Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1284 ggr
emiliasundstrom
1/28/16, 4:43 AM

Sämre betyg?

Hej. Jag är som person väldigt blyg av mig och jag kan acceptera att jag inte pratar supermycket med folk men när det går ut över mina betyg så går det inte.. Jag har fått E i alla ämnen som man har muntliga redovisningar i för att jag inte redovisar helt enkelt. Jag vågar inte redovisa. Jag har redovisat en gång, inför min klass ( 29 personer) och folk lyssnade inte ens och visade ingen respekt, det var i ettan. Jag vill inte att jag ska få så otroligt dåligt betyg, jag vill göra mina föräldrar stolta och få bra betyg. Vad skulle ni gjort om ni var mig? Kan tilllägga att min klass är 29 stycken, respektlösa snorungar. Edit: Vet inte alls vad frågan är, men ja ni får uppfatta den som ni vill :p

Blomma Med vänlig hälsning Emilia Blomma

Innehavare av Norths Hoppkaniner 

Regnbåge

Annons:
LuLeLo
1/28/16, 4:51 AM
#1

Jag har flera vänner som tycker det är jobbigt med muntliga redovisningar, och de brukar kunna få redovisa i en liten grupp eller enbart gör läraren om de pratat med denne. Se om inte du kan göra detsamma!

Tass Josephine

Hoseok
1/28/16, 7:48 PM
#2

Du måste prata med din lärare. Du har rätt till att redovisa privat inför hen.

smellcaramell
1/28/16, 9:21 PM
#3

haft klasskompisar som fått välja ut ett antal elever och fått redovisa för bara de+ läraren. Brukar göra det lättare att välja ut de man trivs bäst med ju :)

emiliasundstrom
1/29/16, 1:34 AM
#4

Har bett om att redovisa en annan dag och då vill halva klassen redovisa då också bara för att jävlas med oss som inte vågar redovisa. Tack för era tips, ska prata med min lärare.

Blomma Med vänlig hälsning Emilia Blomma

Innehavare av Norths Hoppkaniner 

Regnbåge

[Älskamig]
1/29/16, 7:30 AM
#5

Som tidigare har nämnt är ett tips att prata med din lärare. Vissa får redovisa på egen hand!🙂 Om du vill försöka redovisa inför klassen, kan du ju säga till läraren att ha ett öga på dina klasskompisar under tiden, då de inte skött sig och visat respekt när du tidigare redovisat.

Katarina97
1/29/16, 11:39 PM
#6

Jag tycker att du ska stå på dig inför din lärare. Jag går i tvåan och jag har aldrig redovisat  för helklass och planerar inte att göra det heller. Jag brukar redovisa för läraren och en kompis som jag väljer och känner mig trygg med. Om inte din lärare lyssnar och låter dig redovisa för en mindre grupp så skulle jag gått till kuratorn. Hen förstår troligtvis bättre ditt problem och kan hjälpa dig prata med läraren.

Annons:
Kadoor
1/30/16, 1:15 PM
#7

Tycker att det är korkat att betygen ska påverkas utav hur mycket en person pratar och hur mycket hen tycker om att stå där framme och prata. Det borde inte spela någon som helst roll, vi alla är olika och de som är mer framåt borde inte vara de som får flest fördelar och högst betyg bara för att de är så som person. Alla förtjänar bra betyg som de är nöjda med även om hen kanske inte vågar stå där framme framför 30 pers. Jag tycker att du ska prata med din lärare, och om hen inte lyssnar så prata med din mentor eller kurator. Du ska inte behöva prata inför alla om du inte vill det. Och om folk vill redovisa på samma dag så prata med läraren privat och be hen att inte säga någonting till de som inte ska lyssna eller redovisa samtidigt som du(om du får redovisa i en mindre grupp dvs.). Tycker att det är otroligt omoget och en dålig stil av de i klassen att bete sig som de gör…

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

JuliaMG
1/30/16, 3:13 PM
#8

Jag hatar muntliga redovisningar. Innan jag pratade med mina lärare om det blev jag "tvingad" att stå framför klassen två gånger. Första gången skakade mina ben så kraftigt att jag var tvungen att sätta mig ner, andra gången tvingade jag mig själv att stå kvar och svimmande nästan. Allt blev svart framför ögonen, och jag snubblade bak in i väggen. Om tjejen som hade ett annat framförande inte stått där uppe med mig hade jag utan tvekan ramlat omkull. När vi skulle ha muntliga nationella förra terminen skulle vi sitta i en grupp på fyra. Jag började seriöst gråta för att jag hamnade med en tjej som är oerhört respektlös och elak, så jag pratade med min lärare om detta. Hon "kastade" ut tjejen från min grupp och tog in en ny tjej som jag kände mig trygg med, utan att "peka ut" mig som anledningen till gruppbytet. Dessutom satte hon sig ner med mig och frågade om tjejen brukade vara taskig med mig på rasterna, och efter att jag berättade för henne som det var och kändes, så har jag aldrig blivit satt i ett grupparbete i något ämne med den tjejen. Lärarna bryr sig mer än vad man tror!🙂

Som sagt så tycker jag också att det är jättejobbigt med muntliga redovisningar, men jag lyckas ändå få höga betyg. Kommunikation mellan lärare och elev är super viktigt, det är något som jag har lärt mig.

Om du inte känner dig bekväm med situationen så ta och prata med din lärare. Om din lärare inte lyssnar, ta och prata med en annan lärare. Eller skolkuratorn.

Fråga om du får redovisa inför läraren på rasten innan lektionen börjar, eller efter att den slutat. Det gjorde jag en gång.

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

minbebis
1/30/16, 10:39 PM
#9

Jag klarade inte av det heller förut, läraren lyssnade inte på mig så mamma ringde istället. Dom lyssnar alltid på föräldrarna. Vips, så behövde jag inte redovisa för alla längre. :)

LeeKnow
1/31/16, 6:41 PM
#10

Vet hur det är.. Asjobbigt att få sämre betyg än vad man ska ha bara för att man inte vågar prata :( Själv vågar jag inte räcka upp handen under lektionerna ens, vilket också drar ner betygen något otroligt.. Prata med läraren och be att få redovisa ensam med hen, fortfarande otroligt jobbigt men det är lite bättre iaf :) Jag har även gjort så någon gång att jag struntat i redovisningen och skrivit det som en inlämning istället. Vet ju dock inte hur stränga dina lärare är och om dom går med på sånt? Själv går jag i en liten skola där lärarna är väldigt förstående och nästan räknar med att inte alla kommer våga redovisa ;)

[Nirvana-music]
2/1/16, 7:06 AM
#11

När jag gick på högstadiet så var jag också väldigt blyg, men vi fick redovisa själv också inför läraren vilket var väldigt bra och det tycker jag man ska ha rätt till att göra. Jag minns att jag brukare få sämre betyg enbart för att jag inte räckte upp handen eller pratade lika mycket som de andra, men jag var alltid delaktig i lektionerna och tittade alltid uppmärksamt, känns ju trist att man ska få sämre betyg bara för att man är blyg men kanske är en riktigt duktig elev på de skriftliga.

Djungelvrål.
2/1/16, 1:26 PM
#12

Jag är en tillbakadragen person överlag. Skulle aldrg få för mig att börja prata med någon okänd person i min egen ålder (endast mycket yngre eller äldre).
Men att stå framför en grupp människor och prata har jag väldigt lätt för. 
Får du chansen, så utsätt dig för såna situationer så mycket du bara kan. I nian stod jag och skakade, jag kunde inte släppa blicken från pappret, jag stakade upp mig, stammade och pratade lågt (sen sk vi ju inte snacka om paniken i min kropp, svettningarna och hur kalla mina händer blev). Men efter mycket övning framför spegeln och mamma, läste jag upp ett tal när vi slutade nian för alla nior + föräldrar och lärare.
Idag väljer jag hellre att gå fram och ställa mig framför alla och läsa upp det jag skrivit, än att ge in det skriftligt.

Vad jag gör… är att jag stänger av. Jag fokuserar på texten. Har lärt mig det ord för ord utifrån stödord innan jag går upp och ställer mig. 
Fokuserar på texten och är lättad över att många i klassen pillar på mobilen eller istter och viskar. För vet du vad? 
- då lyssnar dom inte på dig i alla fall 😂

Upp till toppen
Annons: