Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 700 ggr
pinocchio96
2/4/16, 3:53 PM

Högskoleprovet

Hej allihopa!

anmälde mig just till högskoleprovet i april och tänkte höra med er om det är någon som har erfarenhet av det och kan hjälpa mig lite hur jag ska lyckas på bästa sätt :)

all hjälp mottages tacksamt!

Annons:
Fridaaaa
2/4/16, 3:54 PM
#1

Plugga på gamla högskoleprov
Var rejät utvilad
Bra mat med dig, tar hela dagen så behövs!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pinocchio96
2/4/16, 3:55 PM
#2

#1 Tack så mycket för tipsen!

har du gjort provet någon gång?

Scorpio97
2/4/16, 4:06 PM
#3

Jag gjorde ett högskoleprov på låtsas förra våren, på riktigt i höstas och har anmält mig till det i vår. Fick 1.55 i höstas, helt ärligt utan att förbereda mig alls.

Men ett tips är att kolla igenom gamla prov, så du ser hur upplägget är och ungefär hur frågorna är. Plugga på det du upptäcker att du inte kan. Just tiden är något som ställer till det för många. Man har inte tid att stanna länge på varje fråga. Gå hellre igenom provet flera gånger. Första gången tar du allt du direkt kan eller väldigt snabbt kan lösa, har du tid sen kan du gå igenom det igen och lägga lite mer tid på varje fråga. Att få tio frågor kvar i slutet bara för att man fastnade på en fråga är inte så roligt. Många blir även väldigt stressad av tidspressen, därför är det bra att öva på gamla prov på tid. 

Ta med dig något att äta och dricka. Vad du tar med beror på dig, själv tog jag med godis, frukt och en lättare lunch. Jag gillar att ha något att tugga på medan jag gör provet, men jag vet att vissa störs av det. Jag undvek att dricka för mycket eller äta mig riktigt mätt, för det skulle störa min koncentration. 

Och ta inte första provet/resultatet på så stort allvar. Det är en ganska udda situation att sitta och göra prov i flera timmar med relativt lite tid per fråga, och det är inte ovanligt att man får sämre resultat första gången/gångerna på grund av det. Första gången är bara en övningsgång helt enkelt. 

Lycka till!


//Jessie

Fridaaaa
2/4/16, 4:13 PM
#4

#2 Yes en gång :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pinocchio96
2/4/16, 4:22 PM
#5

#3 Ååh tusen tack för ditt svar! Det peppade och hjälpte massor :D
ska läsa ditt svar några dagar innan provet så jag känner mig förberedd!

Hoseok
2/4/16, 6:09 PM
#6

Förutom det folk redan sagt: Få inte panik om du inte förstår en fråga. Hoppa över den, fastna inte för länge på frågan och gå vidare till nästa. Sen svara på frågan när du gjort klart alla andra frågor. 

Man har mycket mindre tid än vad man tänker och därför är det viktigt att behålla lugnet och fokusera på frågorna man kan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: