen vill mer än den orkar. I feel you.💔

Som du redan fått tips om så har du all rätt till hjälp genom skolan. Det du kan göra själv är att se till att äta och sova ordentligt, trots att det kan kännas stressigt att hinna ens det. Du måste unna dig din hälsa helt enkelt. Dagens skolsystem är under all kritik av en anledning, så se till att du faktiskt mår bra i första hand! Om koncentrationssvårigheterna kvarstår kan det vara värt att prata med någon om din ångest över skolan, och inte minst ta det med lärarna som delar ut uppgifterna du blir stressad över.

Lycka till!🌺

Upp till toppen
Annons: